Carla og Kees Witvliet
Artikler av skribenten
Stjerneprydet nyhet
Hymer er flaggskipmerket til gigantgruppen Erwin Hymer. Likevel kom ikke Hymer med noen oppsiktsvekkende nyheter for 2022-sesongen, med ett unntak: Tramp-S-familien utvides med en 7,09 meter lang halvintegrert modell på Mercedes Sprinter chassis. Din Fritid har testet nyheten Hymer Tramp S585.
Inviterer med familien
Å ha et eksklusivt sortiment er noe Tabbert hele tiden har hatt som førsteprioritet. Så fornøyde er de med sine produkter, at det kun blir mindre justeringer for 2022-sesongen. De har også en helt ny familiemodell å vise fram.
Oppdatert bestselger
Premio Life-serien fra Bürstner har vært på markedet i fire år, og er ikke bare produsentens bestselgende, den er også deres rimeligste. Nå får Premio Life en oppdatering for 2022-sesongen.
To store innovasjoner
Et litt oppsiktsvekkende høydepunkt fra Bürstner er det oppblåsbare alkovetaket til Lyseo Gallery. Dette er foreløpig kun en prototype av en halvintegrert bobil. Når man har parkert, kan man med en kompressor blåse opp en ekstra dobbel soveplass i fronten på denne uvanlige bobilen.
Mange bobilnyheter
I juli kunne Knaus avsløre mange bobilnyheter for pressen. Selskapet gjør det bra for tiden, og er mer framoverlent enn noensinne.
Nye utstyrsmuligheter
Weinsberg kommer med nye tilbehørsalternativer for modellåret 2022. Et eksempel er sentrallås for garasjedørene i CaraCompact og CaraCompact Pepper, et valg normalt forbeholdt premiumbobiler.
Stort utvalg, få endringer
Den franske bybobilspesialisten Dreamer eies av Rapido-gruppen, og har hovedsete nordvest i Frankrike. Dreamer starter 2022-sesongen med 16 modeller i to serier. Godt utvalg med andre ord, og dermed kanskje ikke så stor grunn til å endre så mye på utvalget?
Fremhever sitt ytre
For 2022-sesongen ønsker Itineo å vise frem sin beste side, og har derfor utvendig modernisert sine helintegrerte modeller. Produsenten selv bruker beskrivelser som moderne og strømlinjeformet.
En uforglemmelig sesong
Vi skal sørge for at 2022-årgangen blir minneverdig, sier Rapido. Den franske produsenten fyller 60 år, og selvfølgelig presenteres det jubileumsmodeller med unik dekor og innredning. Mange produsenter hadde nøyd seg med dette, men Rapido har mer nytt å komme med til den nye sesongen: Tre nye modeller, ny bakende, og mange nye detaljer på interiøret.
Ut med gassen
Hos Knaus ønsker de å slutte å bruke gass, så elektrisitet blir prioritert høyt for den nye sesongen på flere av deres nye vogner.
Halvintegrert toppmodell
Mange ser på en halvintegrert bobil som enklere og rimeligere enn helintegrerte. Det er det ingen grunn til, mener Eura Mobil. En halvintegrert bobil har bedre sikkerhet, mindre luftmotstand og et gjennomarbeidet førermiljø, og fortjener en premium-modell, mener produsenten.
Ny, egenprodusert og integrert
Tidligere produserte en italiensk søsterfabrikk de helintegrerte bobilene for Benimar. Etter flere års kraftig vekst har nå spanjolene lansert en ny helintegrert modellserie for 2020-sesongen, «made in Spain», og det er et skikkelig kvalitetsstempel forteller de norske forhandlerne.
Nye pensler
Det første man legger merke til på de nye modellene fra bybobil-produsenten Karmann Mobil, er nytt utvendig design og logo. Det er imidlertid langt fra den eneste endringen.
Knaus går l!ve
Som en av svært få produsenter lanserer Knaus en ny modellserie for 2018-sesongen. Live, eller L!ve som Knaus skriver, er en innstegsserie basert på verdiene energisk, ung, moderne, aktiv.
Mer krydder
Weinsberg er et merke som vi ikke har sett så mye av i Norge, men det er i ferd med å forandres. Selv om det foreløpig er små volum hadde merket nesten en dobling av solgte enheter i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor.
Gjensyn etter ti år
Tidligere var 695 HB en av Eura Mobils bestselgere. Nå har den gjenoppstått i en moderne utgave. Modellen har en tverrstilt dobbeltseng plassert langsmed bakveggen. Det er nok plass ved fotenden til at også den som ligger innerst har fri adkomst.
Innovasjon i detaljene
Fendt campingvogner er meget populære i mange markeder. I Norge har de ikke riktig slått gjennom, mens hver femte nye campingvogn som selges i Tyskland er en Fendt. I år overrasker produsenten bransjen med mange forbedringer, hvor den nye baksiden av campingvognen er den mest synlige.
Liten, men god
Med seksti års erfaring i baklomma er det ikke rart at Hymer for tiden er en av Europas mest kjente bobilprodusenter. I fabrikken i tyske Bad Waldsee står utviklingen aldri stille. I fjor lanserte Hymer en vektbesparende byggemetode i modellserien B-DL, og foran 2018-sesongen er det lettvekteren Exsis som er i fokus.
Stilfull tysker
Smart kjøkken
Den finurlige produsenten Frankia går sine egne veier. I år på kjøkkenet.