Lærling i bobilsalg: Nye krefter | Din Fritid
Kasper og Michael er lærlinger hos forhandleren Abobil.no på Bryne. De er helt enige om at det er kjekkere med en praktisk lærlingplass enn å sitte på skolebenken.
Lærling i bobilsalg

Nye krefter

Michael og Kasper synes det er spennende å være lærlinger hos forhandleren Abobil på Bryne. Her får ungguttene prøve seg på mye, og de trives aller best når de kan presentere bobiler for nye kunder.

Når vi besøker bedriften på Bryne før jul, er det lavsesong. De to lærlingene er opptatt av å være til nytte, noe som betyr at de må være fleksible. De hjelper til med alt fra å pakke deler til å montere kontormøbler.

Har to salg

Michael Thorkildsen Jensen (19) begynte som lærling i salg og service hos Abobil i august 2019.

– Mine foreldre hadde bobil fra før, og det var en fordel, men jeg har likevel fått prøvd meg på mye nytt. Jeg synes hver dag på jobb er spennende, og jo mer jeg lærer, jo mer gøy blir det. Høydepunktet så langt var da jeg solgte min første bobil. Det var riktignok til mine foreldre, så kundene var kjente, for å si det slik. Men jeg har også solgt en bybobil til - for meg - ukjente kunder. Da klarte jeg det meste av jobben selv, inkludert levering.

– Hvordan er det å være lærling i forhold til å gå på skole?

– Dagene er absolutt annerledes. Jeg er nok ikke et typisk skolemenneske. Jeg vil ti ganger heller jobbe med noe praktisk enn å bare drive med skolearbeid. Selv om det betyr at jeg som regel har litt lengre dager enn venner som går på skole.

– Kan du beskrive en typisk arbeidsdag?

– Jeg er alltid på plass ti minutter før butikken åpner. Det er for å sjekke e-post og være helt klar til å ta imot kunder om de kommer klokka 9. Ellers trives jeg godt med arbeidsoppgaver som har med data å gjøre. Jeg bidrar ofte med å behandle og justere bilder, alt fra dokumentasjon fra verkstedet til salgsbilder som skal legges ut på Finn. Er det noe datateknisk, hjelper jeg også gjerne til. Jeg tar stadig en runde i butikken, og står gjerne i kassa når det trengs. Og så tar jeg bilder til Finn-annonser. De gangene jeg får nøklene til en ny bobil, og kan plassere den foran inngangen og ta bilder både utvendig og innvendig, blir jeg stolt.

Hva er viktig?

– Jeg har som mål å alltid være imøtekommende og positiv. Jeg ønsker å alltid ha et smil på lur. I tillegg har jeg merket at det er viktig å snakke høyt og tydelig. Mange av kundene er eldre mennesker, og det må jeg ta hensyn til, forteller Kasper Wiig Eide (18).

– Jeg liker best kunderelasjonen. Det er spennende å snakke med kundene, og det er bare hyggelig om det er eldre folk. Jeg bare skrur på sjarmen, jeg.

Kasper har kun vært ansatt som lærling siden juni, og har hatt en bratt læringskurve:

– I starten var det ekstremt mye å lære seg. Jeg hadde ikke noe forhold til bobil før jeg begynte her. Men etterhvert som jeg har lært har jeg blitt mer og mer interessert. Og da blir også alt mer spennende. Jeg har mye igjen å lære, men føler det går rette veien. Folkene her på Abobil er gode til å lære opp. Det er et firma som er vant til å ha lærlinger, og det merkes.

Det hender jeg må rydde litt og bidra med praktiske ting også. Mange synes det er kjedelig å feie, men jeg trives med praktiske oppgaver og bruker ikke så mye energi på slikt. Det er jo kjekt å holde ting fint og rent rundt seg også!

– Hvordan går du fram når en kunde kommer inn og kikker seg rundt?

– Først spør jeg om de vil ha hjelp. Hva ser de etter? Har de tenkt på en spesiell sengeløsning eller planløsning? Hvilket førerkort har de? Så kommer jeg med forslag om ulike modeller med interiørløsninger som jeg tror kan passe. Jeg har allerede solgt en bobil. Det var en kunde som hadde vært her før og kikket på bilen. Jeg fikk vist den frem og forklart fordelene, og litt senere samme dag skrev vi kontrakt. Det var en god følelse, smiler Kasper.

– Hvor mye sitter dere på skolebenken og hvor mye er dere utplassert i bedrift?

– Vi skal i praksis være her i to år. Jeg tror det kun er åtte skolesamlinger i denne perioden, og da møter vi ikke på jobb, sier Michael.

– Dere er jo veldig unge. Hvordan blir dere møtt av kundene?

– Det går fint. Flere ganger har vi snakket lenge med kunden før vi kommer inn på at vi er læringer. Og noen ganger er det ikke tema i det hele tatt. Vi hjelper til så mye vi kan, men det er naturlig at det er de fast ansatte og rutinerte selgerne som har «førsteretten». Men rett som det er får vi muligheten. Noen ganger også med en erfaren selger i bakhånd, for opplæringens del.

– Hva er målet?

– Det er litt tidlig å si hva målene er. I første omgang er det mest snakk om å få fullført utdannelsen og få en grei jobb innen salg. I læreperioden er provisjon en bonus og lærdommen det viktigste, avslutter Kasper klokt. Han er trygg på at han har gjort et riktig og godt valg, og understreker at han har det riktig så kjekt.

Bransjeforbundet mener

– Det å ha lærlinger er en kjempeidé, men krever også litt av bedriften. Det er viktig at lærlingen først og fremst blir brukt til det hun eller han skal få opplæring i. For at det skal bli vellykket, er det flere faktorer som må være på plass:

Et fremoverlent opplæringskontor som er positive og aktive. En bedrift som er seriøs og som er en god ambassadør for bransjen og norsk næringsliv generelt. Og så er det selvsagt svært viktig at ungdommen er interessert og personlig motivert, sier generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.

– Om alt dette er på plass, får caravanforhandleren energi og en langt lavere snittalder på sine ansatte. Det er veldig positivt. Vi har i bransjen hatt flere lærlinger innen salg og service. Abobil er den bedriften i bransjen som utmerker seg ved å «ha alt på stell» og som kan vise til at de har bidratt til flere vellykkede praktiske utdannelser, som en lærlingplass jo er, avslutter Geir Holm.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden