: Kabe 2005: Vi har besøkt Kabes bobilfabrikk | Din Fritid

Kabe 2005: Vi har besøkt Kabes bobilfabrikk

At Kabe bygger noen av Europas beste campingvogner har jo vært kjent lenge, men også på bobilsiden tilhører Kabe nå også eliten. CampingNorge.no har besøkt fabrikken for å se hvordan en Kabe Travel Master blir til.

Det var så tidlig som 1983 at Kabe, i samarbeid med Volvo, begynte å produsere bobiler. Den gang bygde man på Renault Master, og navnet Travel Master har man holdt fast ved helt opp til våre dager – men ellers er alt nytt. Etter noen års opphold gjenopptok man bobilproduksjonen på slutten av 90-tallet, og til årsskiftet 2002/2003 kunne man flytte inn i den nåværende fabrikken der man nå har mulighet til å møte den stadig økende etterspørselen.

De chassiser man benytter kommer i første rekke fra Fiat, men også fra Mercedes Benz – to av Europas ledande produsenter av nyttekjøretøy.

Til en del modeller benytter man Fiats originalchassis, men de aller fleste Travel Master bygges på et lavbygd spesialchassis fra AL-KO Kober, som gir enda bedre kjørekomfort og enda høyere kjørestabilitet. Til de virkelig kresne kundene kan man dessuten tilby luftfjæring på bakakselen.

Alla chassiser man benytter har Norden-spesifikasjoner. Blant annat innebærer det at de har ekstra kraftig elsystem, forvarmet veivakselventilasjon, lyktespylere og beskyttelsesplate under motoren. For å klare vårt kalde vinterklima er bilene dessuten utstyrt med en Webasto motor- og kupévarmer, og under førersete finnes det en ekstra varmer med vifte.

Det første trinnet i produksjonen er at understellet tilpasses for bobilpåbyggingen. Blant annet må en stor del av førerhusets tak fjernes, og området runt åpningen må forsterkes.

Alle Travel Master er, akkurat som Kabes campingvogner, utstyrt med et patentsøkt gulvvarmesystem, noe som gjør at bilen varmes opp raskt og effektivt. I isoleringsmaterialet er det frest inn spor til varmeledningsrørene, men før det er tid for å plassere ut rørene legger man ut spesiallagede varmefordelingsplater av aluminium.

Gulvet er sandwichlimt og består av tre deler – det underste laget er av spesialbehandlet plywood, isoleringen som er hele 65 millimeter tykk og den øvre plywooden. For å unngå framtidige skader er alt rammeverk utført i trykkimpregnert tre, og på alle kritiske punkter finnes innebygde forsterkinger i stål.

Også veggene er laget som sandwichelementer. Utvendig består veggene av 2 millimeter tykk glassfiberarmert plast. Takket være plasten, blir det veldig lett å reparere en Travel Master dersom man skulle være uheldig å få en liten skade. For å få helt fuktsikre bobiler, har Kabe satset mye på utviklingen av karosseriet. Innerveggene er derfor kledd med en tapet som kan “puste” (samme materiale finnes for øvrig langs kantene på gulvet) noe som gjør at eventuell kondens i veggene lett kan dunste bort. Også isoleringen i en Travel Master skiller seg fra det som man normalt finner i bobiler. Kabe benytter et materiale som heter Ecoprim, som er en styrencelleplast – akkurat som for eksempel Isopor. Men til forskjell fra Isopor, så har Ecoprim lukkede celler. Dette gjør, at dersom det skulle dannes litt kondens i veggen så kan denne ikke suges opp av isoleringsmaterialet. På store bord, og med hjelp av presisjonsformer, bygger man opp det som skal bli en vegg, og på alle utsatte steder benytter man reisverk i spesielle plastprofiler i steder for reisverk av tre. Etter at veggelementet er limt sammen under varme og trykk, er tiden inne for en industrirobot til å foreta alle åpningene til dør, vinduer og luker.

