Biler som snakker sammen
Ford vil dele informasjon om potensielt farlige situasjoner i trafikken med førere av tilkoblede bilmodeller fra ulike bilmerker. Dette er en del av en historisk avtale om datadeling for å bedre trafikksikkerheten.
Farevarslingssystemet er allerede tatt i bruk på den nye kompakt-SUV-en Ford Puma. Nå står nyere Ford-modeller for tur, som nye Kuga. Den kan allerede advare andre sjåfører om mulige farer som de ikke ser rundt neste sving. Med den nye avtalen skal også kjøretøy fra forskjellige bilprodusenter kunne identifisere og dele informasjon om lokale farer for å bedre trafikksikkerheten for alle.
Den nye teknologien er basert på kommunikasjon mellom biler, og er et viktig skritt for å gjøre deg og andre tryggere når de ferdes i trafikken.
Oppdager trafikkfarlige situasjoner før du kan se dem
– Tilkoblede kjøretøy kan hjelpe sjåførene å forutse en farlig situasjon rundt neste sving. Økosystem hvor denne type opplysninger deles blir mer effektive desto flere biler og telematikkilder som bidrar med informasjon. Det er derfor en klar fordel at datadelingsteknologien nå også kan tas i bruk av de som ikke kjører Ford, sier Manager Connected Vehicles i Ford Europa, Peter Geffers.
Under ledelse av partnerskapet «Data for Road Safety» som støttes av EU-kommisjonen, ble avtalen til etter en 16 måneders testperiode hvor flere titalls millioner såkalte «Safety-Related Traffic Information» (SRTI) beskjeder ble delt mellom ulike kjøretøy. Disse handlet om alt fra biler som hadde stoppet langs veien til glatte veier og dårlig sikt. I tillegg til Ford deltar også BMW, Mercedes-Benz og Volvo i samarbeidet. Datadelingsøkosystemet er nå også åpent for andre som ønsker å delta.
Anonymisert data deles med andre bilprodusenter som er partnere
Anonymisert data fra kjøretøyet, som bruk av tåkelys, nødbrems eller aktivering av kollisjonsputene blir først behandlet i gjeldende kjøretøy for å finne ut hvor det befinner seg. Disse varslingsmeldingene blir sendt med FordPass Connect-modemet til en sikker Ford-server. Deretter blir dataene distribuert videre til SRTI-partnerne som samler faremeldinger fra forskjellige kilder og deretter deler det med flere bilmerker.
Alle relevante SRTI-meldinger blir ved hjelp av mobilkommunikasjon sendt til kjøretøy som befinner seg i nærheten av den potensielle faren. Meldingen dukker opp som et farevarsel i bilens instrumentpanel.
Kan hjelpe nødetater med å tilby nødvendig hjelp raskere
Informasjonen kan også brukes til å varsle nødetater med nøyaktig informasjon og posisjonsdata bare i løpet av sekunder. Dette kan igjen sørge for at hjelpen kan komme raskere.
– The Data for Road Safety-økosystemet er et offentlig-privat partnerskap som leverer beriket data for å bedre trafikksikkerheten for alle. Det er en vinn-vinn-situasjon for hele samfunnet, sier styreformann i det nye SRTI-økosystemet, Joost Vantomme.
Dette er Fords informasjons- og skrytefilm av teknologien: