Fornøyd med bybobil: Downsizing | Din Fritid
Fornøyd med bybobil

Downsizing

Det engelske ordet beskriver at man gjør noe mindre. I Europa er downsizing en voksende trend på mange områder. Carina Ekroos og Håkan Söderman bor i Sälen og er et profilert svensk bobilpar som nylig har gått for et slikt bytte, fra en stor og romslig bobil til en kompakt bybobil.

Paret driver den svenske bloggen Husbilsresor & Äventyr, og har gjort en interessant reise også i valg av bobiler. Bobillivet begynte med en Knaus Sunliner 650, som er en kompakt helintegrert bobil. Neste bil var et steg opp, Eura Mobil Integra 850 QB er en stor treakslet premiummodell. Ved neste bobilbytte falt valget på en annen lang treakslet modell: Dethleffs Trend A7877. En alkovemodell for helårsbruk. Så skjedde det noe, og neste modell ble en Adria Twin Supreme 640, som er en bybobil med enkeltsenger.


Det hele begynte med en Knaus Sunliner 650…


…som ble avløst av en Eura Mobil Integra 850 QB…


Den neste ble en Dethleffs Trend A7877.


Nå har Carina og Håkan landet på den kompakte bybobilen Adria Twin Supreme 640.

Nedskalering

Statistikk viser at veksten i nybobilsalget først og fremst er de mindre og mer kompakte modellene i Europa. Skandinavia er et unntak, her vil vi fremdeles ha bobilene våre store og romslige. Trenden med downsizing bidrar til å drive utviklingen av premium bybobiler. De første bybobilene som ble laget hadde alle fokus på lavest mulig pris. Nå er utvalget bredt, og mange av modellene er meget gjennomtenkte og godt utstyrte.

– Både Eura Mobil Integra og Dethleffs Trend er påkostede bobiler som er bygget for lange turer. De har imponerende lastemuligheter, generøse sittegrupper og få kompromisser på kvalitet og utstyr. Hvordan kom dere i det hele tatt på tanken om å kjøpe dere bybobil?

– Vi trives godt på mindre veier, og ble fristet av tanken om at en kompakt bobil er mer som et eventyrskjøretøy. Det er mindre fristende å kjøre rundt på småveier med en stor bobil, forteller Carina. Håkan skyter inn:

– Vi ville utforske vårt nye nærområde, Sälen og nordre Dalarna, og da var det naturlig å gå ned i størrelse. Det at vi nå har flyttet og bor fast i det området vi tidligere reiste på tur til, har påvirket avgjørelsen. Vi har ikke lenger behov for en så stor bobil. En praktisk detalj var også at det er langt enklere å parkere når vi besøker barn og barnebarn i byen.

– Hva var det vanskeligste ved å gå ned i størrelse?

– Jeg synes ikke det var så vanskelig, for å være ærlig. Det blir mer «compact-living» og definitivt færre ting vi tar med på tur. Det krever litt mer planlegging, men det går greit.

– Å hele tiden måtte tenke på lastevekten er en utfordring. Vi løser det blant annet ved å ha med oss langt færre ting som er «kjekke å ha», sier Håkan.

– Hva er fordelene med en kompakt bybobil?

– At det er lett å parkere. For meg som ikke kjører så ofte, er dette en enklere bil å kjøre på grunn av størrelsen og vekten. For smale veier i Sälen-området er det en perfekt størrelse, mener Carina.

– I tillegg er den billigere i drift, forteller Håkan og fortsetter:

– En ting er drivstofforbruket, men det går også mindre gass til oppvarming. Jeg synes også man kommer nærmere naturen på et vis.

– Hva er ulempene med en liten bobil?

– Det er generelt mer rigging. Når vi skal spise må stoler flyttes og bordet justeres. Men det går greit, så egentlig er den største ulempen nå at barna så gjerne vil låne bobilen, smiler Catarina.

– Jeg synes det til tider er litt trangt. Men man lærer seg overraskende raskt rutinene for å rigge til de ulike bruksområdene. Jeg synes også det er en ulempe at man alltid ender opp i forsetene, i mangel på andre gode sitteplasser.

– Hva savner dere mest med de store bobilene?

– Det er uten tvil mer plass til å bevege seg på. Flere senger, større toalett og større dusj, forteller Carina. Håkan sier at det han savner mest er lastekapasiteten, skapplassen og garasjeplassen.

– Har byttet gjort at dere har forandret deres reisevaner?

– Det kjennes lettere å ta spontane turer, uten nødvendigvis å ha lagt så mange planer. Det er enklere å ta korte turer på sparket. Det er utrolig praktisk når vi besøker barn og barnebarn, slår Carina fast. Håkan er enig, og synes det er positivt at det er enklere å bare kjøre av gårde med bybobilen.

– Hvilke råd vil dere gi til de som vurderer å gå ned i bobilstørrelse?

– Kjøp etter bruk og behov. For oss som reiser året rundt var det en selvfølge med vannbåren varme og oppvarmede tanker. Tenk gjerne gjennom om det plutselig kan oppstå behov for Isofix-fester om du skal reise med barnebarn, råder Håkan. Carina er enig, og understreker at det er viktig å tenke grundig gjennom hvilke behov man har, men det gjelder jo ved kjøp av alle bobiltyper.

– Hvorfor ble det nettopp denne Adria Twin-bybobilen?

– Etter en god del undersøkelser, fant jeg ut at det bare var to aktuelle modeller for oss, blant annet på grunn av vårt krav om vannbåren varme og vannbåren gulvvarme, på gass og strøm. Jeg fant ut at det kun var Adria og Kabe som hadde dette. Jeg ønsket ikke dieselvarmer på grunn av lyden den lager når den startes, forteller Håkan. Carina forteller at Håkan var den som plukket ut nettopp denne modellen og at han har gjort et godt valg.

– Har dere en drømmebobil som fremtidsønske?

– Det kjennes som at vi nå har fått vår drømmebil. Vi har noen planer om å komplettere Adriaen med smarte innredningsdetaljer for å få maksimalt ut av plassen. Vi har også installert en varmematte og montert et sykkelstativ, sier Carina. Håkan konstaterer at hver eneste bobil de har kjøpt har vært perfekt ut fra den tids bruksområde og forutsetninger.

– Men jeg tror det er viktig å være åpen for bytte om forutsetningene og interessen forandrer seg, avslutter han.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden