Dethleffs 2016: Rimelig start

Trend er Dethleffs rimeligste bobilserie. En innstegsmodell hvor dens fornuftige prislapp skal lokke nye mennesker til bobillivet. I Norge selges den i en velutstyrt kampanjeversjon til en attraktiv pris. Dessuten kan den leveres med Alde vannbåren varme.


Foto: Stefan Janeld

Det var aldri meningen at Trend skulle få vannbåren varme. Fabrikken la imidlertid ned mye ressurser på at det luftbårne varmesystemet skulle være veldesignet med luftspalter bak møblene og varmeslanger rundt sengene.


Sittegruppen er behagelig for fem. Veggfeste gir stabilt bord. Gulvet er høyt, så alle sitter i riktig høyde ved bordet. Det er mulig å dra ut skiven og plassere en ekstra bordplate ved veggen dersom det skulle være behov for det. Foto: Stefan Janeld

Varmesystem

Da de nordiske forhandlerne så bilen forstod de at møblementet også skulle kunne fungere med et vannbåret varmesystem - inkludert gulvvarme. Ekstrakostnaden for Alde er ikke fastsatt, men vi vil tippe rundt 30 000 kr. Testbilen hadde luftbåren varme. Varmluften fra Truma har godt plasserte ventiler og slange med hull rundt sengene. Men varmeren er plassert lengst bak i bobilen. Da mister luften både fart og varme i de lange slangene. Resultatet er at soverommet blir varmt og sittegruppen kjølig. Det anbefalte er jo motsatt. Det elektrisk (22V) oppvarmede gulvet hjelper en smule. De Alde-utstyrte bilene som kommer til Norge vil ha en jevnere varmefordeling, en av fordelene med vannbåren varme. Er det verdt merkostnaden tenker du kanskje? Absolutt! Spillvannstanken er isolert og varmes opp av varmesystemet. Akkurat slik det skal være. Tømmeventilen er i metall og er plassert utenfor tanken. Fryserisikoen er åpenbar, denne burde vært plassert innenfor isoleringen.


Her er det velutrustet! Det er gledelig å se at man har valgt alt sikkerhetsutstyr som standard på de bilene som tas inn til Norge. Foto: Stefan Janeld

Velutstyrt

Bak rattet er det bra komfort og sikkerhet: AC, fartsholder, elektrisk betjening av speil og vinduer, dobbel airbag, antispinn, antisladd, bakkestart, samt en funksjon som bremser bilens fart i bratte nedoverbakker. Stereo er standard, men var ikke montert på testbilen. Fiats originalstoler er helt OK, men noe høye for min smak. Testbilen hadde 150 hestekrefter under panseret, mens standard er 130. I det kuperte bayerske landskapet hvor testen foregikk, føltes 150 HK som en god investering. Også i de bratte oppoverbakkene var det nok kraft. Veiene var enkelte steder delvis kjørt i stykker. Det førte til risting fra hjulene og chassiet har problemer med å skjule det dårlige underlaget. Men innredningen er stille, ikke noe knirking eller skramling. Oppsummert er bobilen stille og rask.


Kjøkkenet holder middelmådig standard. For liten arbeidsplass, og vanskelig å holde orden i det store skapet. Vi kunne ønsket uttrekkbare trådskuffer innenfor skapdøren. Foto: Stefan Janeld

Lett bygg

Til forskjell fra sine søsken i Dethleffs bobilfamilie har Trend treverk i veggene, i stedet for ikke-absorberende hardplast. Gulvet er imidlertid trefritt, og isoleringen består av lukkede celler som ikke trekker fuktighet. Tetthetsgarantien er på seks år, det samme som for de helt trefrie bilene, og en bekreftelse på at Dethleffs stoler på sin konstruksjon. At bilen med 3500 kg totalvekt har en oppgitt lastevekt på 734 kilo er imponerende. Modellene som selges i Norge kommer med mye utstyr som tærer på lastevekten. For eksempel vil en Alde-installasjon øke vekten med rundt 40 kilo.

På forsiden