: Test: Adriatik Coral - Tomannsbolig (2003-modell) | Din Fritid

Test: Adriatik Coral - Tomannsbolig (2003-modell)

Med en dobbeltseng i hver ende av bilen, vel å merke med forheng foran begge sengene, har du og ektefellen flere muligheter. Invitere barnebarna på tur, eller hva med naboene? To dobbeltsenger er ikke noen typisk familiebil, men allikevel en ofte valgt løsning.

Utvendig

Når jeg hører navnet Adria tenker jeg straks på en gammel campingvogn med blå vinduer. Men Adria er høyst oppegående og har i det senere satset mye på bobilprogrammet sitt som nå består av fjorten modeller fordelt på tre serier. Vi skal her se på en 660DP som er bygget på Fiat Ducato og tilhører Coralserien. Bilen har glassfiberkarosseri med sideskjørt i aluminium. Det gir en solidere overflate som er lettere å reparere enn aluminium som er det vanligste, men det er tyngre. Det gir en glatt overflate, den er hvit og med en fin dekor. Påbygget er enkelt utført, men gjennomtenkte proporsjoner gir allikevel inntrykk av en pen bil. På baksiden av bilen fører en stige opp til den lavere bakre delen av taket som er utstyrt med rail. På taket finner vi fire takluker, hvorav en stor Heki I. På høyre side er det tre vinduer og stor dør til garasjen bak. Det samme, tre vinduer og garasjedør bak, finner vi på venstre side, pluss gasskasse for 2x11 kg flasker. Under er gulvet skrudd rett på den originale Fiat-rammen. Bakenfor rammevangene er gulvet i garasjen senket ned i en brønn.

Vi går inn

Døråpningen er litt smal, 50cm, men innstigningen er ellers forbilledlig med tre trinn, hver med en høyde på ca. 23cm. Det første trinnet er et elektrisk stigtrinn, det neste er innenfor døren, senket ned i gulvet. Angående dørene er det alltid noe å henge seg opp i her. Denne gangen er døren og dørlåsen grei, men fluenettingsdøren på innsiden har en svakhet. Når døren er åpen kan fluenettingsdøren lukkes og festes da til karmen. Men når døren er i bruk, festes fluenettingsdøren til denne med en spinkel plastkrok. Da sistnevnte dekker dørens håndtak, er det fristende å ta tak i fluenettingdørens håndtak å trekke til for å smelle døren igjen. La deg ikke friste! Innenfor har vi til høyre et TVskap med et lite overskap. Til venstre kjøkkenbenken og bakenfor garderobeskapet med Alde-kjelen under. Bakerst finner vi dobbeltsengen over garasjen og framover på venstre side, toalettrommet og sittegruppen. Innredningen gir et noe ”vanlig” inntrykk, folierte finerplater dominerer med noen innslag av treverk som avslutninger på skapdørene. Dekoren er varmt brun kanskje litt mørkere enn vanlig. Taket har lyse plater og gulvet vinyl med parkettdekor. Putestoff og gardiner er nøytrale i fargevalget, det samme kan sies om bord og benkeplaten. Pent og rolig.

Kjøkken og bad

Kjøkkenbenken (130x56xh97cm) er av middels størrelse. Til tross for at oppvaskkum og tre kokebluss tar mye av flaten er det fortsatt noe plass igjen som arbeidsflate. Benken inneholder kjøleskap (RM 6401L, 103 ltr.), to store dype skuffer, uttrekkbare trådhyller og en smal bestikkskuff. Overskapet er tredelt med små avlukker på undersiden. Litt vanskelig å utnytte plassen her. Av utstyr ellers kan nevnes elektrisk avtrekkvifte med to spotlights, videre luftevindu og takluke. Toalettrommet (89x119xh192cm) har integrert dusj. Denne er lagt til den ene siden og vask/WC til den andre siden av rommet. Et forheng som kan trekkes rundt hele dusjen, og renner i gulvet vil sammen forsøke å hindre vannet i å ”drukne” rommet. Likevel vet vi av erfaring at slike dusjer bare brukes til nødbruk. Men da man i tillegg til forhenget har vært omhyggelig med fuging på de viktigste stedene, skulle det ikke være noen betenkeligheter med å benytte dusjen. Rommet har som vanlig en Porta Potti C200 og vask. Skapplassen var i minste laget, ellers var alt funksjonelt. Et stort vindu og en liten takventil sørget for lufting.

Madrassen var av god kvalitet, 13cm tykk og lå på fjærende trespiler. Rundt hele sengen går varmtvannsrør med konvektorer fra Aldekjelen. Lufting besørges av to vinduer og takluke og to spotlights i taket åpner for sengelesing. Alkovesengen (190x130cm) befinner seg 160cm over gulvet. Takhøyden her er 63cm så adkomsten er vanskeligere enn sengen bak. Også her sirkulerer varme rundt sengen og lufting besørges av to vinduer og takluke. Av utstyr kan nevnes to lamper, stige og sikkerhetsnett. Madrassen er på åtte cm og ligger på trespiler. Om sengemålene kan virke snaue, ligger det altså varmesløyfer rundt begge sengene, kasset inn i høyde med madrassen slik at det er ”luft” rundt sengene. Det gir en romslig virkning, men sengene blir jo ikke større for det.

Sittegruppe

Sittegruppen gir en sengeflate på 130x190cm. Dermed har vi seks sengeplasser men med plass til fire personer ved bordet er dette en typisk firemannsbil. I den bakre benken er vanntanken plassert, lokket over tanken er skrudd fast, noe som ikke frister til hyppige kontroller av lekkasje rundt tanken. I den fremre benken tar gasskassen noe av plassen, resten benyttes til bagasje. Her finner vi to hoftebelter og i den bakre to trepunkts belter. Bordet er romslig med sine 95x70cm. Sittegruppen er komfortabel og et stort vindu over bordet og den store Heki I takluken sørger for mye lys på dagtid.

Teknisk

Den innvendige vanntanken er på 90 ltr., mens den utvendige spillvannstanken er på 85 ltr. Det er i minste laget for en bil på denne størrelsen. Spillvannstanken henger under bilen, den er isolert og har et 12 volt varmeelement. Dermed skulle den holde seg frostfri under kjøring og ved 220V tilkoplet. Vannsystemet har trykkvannspumpe (Shurflo). Varmeanlegget er som før nevnt Alde sentralvarme (3kw med integrert vannvarmer, i tillegg er det elektrisk gulvvarme. Av utstyr for øvrig kan nevnes: Tre takluker av typen Omnivent pluss en Heki I, alle vinduer ar fra Seitz med innvendig fluenetting og rullegardin. Elektrisk stigtrinn, elektrisk avtrekksvifte på kjøkken, forteltlampe, to støtteben bak, TVantenne. Isolasjon i gulv, vegger og tak ligger på gjennomsnittet for denne typen biler.

Senger

Sengemålene vi kom fram til stemmer ikke med de som var oppgitt i brosjyren. Sengen bak er oppgitt til 150x210cm, mens vi målte 140x195cm hvor bredden avtar til 127cm ved fotenden. Da sengen ligger over garasjen er det 120cm fra gulvet opp til madrassen og takhøyden videre opp til taket er 90cm. For å komme seg opp i sengen benyttes to små trinn og for eldre mennesker er adkomsten litt besværlig.

Vinteregenskaper

Med Aldevarmeren lurer vi straks på hva denne bilen har for kvaliteter til vinterbruk. Hvordan den elektriske gulvvarmen fungerer i praksis fikk vi ikke testet. Men med et enkelt gulv vil dette være iskaldt om vinteren, selv med Aldevarmeren. Så kanskje er dette løsningen, finner vi ut mer lar vi høre fra oss. Men vintercamping er ikke enkelt, overgangen til førerhuset er alltid et problem. Her har Adria spandert et tynt forheng mot førerhuset, som slutter flere centimeter over gulvet. Ved moderat kulde (rundt null grader), holder det med isolasjonsmatter på vinduene i førerhuset og et vanlig forheng (som rekker ned til gulvet), men ved tityve grader minus må det mer til. Et tykt (vattert) forheng som festes tett med borrelås hele veien rundt og tetter godt mot gulvet, er minimum. Det nedfelte trinnet innenfor inngangsdøren er kasset inn og isolert på undersiden, mens hjulkassene bak er dårlig isolert. Til slutt må nevnes spillvannstanken. Den henger under, er isolert og har et 12V varmeelement. Det står ingen steder hvor mye strøm elementet trekker, men skal det gjøre nytten kan det ikke klare seg med strøm fra batteriet over tid. Det ideelle er å tilføre varme fra sentralfyren, men dette er komplisert. I kuldegrader må du altså koble deg til 220V ved overnatting for å unngå at tanken fryser, noe du også må for å ta i bruk gulvvarmen.

Se også

www.adria.nu

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden