Eura Mobil 2012: Profila – begynnermodell med merverdi
Nye Profila har en unik karosserikonstruksjon av glassfiberarmert plast, og en sammensettingsmetode som er hentet fra flyindustrien, som tidligere har blitt forbeholdt firmaets dyrere modellserier. Karosseriet inneholder ikke noen trerammer, og sider og tak er sammenlimt – helt uten skruer – med aluminiumprofiler i lettvektsutførelse.
Dette gir nye Profila en vridstivhet som savner sidestykke i klassen, noe som blant annet resulterer i en veldig høy kjørekomfort. At taket er laget av glassfiberarmert plast innebærer dessuten, at risikoen for haglskader minimeres.
Innvendig har Eura Mobil lagt stor vekt på å skape et luftig interiør med godt med plass for 5 eller 6 personer – avhengig av planløsning – og alle modeller er utstyrt med en L-sofa som kompletteres med en mindre sofa rett innenfor døren. Som tilvalg kan nye Profila fås med en nedsenkbar seng over dinetten, som gir ytterligere to komfortable soveplasser.
Baderommet er modernisert, og bidrar til den luftige følelsen i bilens bakre del. Her finnes godt om plass når det er tid for å dusje og kassettoalettet av benkemodell kan også, takket være et tresete, brukes som sitteplass i dusjen.
Kastanjefargede møbelsnekkerier med bronsefargede detaljer gir en trivelig følelse i soverom og oppholdsrom, mens kjøkkenet har elfenbensfargede skapdører.
Kaldskummadrass med syv komfortsoner, oppå en stødig ribbebunn, sørger for høy sovekomfort, og ved hodeenden finnes praktiske oppbevaringslommer til for eksempel lesestoff og briller.
Til tross for at nye Profila er å betrakte som en begynnermodell, er den utstyrt med isolert og oppvarmet dobbelt gulv som også er tilgjengelig innenfra bobilen.
Nye Profila er basert på Fiats spesielle bobilchassis med en bakre sporvidde på 198 centimeter, og leveres standard med den nya 2-litersmotorn på 115 hestekrefter. Noen pris er foreløpig ikke fastsatt, men det skal bli konkurransedyktig.