Mykkarosseri: Kompetanse­bekreftelsen | Din Fritid
Tor Alvern (Abobil) og Trygve Andersen (Ferda) har vært to sentrale personer i det å utvikle kursmateriellet. I Tønsberg bidro de begge også på den praktiske delen.
Mykkarosseri

Kompetanse­bekreftelsen

Din Fritid har vært på verkstedkurs for caravanteknikere. Å fullføre kurset i regi av Norges Caravanbransjeforbund gjør at caravanverksteder oppfyller verkstedforskriften for å få lov til å reparere såkalte mykkarosserier.


Undervisningen har både en omfattende teoretisk del og en praktisk del.

Tønsberg: Tittelen på kurset er «Kurs i arbeid på mykkarosseri/sandwichkonstruksjon på bobiler og campingvogner». Det er så omstendelig at vi kaller det et verkstedkurs for bobil- og caravanteknikere.


Fra venstre ser vi tre karer som er svært fornøyde med å være i gang med kursingen: Geir Holm fra Norges Caravanbransjeforbund, Tor Alvern og Lars Martin Ludvigsen.

Godkjenning av verksteder

Din Fritid har tidligere omtalt kurset som et viktig skritt for å få bransjens mange seriøse verksteder inn i Statens vegvesens godkjenningssystem. Og for å luke ut de useriøse.

– Jeg opplever disse kursene som et bevis og en synliggjøring av bransjens kompetanse. Det finnes så mange dyktige, kunnskapsrike og erfarne caravanteknikere der ute, forteller generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) til Din Fritid.

– Denne godkjenningsordningen skal gjøre det lettere for kundene å forstå hvem som er godkjente og seriøse aktører for reparasjon av bobiler og campingvogner, forteller Geir.

Det er Norges Caravanbransjeforbund som er den praktiske tilretteleggeren av kurset, og skal ha mye av æren for at den formelle godkjenningen av bransjens teknikere nå blir formalisert av Statens vegvesen. Det skal ikke være rom for useriøse aktører i vår bransje, understreker han.


I verkstedet til Ferda Tønsberg var det to testenheter: En bobil og en vogn som ble grundig sjekket på alle sider.

Kompetanse

Det er ingen nybegynnere som sitter på skolebenken disse tre dagene kurset holdes hos Ferda Tønsberg. Totalt 10 kursdeltagere er på plass, i tillegg til kursholderne og to observatører fra Statens vegvesen. Som Din Fritids utsendte raskt kunne konstatere, dette er erfaren arbeidskraft, som går systematisk til verks. Tidligere har det vært arrangert tre kurs på Bryne.

Teori og praksis

Etter halvannen dag med teori blir vi med gjengen ned på verkstedet hos Ferda Tønsberg. Nå er det fuktmåling i praksis på timeplanen.

De er ivrige etter å komme i gang med praktisk arbeid, denne gjengen. De blir delt i to grupper som skal samarbeide. Og samarbeid blir det. Gruppene får utdelt hver sin fuktmåler og i verkstedet står en vogn og en bobil klare som testobjekter. Noen av deltagerne spør raskt om lommelykt. Det er et yndet hjelpemiddel til å avsløre ujevnheter i strukturen, noe som kan underbygge målinger man får fra apparatet.

Oppgaven er å øve på og samarbeide om å gjøre en fuktmåling. Et standardskjema skal fylles ut korrekt og teknikeren skal komme med anbefalte tiltak. Hva må repareres og hvor mye vil det koste?

Selv en kvalitets fuktmåler kan ikke i seg selv gi nøyaktige svar. Det er limt inn metall mange steder i veggkonstruksjonen for å gi feste til ekstrautstyr og møbler. Disse gir fullt utslag på fuktmålere. Bobiler med aluminiumssandwich (på begge sider) kan ikke måles i det hele tatt.

Derfor trenger man erfarne og kunnskapsrike fagfolk. Det diskuteres og deles eksempler på kurset. Dokumentasjon er viktig. Først tas det formelle bilder av bobilens eller vognas generelle tilstand. Så tas det bilder av alle steder måleinstrumentet gir utslag. Det er kjempeviktig å dokumentere alt.


Nyttig erfaring ble også delt, som for eksempel at det er vanskelig å få pålitelige måleverdier fra en vannfast sponplate (under).

Fuktskadet

Ved første øyekast ser testvognen ut som en relativt moderne vogn i grei stand. Etter fuktkontrollen viser det seg å være så omfattende skader at den står i fare for å bli kondemnert. Hvordan man konkluderer på en slik skade, og ikke minst hvordan man kommuniserer med kunden, er viktige erfaringer kursdeltagerne deler.

For selv om det er teknikere her fra mange ulike caravanforhandlere, i teorien konkurrenter, så deles kunnskapen og erfaringene fritt.

Som en av deltagerne så treffende sa det:

– Dette er et verdifullt samlingspunkt som gir energi, innspill og nye idéer. Et flott fundament for å gjøre en enda bedre jobb.

Kurs i arbeid på mykkarosseri/sandwichkonstruksjon på bobiler og campingvogner

Hva er et mykkarosseri, lurer du kanskje på? Vel, det er en fellesnevner for bobiler og campingvogners konstruksjon. I motsetning til en personbil, en varebil eller en bybobil – så har et kjøretøy i mykkarosseri vegger, gulv og tak i en isolerende konstruksjon med et lag av glassfiber eller aluminium utvendig. En bybobil med originalt varebilchassis har per definisjon ikke mykkarosseri.

Krever godkjenning

All verksteddrift krever godkjenning av Statens vegvesen som styrer dette etter verkstedforskriften. Derfor har Norges Caravanbransjeforbund og Statens vegvesen kommet fram til at en særlig arbeidstillatelse er på sin plass. Det betyr i praksis at alle som fullfører kurset i 2024 kan søke om godkjenning. Totalt er det snakk om rundt 45 teknikere som forventes å fullføre kurset i år. Det er Geir Holm (NCB), far og sønn Tor og Tore Alvern (Abobil) som sammen med Trygve Andersen (Ferda) har utarbeidet kompendiet og kursinnholdet. I tillegg har Lars Martin Ludvigsen (Tellus) bidratt.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden