Billigere bygging av tunneler
Flere el-biler kan gjøre bygging av tunneller billigere på grunn av utslippsreduksjoner.
– Regjeringen har ambisiøse klimamål. Vi jobber for at alle nye biler som blir solgt i 2025 er nullutslippsfrie. Med de utslippsredusksjonene det vil gi, kan Statens vegvesen kutte 300 millioner kroner i utbygging av ventilasjonsanlegget i den nye Rogfast-tunnelen. En mer miljøvennlig hverdag harmange uventede og positive ringvirkninger, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Statens vegvesen gikk igjennom kostnadene i prosjektet E39 Rogfast i Rogaland i fjor. Rogfast skal bli verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Gjennomgangen har også vært igjennom en ekstern kvalitetssikring.
– Med mindre utslipp fra biler, trenger vi mindre ventilasjon enn tidligere. Jeg vil understreke at selv om det blir mindre ventilasjon, går ikke det ut over brannsikkerheten i Rogfast. Det er spesielt viktig for en så lang tunnel. Samtidig håper vi at reduksjonen i utslipp fra bilene kan føre til kutt i andre tunneler i fremtiden, sier samferdselsministeren.
Rogfast klar til bygging
– Rogfast er et av de største samferdselsprosjektene i Norge. Det binder sammen Stavanger-området med haugalandet, gir en større bo- og arbeidsmarkedsregion og reduserer reisetiden mellom Stavanger og Bergen kraftig. Det er viktig å gjennomføre prosjektet, men vi skal samtidig passe på at kostnadene er under kontroll. Det er de nå, etter en god gjennomgang av Statens vegvesen, sier Hareide.