Praktisk test av DWT fortelt: Kjapt, lett og behagelig | Din Fritid
Praktisk test av DWT fortelt

Kjapt, lett og behagelig

I fjor kjøpte vi et nytt oppblåsbart fortelt. Vårt gamle krypinn var greit nok for to voksne i ruskevær, men sammen med tre barnebarn på pinsetur ble det for lite. Dermed var vi i markedet for et nytt fortelt - og det skulle være oppblåsbart!

I begynnelsen av prosessen spurte vi mange og lyttet til deres erfaringer. Men modellene vi merket oss var utsolgt hos forhandlere.

Noe nølende innledet vi et søk på weben. Hos Campstuff.no falt et telt i smak, men dette var for høyt til vår bobil. På selskapets servicetelefon fikk vi kontakt med Sverre, og han foreslo en type beregnet for campingvogn - som tilfredsstilte våre ønsker. Bortsett fra at vulsten til profillisten var for tykk for vår markiseprofil. En adapter burde løse dette, og høyden opp til markisen på 2,55 meter kunne dermed tilpasses greit, mente Sverre. Når vi samtidig ville få full ståhøyde i ni ekstra kvadratmeter under tak, falt valget på det Junior Air-teltet fra DWT han anbefalte. Formen var ganske lik det vi kjente fra tidligere, med åpning i begge sider - samt i front. Disse kan bli til markiser med et par stenger til støtte. Vinduer i alle dører gjorde det mulig å sitte i le og følge med livet på utsiden. Gardiner til vinduene innebar at forteltet ble en lun hule på kveldstid. Hele stasen med innertelt kostet oss 5800 kroner inkludert frakt.

Prøvemontering

Til avtalt tid ble forteltet levert på døra. Vi ville prøvemontere hjemme i hagen med det samme, så vi slapp å stå rådløse ute på en campingplass til spott og spe for besserwissere. Vi fulgte monteringsanvisningen til punkt og prikke, og gledelig nok passet alt: Ut med markisen for å tre adapteren inn i profilen, som igjen passet til vulsten på forteltet. Dette sentrerte vi på markisen i behagelig arbeidshøyde. Deretter var det bare å sveive markisen helt inn, innen den dobbeltvirkende pumpen fylte de to luftkamrene så forteltet reiste seg pent og pyntelig. Det som tok mest tid var å banke teltpluggene ned i marken langs kantene. For å stabilisere det hele festet vi bardunene. Og da kunne vi egentlig sagt oss ferdige, men to lette takstenger burde på plass; én på hver side ved gavlveggene. De strammet vi mot plastikkputer som utlignet det markiseboksen stakk ut fra bobilen, og så stod forteltet der stramt og fint. Demovideoen på YouTube påstod at hele prosessen burde gå unna på sju-åtte minutter, men jeg må innrømme at vi nok brukte det dobbelte den første gangen. Vi kunne nok knepet inn litt med en kompressor, noe anvisningen advarte mot, da disse mangler en overtrykksventil slik håndpumpen som fulgte med har. Uansett var vi fornøyde med resultatet, og enige om at vi ikke ville dumme oss ut når vi skulle reise nyervervelsen på en campingplass. Rutinene ble finpusset med noen flere prøvemontasjer, så la vi ut på jomfrutur.

Innvielsen

Den gikk til Hunderfossen Familiepark med tre barnebarn og deres mor bak rattet i egen bil, da bobilen kun er registrert for fire. Under regntunge skyer hastet det å få opp teltet. Takket være godt samarbeid fikk vi dekket bord til alle seks like før regnet trommet på telttaket. Ferske reker og loff med majones smakte fortreffelig i sultne mager. Et par-tre gjester ville fint fått plass rundt bordene, og forteltet føltes som rene gildehallen.

Etter at rekene var fortært, kunne vi montere innerteltet i en håndvending. Det gikk greit å feste med hemper på egnede steder i telttaket. I dette fikk vi plass til en dobbel luftmadrass, før alle kunne gå til ro for natten.

Neste dag ble det noen spennende timer i eventyrparken, mens teltet tørket kjapt i solskinnet. Middagen den andre kvelden gikk like fint som måltidet ved ankomsten, og vi syntes forteltets størrelse var glimrende i forhold til det lille Jula-teltet vi hadde klart oss med tidligere.

På hjemreisedagen striregnet det da vi skulle pakke sammen. Demontering foregikk i omvendt rekkefølge. Den dobbeltvirkende pumpen sugde kamrene tomme for luft, noe som forenklet jobben med å stue sammen det 14 kg lette forteltet i garasjen. Vel hjemme var dette bare å henge opp til tørk på vaskerommet. Det PU (plast-) belagte polyester-stoffet tørker så kjapt at om ønskelig kunne vi satt opp forteltet samme kveld, selv uten turen innom tørkerommet. Vanndråpene perler av på duken slik at den er tørr og fin på innsiden selv om regnet pøser ned. Med en liten lunk fra varmelampen ble det riktig så koselig bak teltduken.

Artikkelforfatteren koser seg med barnebarna Oliver og Sunniva i forteltet. “Ekstrarommet”: Et fortelt gir ly på regnfulle dager, og skygge når det er varmt. Et oppblåsbart fortelt er i tillegg enkelt og raskt å sette opp.

Justeringene

Hjemme i godstolen var det tid for å evaluere vårt nye fortelt: Adapterløsningen hadde vist seg å være litt lealaus, så vi fikk sydd overgangsstykket fast til forteltet. Dermed gikk det kjapt og enkelt å tre den tynne vulsten inn i markiseprofilen, samt lettere å fiksere teltet i senter. Bobildøren passet fint på innsiden av teltveggen, og luken til toalettkassetten kom - som forutsett - på utsiden av den andre ytterveggen, så vi slapp å bale med den innendørs.

Nok en sak gjenstod for å effektivisere oppsettingen. Aluminiumsstengene mot taket fant vi ut at var lange nok uten avstandsputene. Festene for campingvognsmontasje skrudde vi fast i bobilen, og dermed fikk vi et godt feste mot veggen, uten slingring. Dessuten ble det enklere å sette opp forteltet. Under tidspress og i godvær kan nok takstengene unnværes, men med vekslende vær og vind sørger de for god stabilitet, så de anbefales om man også vil bruke innerteltet.

Spente og forventningsfulle dro vi til sykkel-VM i Bergen. Det manglet ikke interesserte tilskuere da vi blåste opp forteltet på Bildøy bobilparkering. Naboene lot seg imponere over hvor kjapt vi fikk det opp, og romsligheten det ga under tak. Deres kommentarer bekreftet vår tilfredshet med det nye forteltet. Sammenlignet med markisen, som kan støye ved et lite vindkast, var forteltet stabilt og nesten lydløst selv om det blåste en del. Under oppholdet fungerte det hele utmerket som base. Vi fikk nærmest en ekstra storstue utenfor bobilen, som innebar at vi kunne se tilbake på et flott VM-opphold da vi pakket teltet sammen innen hjemreisen.

Konklusjon

Så langt har forteltet fungert etter våre ønsker, og gitt oss et romslig inngangsparti som er enkelt både å montere og demontere. Vi er fornøyde med kjøpet og funksjonaliteten selv om det ble en annen type enn tenkt. Til sommeren skal forteltet brukes så ofte vi kan, gjerne som base under noen av barnebarnas fotballturneringer.  Dessuten har vi planlagt flere turer med gjester det ikke ville blitt plass til uten det nye oppblåsbare forteltet!

Fakta

Junior Air fortelt fra DWT

Bredde: 3,20 meter, Dybde: 2,90 meter. Høyde: 2,55 meter.

Pakket i en posebag på 120 cm lengde og diameter 35 cm.

Vekt: 14 kg.

PU = Polyuretan er et plaststoff med mange bruksområder. Brukes blant annet til regntøy og utvendig overflater til telt og andre steder hvor det trenges et mykt, lett og vannavstøtende materiale.

Teltet har oppgitt at det tåler en vannsøyle på 3000 mm.