: Campingvogner brent opp: Hva gikk galt? | Din Fritid

Campingvogner brent opp: Hva gikk galt?

Det siste året har to campingvogner i Norge brent opp. I begge tilfeller var det folk i vognen når brannen startet, men alle kom fra det uten alvorlige skader. Senere har de uttalt at de kvier seg for å overnatte i vognen igjen. Men hva gikk egentlig galt? Og er det grunn til bekymring dersom man følger normale forhåndsregler?

Kun utendørs bruk

Den første brannen startet da det skulle tennes på en gassprimus. Vi har snakket med kvinnen som var i vognen og med de offentlige myndighetene. Ingen kan komme med noen endelig konklusjon på hva som hendte. Gassprimusen var et gammelt campingapparat som gikk på fullt trykk, kun tillatt for utendørsbruk. Enten var det lekkasje i apparatet, eller så ble apparatets kran åpnet og så gikk det en stund før det ble forsøkt påtent. Gassen som hadde strømmet ut eksploderte da vedkommende skulle tenne på primusen og hele vognen gikk i oppløsning. Det er ikke første gangen det skjer ulykker med såkalte turapparater, og disse er ikke sikre nok til innendørsbruk. De fungerer på fullt trykk, noe som lettere gir lekkasjer særlig på gamle apparater, og de mangler tennsikring som hindrer gassen i å strømme ut hvis flammen slokker.

Startet under vognen

I det andre tilfellet ble familien Urkegjerde i Åmdalen i Ørsta vekket midt på natten av hunden som tydeligvis hadde noe på hjertet. Da brant det under vognen og i forteltet. Inne brant det ikke, men det var fullt av røyk. Takket være et femkilos brannslokkningsapparat klarte familien å slokke flammene rundt døren og i forteltet slik at de kom seg ut. Årsaken i dette tilfellet er så langt ikke klarlagt, men brannen startet tilsynelatende under vognen. Politiet har derimot ikke funnet noe som kunne ha forårsaket en brann nettopp der. Gassanlegget var ikke i drift.

Viktig lærdom

Hva kan vi så lære av dette? I det første tilfellet: Bruk kun vognens eller bobilens originale innretninger for strøm, gass og gjerne vann også. Les bruksanvisningen og følg denne. Det kunne være fristende å si: Ikke gjør noe som ikke står i bruksanvisningen. Sørg for regelmessig kontroll av gassanlegget med trykktesting (lekkasjekontroll). Familiefaren i tilfelle nummer to var en praktisk mann og han hadde gjort seg sine tanker. En ting som undertegnede er klar over ble ettertrykklig bekreftet: Tar det fyr i en vogn eller bobil brenner det uhyggelig fort. – Da vi våknet i vognen var det så mye røyk at vi måtte ut øyeblikkelig, sier Åmås. Han forsøkte å sparke ut to vinduer, men vinduene og veggen fjæret slik at det ikke gikk. Jeg spurte han om ikke vinduene var til å åpne, men det var ikke tid til å finne de fire haspene med de små knottene som skulle trykkes inn. Vi har hørt at haspene på slike vinduer er konstruert slik at de nettopp skal kunne sparkes ut ved et nødstilfelle, men det fungerte ikke i dette tilfellet. Sunnmørsfamilien kom seg i sikkerhet, men kommer med en varm anbefaling: Røykvarsler og brannslokkingsapparat. En røykvarsler ville varslet ham så tidlig at brannen med stor sannsynlighet kunne blitt slokket før den fikk spredt seg for mye. Det forut- setter selvfølgelig et brannslokkingsapparat av tilstrekkelig størrelse. Et unødvendig problem er at noen overganger mellom gassrør og apparat gjøres med gummislange. Propan tåler høy temperatur så lenge den holder seg inni rørene, men straks en slange er svidd av strømmer gassen ut i det fri og brenner voldsomt. Slange hører kun hjemme i gasskassen. I dag er det nesten uten unntak kun bruk av gassrør direkte til apparat. Likevel kan det være en god investering å montere en bruddsikker påtrykkventil. Denne vil stenge gasstilførselen

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden