Sjekk værmeldingen før du velger dekk for høstferien
Det kan være vanskelig å vite hvilke dekk som gir deg størst trygghet på veien i høstferien. Alt er avhengig av været og kjøreforholdene der du skal, mener NAF.
Er det meldt snø dit du skal i høstferien, må du ta deg tid til å legge om til vinterdekk.
– Det skjer hvert eneste år når den første snøen kommer, biler med sommerdekk som mister veigrepet og havner i grøfta. Eneste måte å være på den trygge siden når snøen legger seg er å få på vinterdekkene, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i medlemsorganisasjonen NAF.
Fare for vannplaning
Men ikke legg om til vinterdekk før høstferien på autopilot eller bare for å være på den sikre siden. Vinterdekk gir nemlig dårligere veigrep og dermed mindre trygghet på regnvåte høstveier.
– Vårt beste råd er å sjekke værmelding og kjøreforholdene der du skal. Er det meldt snø bør du skifte til vinterdekk. Er det meldt mye regn og typisk høstvåte veier, er det lettere å vannplane og miste kontrollen med vinterdekk. Vinterdekk drenerer bort vannet dårligere enn sommerdekk, sier Ryste.
– I tillegg gjelder selvfølgelig rådet om å avpasse farten etter kjøreforholdene. Både ved snø og regnvåte veier er den beste og enkleste måten å unngå at du mister kontrollen å senke farten, sier Ryste.
Pass på mønsterdybden
Også med sommerdekk på, er det en ting du bør sjekke ekstra nøye når høstregnet kommer.
– Forskjellen på nye og utslitte dekk er enorm. Jo mindre mønsterdybde, desto større sjanse for vannplaning og at du mister kontrollen på både bremsing og styring. Vi anbefaler ingen å kjøre med dekk som kun har 1,6 millimeter mønsterdybde, som er minstekravet på sommerdekk, sier Ryste.
Kvaliteten på dekkene betyr også mye for bremselengden på bilen. I mai foretok NAFs medlemsmagasin Motor en test med nye kontra slitte sommerdekk (ekstern lenke, åpnes i separat vindu) og resultatet ble nærmere 100 meter forskjell i bremselengde.
Vann inn i bilen
Moderne biler er stappet med elektronikk. Ødelegges elektronikken er det dyrt å reparere. Det er ikke så veldig dypt vann som skal til før du kan får problemer. En vanlig personbil bør ikke kjøres i vann som er over 20 centimeter dypt, mens en SUV kan tåle en dybde på om lag 35 centimeter.
– Når vannet ligger over veien, er det lurt å tenke seg om. Er du i tvil om hvor dypt vannet er, ikke kjør gjennom vanndammen, sier Ryste.
– Kommer det vann inn i bilen gjennom dørterskelen, er det viktig å få det vekk og tørke bilen så fort som mulig. Det ligger elektroniske styreenheter og annen elektronikk i bunnen av bilen som du bør unngå å få vann på, opplyser Ryste.