: Oppfriskning før sesongstart | Din Fritid

Oppfriskning før sesongstart

Tiden for campinglivets gleder nærmer seg. Det er en del ting du med fordel kan tenke igjennom og planlegge før dere legger i vei. Her er noen betraktninger om smått og stort før turen tar til.

Når vinteren er over

Vinteren er på retrett og da er det på tide for oss som ikke er del av den hardeste kjernen av campere å tenke og lete frem campingvognene våre fra låver, garasjer, industrilokaler og alle andre lagerplasser. Kanskje de av oss som frem til nå har bedrevet vintercamping kjenner det klør litt i flyttefoten og behovet for å snurre hjulene på vognen melder seg. Snøen trekker seg fra de fleste veier og vognene får sin velfortjente klargjøring for en forhåpentlig lang sesong på veien. Opp i all denne vårrusen, må vi ikke glemme at det jo er en stund siden vi sist kjørte med vår stolthet koblet på kroken. Kanskje både bil og sjåfør trenger litt forberedelser. Kanskje du til og med vurderer å bytte ut trekkbilen til noe nyere og bedre, og da kommer det mange kriterier inn i bildet. Nyere sier seg selv, men hva er best? Automat kontra manuelt gir, bensin kontra diesel, stor motor med jamt stigende effektkurve eller liten drivstoffgjerrig motor med høyt dreiemoment tidlig i effektkurven? Dette er nok mest en smakssak, men trenden for en tid tilbake var at det ble solgt flere dieselbiler. Nå viser det seg det at forurensingen fra dieselbiler er høyere i lokalområder enn fra bensinbiler, så det har blitt diskutert periodisk kjøreforbud i områder med høy luftforurensing. Men dette skal vi ikke diskutere her. Nå skal vi se litt på kjøring med campingvogn etter bil og hvilke følger dette får på bil og fører.

Debatten

Drivstoffdebatten vil nok ingen ende ta, men noen fordeler og bakdeler er det jo med både diesel- og bensin motorer. El-biler tror jeg vi ser bort fra, da de ikke er særlig hensiktsmessige å kjøre på langtur med campingvogn i. Dieselbiler har som oftest et meget behagelig dreiemoment som tilsier kjøring på lavt turtall og mindre girskifter enn med bensinbiler. Dette er meget fordelaktig. De fleste dieselbiler har turbo, og som kjent kan det være en stor utgift om denne må byttes. Men NAF opplyser at de ikke har sett tendenser til at turboen lever et hardere liv selv om den trekker en campingvogn. Her gjelder det å følge billeverandørens anbefalte serviceintervaller.

Skift olje

Noe som er viktigere, uansett om du kjører diesel eller bensin, er motorolje. Oljen i motoren brytes fortere ned når du kjører med den ekstra vekten en campingvogn medfører og det anbefales hyppigere oljeskift enn serviceintervallene gir. Statoil anbefaler to skift i året. Et om våren og et utpå høsten. Castrol anbefaler oljeskift en gang i året (10.000km for mineralske oljer og 15.000km for fullsyntetiske oljer). Moderne biler, og spesielt dieselbiler har en høy total giring. På en 1,6 liter og oppover, er det ikke uvanlig at giringen ligger på 17-1800 omdreininger i 100 kilometer i timen i høyeste gir. Som oftest vil dreiemomentkurven flate ut over 1800 omdreininger. Derfor er det er ikke så mye å hente med tanke på moment, i vanlig kjøring etter landveien. I lave hastigheter er det jo ikke noe mål å ligge på 1700 omdreininger, da dette kan bli noe lavt, men det har heller ikke noe formål å kjøre på spesielt høyt turtall. Det beste er nok å være årvåken og følge med på hvordan motoren oppfører seg og derifra vurdere i hvilket turtallsområde din motor trives best. Den gir gjerne noen signaler i form av lyd og vibrasjoner om hvilket turtall den «koser» seg mest i.


Det er ikke uvanlig for campingfolket å velge SUVer som trekkbil, med god klaring mellom vognens totalvekt og bilens maks tilatte hengervekt.

Automat eller manuell?

I debatten om automat gir kontra manuelt gir, må du se på hvor du kjører med vognen og i hvilke sammenhenger. Skal du kjøre på landeveien og parkere på store fine tilrettelagte plasser hvor du slipper å finjustere vognens plassering, er det ikke så mye å tenke på. Skal du ta vognen ut fra fast plass med platting og du kommer til en populær campingplass, midt i sesongen når det er fullt av biler, vogner, barn og sykler rundt den akkurat store nok tildelte plassen, kan det bli en del buksering frem og tilbake før vognen står akkurat som tiltenkt. Dette kan slite hardt på clutchen på manuelt girede biler. Dette problemet trenger du ikke tenke så mye på med automat gir. Under kjøring langs veien vil automatkassene styre seg selv fint når det går lett, men kommer du til kraftige stigninger eller bykjøring med varierende hastigheter, kan det være en fordel å låse den i et gir dersom du har muligheten til det. Dette for at den ikke girer seg ned og giroljen blir for varm. Det er selvfølgelig en fordel om bilen har oljekjøler slik at giroljetemperaturen holdes nede.

Pakke og laste

Det er vel ikke uvanlig at du pakker så du er sikker på at du har nok av alt! Du vet jo ikke når du får vasket klær på campingplassene og værforholdene er jo uforutsigbare, så du kan ikke pakke bare shorts og t-skjorter til barna. Du kan ikke se helt bort fra at du ikke finner noe ekstra å kjøpe på turen heller. Hvordan du pakker har veldig mye å si på hvordan turen skal utvikle seg. Det blir jo fort tungt. I den sammenheng kan det jo være greit å huske å sjekke lufttrykket i dekkene både på vogn og bil. Anbefalt trykk finner du i instruksjonsbøkene til bil og vogn. Det er anbefalt å øke trykket i dekkene på bilen dersom du pakker mye vekt inni bilen og fyller opp med passasjerer. Med tung bil kan trykket gjerne økes 10 – 15 prosent opplyser Nokian dekk Norge. Av praktiske årsaker er det jo greit å pakke det du trenger først eller oftest, ytterst og lett tilgjengelig. For å beholde stabiliteten i «vogntoget» bør du legge tung bagasje nederst. Kjører du med takboks, bør du virkelig tenke på hva du legger oppi denne. Sjekk instruksjonsboken for å se tillatt vekt på taket av din bil. En følge av redusert stabilitet er kraftig økt sidevindfølsomhet, noe som forverres ytterligere med den store angrepsflaten vinden får mot siden på en campingvogn. Mye bagasje, fullt opp med passasjerer og vekten av en campingvogn trykker i fellesskap ned bakfjæringen på bilen og «løfter» fronten. Dette vil påvirke bilens kjøreegenskaper en del. Faren for understyring vil for eksempel øke. Laster du for mye vekt bak akslingen i vognen vil det øke faren for at vognen begynner å pendle fra side til side, derfor må du prøve å fordele lasten jevnt i vognen. De fleste vogner blir mest behagelige å dra dersom de blir lastet litt tyngre fremme, men husk å overholde maksimal tillatt vekt på kulekoblingen / kroken. Det er selvfølgelig viktig å ikke overstige maks tillatt totalvekt både på bil og vogn. Angående vekt og slitasje på bil, sies det at desto mere vekt bilen blir belastet med, desto mere slitasje vil det bli på motor, gir, clutch, drivaksler, foringer og stag. Spesielt dersom vekten på vognen ligger tett opptil maksimal tillatt hengervekt på bilen. Har du bil som har kapasitet til å trekke med hengervekt godt over hva vognen veier, vil slitasjen på bilen reduseres, samtidig vil en større bil bruke mindre energi på å slepe vognen. Holder du et øye med dette og forbereder seg til kjøreturen har du alle forutsetninger for at turen blir fantastisk for alle involverte. Er vi på campingtur, bryr vi jo oss ikke så mye om været. Camping handler om å være sammen med våre kjære og å treffe nye venner med felles lidenskap til campinglivet. God tur.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden