Bürstner 2012: Størst forandringer på Ixeo/Ixeo Plus
– Vi har hørt nøye på kundene våre foran det nye modellåret, forklarte Bürstners direktør Klaus-Peter Bolz når det var tid for premierevisning av 2012 modellene. Derfor kan man nå finne vinkelkjøkken, enda større kjøleskap og stort baderom i enda flere av modellene våre. Dessuten blir vannbåret sentralvarme standard i flere modeller, og kan bestilles som tilvalg i mange andre.
– Videre, fortsatte Bolz, har vi gjort om litt på modellprogrammet. Visse planløsninger er blitt flyttet til en modellserie med høyere utstyrsnivå, mens andre planløsninger har fått et enklere utstyrsnivå. Det gjelder å være oppmerksom på hva kundene ønsker.
Til modellåret 2012 satser Bürstner utelukkende på Fiat-chassis, og i en enda høyere grad enn tidligere kombinerer man Fiat-førerhuset med et AMC-chassis fra AL-Ko Kober.
– På den måten sparer vi omtrent 120 kilo, forklarte Bolz, noe som innebærer at enda flere modeller havner under den magiske 3,5-tonnsgrensen.
Felles forandring i hele Bürstners bobilprogram er, at alle faste senger heretter utstyres med en 14 centimeter tykk kaldskummadrass.
Ellers finner man den største enkeltstående forandringen på Ixeo/Ixeo Plus. Den fremre delen av taket har fått en ny form, noe som ikke bare har gitt mulighet for et større takvindu, men også økt den innvendige høyden med fem centimeter noe som gjør at bilene føles betydelig luftigere og rommeligere en tidligere årsmodeller.
Den økte takhøyden har også medført at overskapene ovenfor dinetten har kunnet gjøres større – en velkommen forbedring.
Ixeo-serien er utvidet med tre nye planløsninger – it 700 med dobbeltseng i bakre høyre hjørne, it 735 med frittstående dobbeltseng og it 740 med enkeltsenger – mens Ixeo Plus-serien fortsatt omfatter fire modeller, hvorav to er helt nye foran 2012.
– it 700 blir av produsent og importører antatt å bli en storselger. Denne typen planløsning er veldig populær i Skandinavia, ikke minst blant kjøpere av begynner- og mellomklassemodeller.
Ixeo it 700 kommer i basisutførelse til å bli levert med den nye 2-litersmotoren på 115 hestekrefter og en totalvekt på 3,5 tonn, men den kommer også til å kunne bestilles med de sterkere motorene – da også med totalvekten 4,0 tonn.