Kroken blir Solid | Din Fritid
Navneendring:

Kroken blir Solid

Kroken er landets største aktør i caravanbransjen. Nå endrer den publikumssynlige delen av gruppen navn til Solid Import. Endringen blir synlig blant annet hos de 21 tilknyttede forhandlerne landet rundt.

– Vi har bygd stein på stein i mange år, forteller Tor Grüner. Daglig leder i Solid Import AS har 35 års bransjeerfaring i flere selskap i Kroken-gruppen. 

– Nå er det på tide at vi får en felles profil og at det blir enda tydeligere for sluttkundene hva det vil si å handle bobil eller campingvogn av oss, sier han til Din Fritid.

Overraskelse

Din Fritid er til stede på Krokens årlige forhandlermøte på Gardermoen. Mot slutten av dagens program oppdager vi et punkt som bare er markert med et spørsmålstegn. Forsamlingen får se en film som avsluttes med den nye Solid-logoen. Det blir et øyeblikks stillhet før applausen bryter løs. Nå har Kroken-folket fått en merkevare, en aldri så liten varde av en logo som alle kan samle seg bak.

Det er ingen tvil om at Kroken har kjent på kroppen at Ferda har dukket opp som en ny aktør i bransjen. 

– Caravankundene skal nå tydeligere få merke hvem som er størst og har mest muskler, takket være nytt navn og den nye profilen, forteller Tor.

– Betyr dette at kundene nå fremover først og fremst vil møte Solid? Hva med Kroken-navnet?

– Kroken som navn blir ikke borte. Alle selskapene i gruppen beholder sitt navn, bortsett fra Kroken Caravan Import AS. Men det er riktig at vår profilering ut mot sluttkundene vil basere seg på vårt nye navn og nye merkevare, Solid. Det samme vil gjelde profilering av butikkene.

Historien

– Kroken-eventyret startet i 1971. Den gang var det svært vanskelig å vite hva fremtiden ville bringe. Det vet vi langt mer om nå, forteller sjefen og arkitekten bak det nye navnet. 

– Vi har kommet til et stadium hvor det gjennom mange års hard jobbing, ved å legge stein på stein, er skapt et solid selskap. Jeg tør påstå vi har markedets mest solide kunnskap og erfaring. Navne- og profilendringen vil gjøre det langt lettere å få dette budskapet frem til sluttkundene.


Slik presenterer selskapet sin nye logo og verdier.

 

– Kan du fortelle litt om bakgrunnen for logoen?

– Kroken holder til i Åndalsnes, og vi har fjell rundt oss på alle kanter. Vi er et fjellfolk, og det var naturlig for oss å hente symbolikken herfra. En varde er bygget av stein på stein, det markerer toppen. Der vil vi være, her er det best utsikt og vi kan fortsette å bygge. O-en i logoen kan både være en del av varden og den kan symbolisere hjulet, som er en viktig del av alt vi jobber med, avslutter daglig leder i Solid Import AS, Tor Grüner.

Fakta Kroken-gruppen

Omsatte i 2017 for 1,3 milliarder kroner

Om man inkluderer alle forhandlere i regnestykket var omsetningen samme år på 2,5 milliarder

Har hovedsete i Åndalsnes, og 21 tilknyttede forhandlere landet rundt

 

Dette er dagens Kroken-forhandlere, og morgendagens Solid-forhandlere:

Autosentrum Telemark

Autosentrum Vestfold

Bergen Caravan AS

Bodø Caravan

Caravan Shop AS

Fritidssentret AS

Haugaland Caravan AS

Høisveen Caravan

K. Paulsen & Sønner AS

Kingsrød Caravan

Kristiansand Caravan AS

Kroken Caravan Åndalsnes

Lians Caravan & Fritid AS

Mathisens Landbruks Service AS

Mohagen Bil AS

Namsen Auto Grong

Namsen Auto Trondheim

Namsos Fritid AS

Oslo Caravan

Ålesund Caravan

Østfold Caravan

 

 

På forsiden