Liten, men god
Med seksti års erfaring i baklomma er det ikke rart at Hymer for tiden er en av Europas mest kjente bobilprodusenter. I fabrikken i tyske Bad Waldsee står utviklingen aldri stille. I fjor lanserte Hymer en vektbesparende byggemetode i modellserien B-DL, og foran 2018-sesongen er det lettvekteren Exsis som er i fokus.
Bad Waldsee: Det er visning av 2018-modellene hos Hymer. Vi skal ut på test, og vårt valg faller på kremen av de helintegrerte modellene med en lengde på rett under seks meter. At tre personer kan ha romslige soveplasser i den beviser hvor bra man har utnyttet plassen.
Eksteriør
Også på utsiden har den nye Exsis blitt betydelig forbedret. Vi kan dra flere paralleller til storebror B-DL. Den nye fronten er skikkelig iøyenfallende med sin moderne belysning, men også bakenden ser bra ut. Dette er en trivelig stil og takket være de kompakte yttermålene er den meget letthåndterbar, og snur på en femøring.
Som vi har blitt vant til fra Hymer er Exsis-serien godt utstyrt, rent teknisk. Du har ESP, ASR og Hill Holder på Fiat Ducato, med påbygg som hviler på AL-KO chassis. De trefrie Pual-veggene har samme standard som tidligere. Tykkelsen er 34 med mer, og de er laget i en sandwich-konstruksjon med aluminium/PU-skum/aluminium, noe som gir optimal isolering. Varmen holdes inne og kulden ute.
Garasjen under sengen bak sluker lett dine campingmøbler. Det doble 230-voltsuttaket er en smart detalj. De gjør det enkelt å lade elsyklene. Vanntanken er lett å komme til, og gråvannstanken er plassert i midten på bilen. På grunn av gulvhøyden er det kranglete for føreren å komme inn, men det elektriske trappetrinnet ved førerdøren gjør at dette ikke blir noe problem. Når bildøren åpnes skyves trappetrinnet automatisk ut, og motsatt når døren lukkes. En perfekt løsning.
Praktisk er det også med skinnen i gasskapet som gjør at flaskene kan skyves ut - å bytte de blir en lek.
Interiør
Hymer har lykkes i å skape en trivelig sittegruppe for fire. Bordet som hviler på én fot er fleksibel i alle retninger. Den lyse møbeldekoren er stilig og den indirekte belysningen langs taket gir en trivelig atmosfære. Man må venne seg til forhøyningen ved førerstolene, det er lett å snuble i begynnelsen.
Til venstre for inngangspartier er det et lite kjøkken. Tre brede skuffer gir plass til mye kjøkkenutstyr og proviant. I overskapet finnes det også plass. Det er pent med skjulte beslag på alle overskapene: Et lite håndtak på innsiden fungerer bra. Smey-kokeplaten med tre brennere er integrert med oppvaskkummen. Det finnes en hylle som kan slås opp på enden av kjøkkenbenken ved behov.
En fin detalj på kvelden er belysningen på kjøkkenbenken. Kald drikke har du innen rekkevidde i kjøleskapet med fryseavdeling, rett ved kjøkkenet. Over dette er det en ovn, så kokken i familien har ingen grunn til å klage.
Er det på tide å sove er den faste sengen bak perfekt for en person. Praktisk når man har overnattingsbesøk eller vil ta seg en siesta. Med to faste trappetrinn er det enkelt å slenge seg nedpå senga.
Over førerstolene henger senkesengen, denne er såpass høy at du trenger den medfølgende stigen. I begynnelsen kan dette oppleves som litt kronglete, men man venner seg raskt til det. Naturligvis har bobilen også et komplett utstyrt bad ovenfor kjøkkenet. Den solide tredørens innside er kledd med plast, som beskyttelse mot vannsprut. En god idé.
En foldedør i pleksiglass deler rommet. Dusjkabinettet er helt greit med tanke på størrelsen til bilen. Bra med den store speilveggen over toalettet, her kan du fikse alle detaljer før du viser deg fram.
Installasjoner
Kabler og ledninger er trukket med omsorg. Varmeren og el-sentralen er plassert under sittegruppe-sofaen, veldig bra. Truma Combi 6 er mer enn tilstrekkelig på denne kompakte modellen. Herlig med alle strømkontakter og USB-uttak, som bør være tilstrekkelig for alt du måtte ønske å ha med deg. Med en mengde tilleggsutstyr kan Exsis-nivået utvides ytterligere.
Hymer Exsis-I 504 Chassis: Fiat Ducato med AL-KO AMC chassi |