Laika:: Feirer 50 år | Din Fritid
Laika:

Feirer 50 år

Det første produktet til 50-årsjubilanten Laika var campingvognen med det enkle navnet 500. Den var så lett at den kunne trekkes med en Fiat 500.

Historien

Historien om Laika startet for 50 år siden, i 1964. Nyhetsbildet den gang var preget av at Sovjetunionen hadde klart å gjennomføre sine storhetstanker om å sende et levende vesen ut i rommet. Løshunden Laika hadde gjennomgått et spesielt treningsopplegg som riktignok ikke var særlig dyrevennlig, men det var bevist at det var mulig å overleve en oppskyting og å være i rommet.

Nye horisonter

Grunnleggeren av den italienske caravan-produsenten, Giovan Battista Moscardini, ble fasinert av dette eventyret som ga menneskeheten nye horisonter. Derfor oppkalte han sitt nyopprettede firma navn etter den første hunden i rommet. Som logo valgte han en rød mynde med vinger. Moscardini jobbet hos skrivemaskinprodusenten Everest. På si hadde han utviklet en liten snedig campingvogn bestående av to plastikk-skall det ene over det andre, som under transport så ut som en liten varetilhenger men på campingplassen ble omgjort til en liten campingvogn. Den øvre delen ble nemlig hevet ved hjelp en slags sykkelkjede. Innvendig var det plass til to personer, seng, garderobe, kjøleskap og et kokeapparat. I taket var det en luke som hadde en helt spesiell funksjon. Moscardini var nemlig svært interessert i fuglejakt, og denne luken var tenkt til å skyte fugler gjennom. Som jakthytte slo imidlertid produktet ikke noe særlig an, da de færreste var villige til å betale den relativt høye prisen. Han utviklet derfor ideen videre i retning av campingvogn og ga modellen betegnelsen 500, da den med letthet kunne trekkes av en Fiat 500. Han startet deretter produksjon i liten skala 1964 i den lille byen Barbarino d’Elsa.


Laika Laserhorne 61 kom i 1987.

Flere modeller

500 ble etterfulgt av den noe større 1100, men Laika gikk snart over til å produsere mer konvensjonelle campingvogner med faste vegger. Ambisjonen var å lage vogner i den absolutte toppklassen hva angikk design, konstruksjon og materialvalg. Man etablerte seg også i nye lokaler i Tavernelle ved motorveien mellom Fierenze og Siena. Disse ble herjet av brann i 1970, noe som medførte en total stopp i produksjonen. Modellutvalget besto i 1972 av tre størrelser benevnt som 4000, 5000 og 6000, med lengder på henholdsvis 4,05, 4,6 og 6,75 meter. I 1977 lanserer Laika deres først bobil. Deres Motorpolo serie blir i markedet oppfattet som produkter med god design og av god kvalitet. Ti år senere kommer serien Laserhome og Lasercar og Laika begynner å eksportere produktene. Rundt 1980 disponerte produsenten et produksjonsareal på 15 000 kvadratmeter og sysselsatte 200 personer. Man hadde utviklet caravanmodellen Polo som var et kvalitetsprodukt med toalett og dusj samt faste spillvannstanker. Laikas produkter ble karakterisert som campingbransjens Citroen ID/DS, med den samme nytenkning og fremtidsvisjon både hva design og konstruksjon angikk. Toalettrommet i disse bestod av et ABS-materiale dekket av en akrylfilm og helt vanntett. Utvendig var de lakkert i sølvgrått og fremstod som veldig moderne. Utviklingen av disse fortsatte og i løpet av 1980-årene presenterte man flere nyskapninger med et futuristisk design. Produksjonen ble etterhvert lagt mer og mer over på bobiler. I 1989 hadde Laikas fabrikker et produksjonsareal på 110 000 kvadratmeter, og omsetningen var kommet opp i rundt 350 millioner kroner. Fabrikkens bobiler ble nå importert til Sverige av Kabe.

Ecovip

I 1991 lanseres bobilen Mito, og året etter ble det første produktet i Ecovip-serien lansert. En serie som fremdeles lever og har både alkove og delintegrerte modeller på dagens modellprogram. Ecovip ble Laikas første serie som ble internasjonalt vellykket og ble hedret for å være innovative bobiler. Suksessen med Ecovip-serien gjorde at man i 1993 måtte øke antallet ansatte med 20 prosent, og totalt omarbeide produksjonsanlegget. I 1994 kom Laikas Ecovip A-klasse som var en integrert bil med to dører i førerhuset. En standard som fremdeles finnes i A-klassen til Laikas integrerte bobiler. Ecovip på lavprofil-karosseri kom i 1997, og året etter satset produsenten videre med to nye fabrikker. Kreos-serien ble lansert i 1999 med et mer futuristisk design og buede vegger. I 2000 kom Hymer-konsernet på banen og kjøpte 70 prosent av aksjene i Laika og tre år senere overtar de hele Laika.

Kvalitet

I de påfølgende årene fra 2008-2010 satset Laika med kapitalsterke Hymer i ryggen spesielt på luksus lavprofil integrerte bobiler med senkeseng. Blant annet lanseres seriene Kreos og Serie X. For to år siden kom Rexosline som er Laikas toppmodeller og som i følge produsenten selv viser det ypperste av italiensk design.


Laika Mito fra 1991.

Arctic Experience

I 2012 lastet Laika i samarbeid med det italienske nettstedet Camperonline og deres journalist Michel Vuillermoz opp en Laika Kreos 8010 for å kjøre 10 000 kilometer til Nordkapp. Målet var å teste bobilen og dens tekniske utstyr. Bilen var ikke spesialbygget for anledningen, men ble plukket ut da det er en modell som er godt egnet for kaldt klima. Bobil og Caravans egen Truls Farner møtte ekvipasjen i Oslo.

Jubileum

For tre år siden kunne Laika markere at de hadde produsert til sammen 20 000 Ecovip bobiler på sin fabrikk i Toscana. Ecovip ble opprinnelig produsert på Ford chassis og hadde både avanserte tekniske løsninger og en inredning som gjorde at alle passasjerene kunne sitte riktig vei. På slutten av 90-tallet ble Ecovip produsert på Fiat Ducato chassis.

Happy ending?

Hunden Laika døde etter noen dager i rommet grunnet overoppheting, mens Laika i dag fremstår som en av Italias fremste bobilprodusenter. Mer info på laika.it.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden