: Hvorfor ikke? | Din Fritid

Hvorfor ikke?

Axel Pritzbauer og kona Cathrine ønsket en hendig bobil under syv meter, der nyttelast med rikelig vannmengde og utstyr ikke måtte være noe problem. Det fikk de.


Hva med en sånn i oppkjørselen? Foto: Truls Farner

EX 480 er en ekspedisjonsbobil fra tyske Bimobil, bygget på Mercedes Atego 1024 med firehjulsdrift. En kraftig sak, egentlig konstruert for Forsvaret og som lastebil i uveisomt terreng. Totalvekten er på 10,5 tonn og egenvekten på 7136 kg. At lastebilsertifikat måtte inkluderes i prisen var intet hinder for Axel.


Her ser du Axel i bilens romslige firerdinette. Foto: Truls Farner

Starten

Det hele startet for flere år siden med studier av markedet. Heldigvis var det ikke så mange produsenter av slike biler. Bimobil skilte seg ut med fleksible løsninger og et bra samarbeide med utlevering i Elmshorn, i nærheten av Hamburg. Dette skjedde mot slutten av 2013, og Axel, kona og etterhvert deres nå ett år gamle sønn, Alfred, har benyttet bilen i halvannet år. Den er prøvd ut i Norge og i Alpene. I Norge har Axel fått kontakt med tre bønder som har gitt tillatelse til å benytte deres eiendom for parkering - mot en liten godtgjørelse. Etter hvert som sønnen gror til vil den lille familien forsøke å gjennomføre drømmeturen gjennom USA, Canada og Alaska.


Kjøkken, utstyr slik som vi er vant med fra andre bobiler. Foto: Truls Farner

Hva koster noe slikt?

Axel er operasjonell leder i firmaet Inviso. Inntekten holder for å drifte bobilen, men startkapitalen kom fra et hyttesalg. Basispris for EX 480 er 2,1 mill. kroner. Så kommer to A4-sider med tilleggsutstyr. Mange punkter ble krysset av og prisen økte. Originalt er dieseltanken på 125 liter. Å øke denne til 380 liter ga et tillegg på over 4000 euro. Apropos ekstrautstyr: Reservehjulet er ikke bare å ta under armen. En vinsjanordning bak på bilen kostet drøyt 3000 euro, og så videre og så videre. Bilen var utstyrt med 20 tommer felger med «mud terrain» dekk. Disse har grovt mønster for terrengkjøring, men rister forferdelig i 80 km/t. Axel skal nå til Tyskland og endre på felgene og få nye dekk. Også et tredje sete i førerhuset var ekstra, men nå sitter familien ved siden av hverandre, og kontakten er topp. Ingen barn i baksetet. Bilen er registrert for fem, men det blir noe ensomt å sitte bak i bilen.

Bilen

En slik bil er annerledes enn en vanlig bobil. Påbygget er en selvstendig enhet, fleksibelt montert på chassiset med seks elastiske lager. En slik terrengbil vrir seg under kjøring, og påbygget tåler ikke det over tid. Derfor er det også laget en fleksibel sluse, med luke mellom påbygg og førerhus. Bodelen er godt isolert, med over 50 mm tykke vegger og tak. Innvendige mål er 472 x 231 x h 196 cm. Det gir god plass til sittegruppe for fire, kjøkkenbenk, toalettrom med separat dusj, skapseksjon og dobbeltseng bak. Denne måler 210 x 145 cm og er bra dimensjonert. Videre har bilen en nyttelast på over 3,3 tonn. Utvendig er målene 696 x 243 x h 348 cm. – Tross bredden er bilen lett manøvrerbar i bymiljø, forteller Axel. Motoren er noe for seg. Sekssylindret på 7,7 liter med 238 hk og et dreiemoment på 1000 Nm. Det siste er kjekt å ha i ørkensand, der rullemotstanden kan være enorm. Videre er bilen forberedt for kulde ned til minus 30 grader, og i varmt vær er det klimaanlegg både i førerhus og i bodel. Batterikapasiteten er 4 x 110 Ah. Som sagt er utstyrslisten lang, du klarer deg i de fleste situasjoner.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden