Nordmenn elsker store bobiler

Antall nyregistreringer i 2018 er talt opp, og viser en tydelig trend: Store og eksklusive bobiler har aldri vært mer populære. Salget i segmentet bobiler over 3,5 tonn økte med hele 30 prosent. Totalt økte salget av nye bobiler i 2018 med 14,8 prosent, sammenlignet med året før.


– Bobilkundene prioriterer oftere og oftere dyrere bobiler, og har virkelig fått opp øynene for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, sier bobilselger Tommy Østli hos Oslo Caravan.

Bobilselger Tommy Østli ved Oslo Caravan bekrefter trenden: Norske bobilkundene velger i stadig større grad større og dyrere biler, står det å lese i en pressemelding fra Norges Caravanbransjeforbund.

– Det virker nok som kundene som kommer inn døra hos oss har mer penger enn tidligere. De har økonomi til å investere i den komforten og størrelsen på bobilene de ønsker, sier han.

Følger ikke Europa

– Norge følger på ingen måte trendene ellers i Europa når det gjelder salg av nye bobiler, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).


Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund representerer 144 medlemsbedrifter, og oppsummerer gjerne 2018.

– Mens tyskere, franskmenn, italienere og øvrige europeere sverger til mindre og lettere by-bobiler og delintegrerte bobiler, er det salget av store og eksklusive bobiler vi nordmenn vil ha, forteller Holm.

I 2018 ble det registrert 4166 nye bobiler i Norge. For fjerde år på rad økte bobilsalget her til lands. I 2015 ble det solgt 2772 nye bobiler. I løpet av de siste 20 årene har veksten vært enorm. I 1999 ble det registrert 327 nye bobiler og i løpet av disse 20 årene har det kun vært nedgang i 2004, 2007, 2009 og 2014.

Prislapp over 1,5 mill.

– Utviklingen i Norge er veldig annerledes enn det vi ser ellers i Europa. I Norge er det de store eksklusive bobilene, gjerne med prislapper over 1,5 millioner kroner, som øker mest. Det har de gjort de siste to årene, forteller Holm.

Bobilene generalsekretæren refererer til er helintegrerte bobiler med romslig plass og mye utstyr. Det gir nordmenn høy standard på ferieturen. Og plass til å ta med seg både sykler, campingutstyr, fiskeutstyr og det de måtte ønske.

Majoriteten av den norske bobilkunden er et godt voksent ektepar med ordnet økonomi og som ønsker å bruke sin økte fritid til å oppleve Norge og Europa fra orkesterplass. 

– Kundene på de større bobilene ønsker god plass og god komfort. Det får de når de velger de store bobilene over 3 500 kilo, sier Holm.

De yngre kommer etter

– Vi registrerer også at bobil når stadig flere brukergrupper, og det forklarer nok noe av økningen vi ser. Fortsatt dominerer de over 60 år, men nå ser vi også barnefamilier som prioriterer bobil – gjerne fremfor både hytte og båt, sier Holm. 

Det bekreftes også av bobilselgeren som er lokalisert på Kløfta, midt mellom hovedstaden og Gardermoen:

– Bobilkundene er ikke bare eldre ektepar i 60-årene, men nå også familier. Aktive familier har fått øynene opp for alle fordelene med å bruke bobil både til ferie og fritid, sier Tommy Østli.

Geir Holm og NCB merker seg også at flere fylker melder seg med i kampen om å være Norges bobilfylke nummer ett. Både Møre og Romsdal og Trøndelag seiler opp som nye fylker med solid bobilinteresse. Møre og Romsdal, Trøndelag og Hordaland er de tre fylkene hvor det ble solgt flest bobiler i Norge i 2018.

Salget av nye campingvogner gikk ned med 3,6 prosent i 2018, fra 2882 til 2779 enheter.

Disse fem fylkene hadde størst økning i salget av nye bobiler i 2018
Fylke 2017 2018 Økning
Oslo * 40 69 72,50 %
Sogn & Fjordane 59 82 39 %
Aust-Agder 85 108 27,10 %
Akershus 240 298 24,20 %
Buskerud 133 161 21,10 %
Disse fylkene fikk flest nye bobileiere i 2018:
Fylke 2017 2018 Økning
Møre og Romsdal 373 437 17,20 %
Trøndelag 366 427 16,70 %
Hordaland 408 427 4,70 %
Nordland 334 389 16,50 %
Rogaland 337 365 8,80 %
Troms 263 294 11,80 %

 

Emneord: 

På forsiden