Når gulvet er plassert på chassiset og veggene er reist, kan man fornemme at dette skal bli en bobil. På dette tidspunktet monterer man konvektorene til varmesystemet og alle elektriske kabler, og likeledes stativet for sittegruppens passasjerseter. Stativet, med innfesting for sikkerhetsbeltene, har en veldig kraftig konstruksjon og både stativet og dens innfesting i chassiset er testet i samsvar med veldig strenge krav.

Ved at man monterer kabelkanalene ovenpå konvektorene oppnår man en frostfri plassering av vann- og avløpsledningene. Kabelkanalenes spesielle utforming medvirker dessuten til at luftgjennomstrømingen blir effektivere, noe som bidrar til en raskere oppvarming og høyere varmekomfort.

I en spesiell avdeling inne i monteringshallen arbeider flinke fingre med å bygge opp de kompliserte kabelstammene for 12-voltsystemet. Til en eneste bobil går det med cirka 1 000 meter kabel!

Fra en underleverandør kommer tak, front og bakgavl. Disse delene er laget av glassfiberarmert plast, og er bygd opp omtrent som en båt. Kjernematerialet, som samtidig er isolering, består her av Divinycell av veldig høy kvalitet. I stedet for tapet er innertaket kledd med et lyddempende materiale, som bidrar til det trivelige miljøet. Hele fronten, inklusiv overgangen mellom bodelen og førerhuset, er laget i ett eneste stykke. Også taket er laget i et eneste stykke for å garantere maksimal tetthet. Her er det tid for å løfte inn frontstykket på plass.

Deretter legges taket forsiktig på plass, etter at man har lagt et spesiallim oppå sidenes rammer, og til slutt er det tid for å tilpasse bakgavelen, som også den limes fast. For å garantera maksimal tetthet, overlapper alle karosserielementene hverandre. Og alle overlappingene forsegles med en kombinasjon av lim og tetningsmiddel.

Alle møblene kommer fra Kabes eget snekkerverksted, der mange erfarne håndverkere arbeider med å forvandle finerte plywoodplater og trerammer til alle de detaljene som er nødvendige for å bygge opp innredningen. For å unngå transportskader fra snekkerverkstedet til bobilfabrikken utføres en del av sluttmonteringen av snekkerarbeidene i en spesiell avdeling på bobilfabrikken.

Trinn for trinn bygges så innredningen opp inne i bobilen. Og har kunden valgt en WideFlex, så har han jo mange ulike planløsninger å velge blant. Konstruksjonen på møblene gjør at luftstrømmene har fri passasje fra gulvet, under sengene og sittebenkene, opp mot taket gjennom de ventilerte overskapene.

Bare det beste er godt nok for en Travel Master. Derfor benytter man Aldes mest moderne varmepanne med innebygd varmtvannsbereder og en el-patron på hele 3 kilowatt. Når bilen står stille, og du bruker pannen for å varme opp bodelen, kan du med hjelp av varmeveksleren varme opp den ekstra varmepakken under førerstolen. Praktisk for raskt å kunne varme opp et kaldt førerhus, eller for å ventilere bort kondens på vinduene. For ytterligere å øke varmekomforten finnes det også en varmepakke, koblet til sentralvarmesystemet, under den fremre passasjerstolen. Denne varmepakken er dessuten utstyrt med en egen vifte.

Mange kunder vil ha sin Travel Master ekstrautstyrt med for eksempel takstativ og sykkelholder. Annet populært ekstrautstyr er ryggekamera og kufanger med ekstralys. Og alt ekstrautstyret monteres på fabrikken for at monteringen skal holde samme høye kvalitet som resten av bilen.

Så er det tid for å påse at tekstilene kommer på plass, før det er tid for sluttinspeksjonen. I forbindelse med sluttkontrollen gjøres det også rent i bobilen, samtidig som man en siste gang kontrollerer at ingen skader er oppstått under produksjonens gang.

Etter mange timers arbeid er bobilen endelig klar for transport til den forhandleren som har bestilt den. Og transportene foregår for det meste med en av Kabes egne, spesialtilpassede lastebiler.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden