: Å bo i campingvogn med barn | Din Fritid

Å bo i campingvogn med barn

Hvordan legger man forholdene til rette i campingvognen for at små barn skal kunne trives der? Vår sønn Mathias (11 måneder) har bodd mye i campingvogn, og her er våre erfaringer.

Den korteste og mest presise måten å beskrive det å bo i campingvogn med barn på, er at det er som å bo i mors mage. Man er nær de man er glad i, det er varmt og godt, det er sikkert og man føler seg trygg. Man mangler ikke noe. Det er også grunnene til at barn elsker å bo i campingvogn. Det er selvfølgelig fint å ha hvert sitt værelse, men det er ikke på langt nær så hyggelig. I de fleste hjem er oppholdsrom eller spisestuen familiens samlingspunkt. Det samme gjelder i campingvognen. Om sommeren flyttes samlingspunktet ofte ut i forteltet. Mathias har vært med på camping mange ganger. Først i min mage, hvor vi reiste sammen til ti land, før han ble født. Siden har han vært i ni land. Den første campingturen gikk til Sverige, da han var fem dager gammel. Alle reisene er gjort med bobil, campingvogn eller teltvogn.

Det er gått over all forventning. Rasmus, min mann, og jeg hadde hørt mye om hvor vanskelig det ville bli. Men ikke noe har slått til. Den eneste forskjellen for oss fra før Mathias og nå, er at tingene bare tar lengere tid. Å bo i campingvogn er en formidabel måte å reise på når man har med seg barn. Alt ligger til rette, og vi kjørte bare inn til siden når vi skulle bruke noe. Det være seg mat, en tur på toalettet, en liten lur osv. Når vi kom fram til campingplassen tok det fem minutter å ”flytte inn”, for alt var pakket hjemmefra.

Til Italia

Slik var det også på vår tur til Toscana. 4.000 km med bil og campingvogn. Vi benyttet en Dethleffs New Line med tre køyer i den bakerste delen av campingvognenen. Sittegruppe, kjøkken og toalett i midten og stue i fronten. Vi var tre voksne og Mathias.

Slik brukte vi campingvognen:

Måltider

Frokost spiste vi enten i den mindre sittegruppen midt i campingvognen eller i den store foran i vognen. Det varierte litt. To voksne på den ene siden og Mathias og jeg på den andre. Slik kunne Mathias sitte helt inne i hjørnet, der det var minst ”fluktveier” når han skulle spise. Hjemme har vi en høy barnestol, men den tar for stor plass til å kunne tas med. Vi har også en reisestol, som kan settes fast på bordet, men den blir for tung for campingbordene i vognen. Det gikk selvsagt også å ha han sittende i sofaen, men det var mye å holde styr på – armer, bein, grøt, skjeer osv.

Sovetider

Om kvelden la vi Mathias i overdelen av barnevognen hans i den mellomste køyesengen. Det er mulig å stenge inn til de tre sengene, slik at han kunne sove, mens vi andre satt og hygget oss i stuen. Når vi så skulle til sengs redde vi opp i stuen, der spisebordet sammen med sofaen ble til en stor dobbeltseng. Pernille, vår barnevakt, som også var med på turen tok den nederste køyesengen. Vi kunne også ha valgt å re opp sittegruppen overfor kjøkkenet, men det var ikke nødvendig. Med litt godvilje er det altså plass til syv personer i denne campingvognen. Om morgenen tok vi ofte Mathias inn i sengen mellom oss, men noen ganger gjorde vi det allerede om kvelden, slik at han sov mellom oss. Det er så hyggelig.

Stelletider

Spisebordet i stuen fungerer fint som stellebord. Når det fantes brukte vi også campingplassens eller rasteplassens sted for dette. Under transporten lot vi ofte den store rundsittegruppen i stuen være slått ned som dobbeltseng. Så var det enkelt å hoppe inn i campingvognen og ta en liten lur. Eller når vi syntes det var tid for en strekk av rygg og bein, så kunne Mathias krabbe rundt og leke i sengen, og vi kunne
spise i sittegruppen ovenfor kjøkkenet.

Generelle tips

PLANLØSNING:
Det er ganske viktig at planløsningen i campingvognen passer til familiesammensetningen. Husk å ta høyde for at de små barna kanskje skal sove før resten av familien.

PRAKTISK:
Sørg for å velge en campingvogn med setetrekk i praktiske farger. Søl er ikke til å unngå. Sjekk hvor smussavvisende stoffet er, og hvis ikke det er nok, så gi det en ekstra behandling før avreise.

SOVE OG LEKE:
De fleste campingvogners planløsning har jo flere muligheter, slik at en soveplass også kan fungere som lekeplass.

FORVENT:
Barn elsker å sove sammen med mor og far. Det kan godt by på litt problemer når man kommer hjem og skal sove hver for seg igen.

KJØKKENET:
Det er ikke bare i hjemmet at kjøkkenet er det farligste stedet for barn – det gjelder selvfølgelig også i campingvognen. Vær spesiell oppmerksom dersom de tre gassblussene er rett ved siden av rundsittegruppen.

Dette skulle vi hatt: Hjemme har vi en høy stol til Mathias, når han skal spise. Vi har også en reisebarnestol, som vi tar med ut, men den kommer til å veie for mye på campingbordet.

Den kan ellers godt sitte fast. Vi kunne til måltidene godt ha brukt en stol, der det var mulig å holde litt mer styr på den livlige krabaten.