

Sjefen som trives best på verkstedet
Abobil utenfor Bryne er en bobil-forhandler utenom det vanlige. Daglig leder Tor Alvern har en dyp teknisk interesse og lang erfaring fra verkstedet. Men han kan mer enn å lede en mellomstor bedrift og skru på bobiler; de to siste årene har Tor også vært leder i Norges Caravanbransjeforbund.
Bryne: De fleste daglige ledere i caravanbransjen må støtte seg til teknisk personale når det dukker opp krevende spørsmål - hos Abobil er det motsatt. Ikke bare kommer selgerne til Tor for å få hjelp, han tar også gjerne opplæring av nye mekanikere på verkstedet.
Egne lokaler
Men la oss starte med begynnelsen: I 2006 ble familiebedriften Abobil.no etablert med ekteparet Gunvor Austrheim Alvern og Tor Alvern som eiere. Dette første året var et godt år hvor forhandleren solgte alt de kunne skaffe av bobiler fra fabrikkene. Tors tidligere erfaring fra bilsalg og som eiere og brukere av bobil har kommet til nytte mange ganger. De neste årene vokste bedriften kontinuerlig i omsetning, opptil 75 prosent på et år. 2013 ble en tomt kjøpt, og året etter kunne bedriften flytte inn i et helt nytt 30 millionersbygg på Bryne.
Innenfor de 1750 kvadratmeterne er det nå verksted, rekvisitabutikk, lager, kontorer - og ikke minst innendørs salgshall.
Spanjoler i hus
Vi har besøkt forhandleren som til tider har gått sine egne veier, blant annet ved å satse på et spansk bobilmerke.
– Hovedgrunnen til at vi har turt å promotere Benimar som et av våre hovedprodukt er at de lager solide bobiler, og ikke minst at de lytter til oss. For eksempel fikk vi beskjed om at det dessverre ikke var mulig å få flyttet varmeren fra under sengen og frem til sittegruppen. Vi ga oss ikke, og i dag leveres alle modeller med denne løsningen, som gir jevnere varme og mindre nattestøy i bobilen. Vi har hatt flere slike produktutviklinger og forbedringer som vi er veldig fornøyde med, forteller Tor Alvern.
Lange dager
En typisk arbeidsdag for Tor er tidlig på jobb og så hjem til middag ti timer senere. Så blir det som regel noe papirarbeid på kvelden. Favorittlitteratur er fagblader, og ferien brukes med bobil på kontinentet for å oppleve nye steder - og besøke produsenter og forhandlere. Arbeidshverdagen til Abobils daglige leder består i å styre verkstedet, gi takst i forbindelse med skade eller prisvurdering på brukte enheter.
Abobil har ikke eget verksted for motor- og chassis-relaterte jobber, men det er etablert et tett samarbeid med en verksted-nabo.
– Vi har som mål at vi skal kunne hjelpe kundene med det meste. Og har vi skadejobber sørger vi alltid for at skadeområdet gjenoppbygges med moderne materialer som ikke trekker fuktighet, selv om det ikke er brukt dette i utgangspunktet, forteller en engasjert Tor Alvern.
– Hva er Abobil største styrke?
– Vi har kunnskap og lang erfaring, og vi har som mål å yte skikkelig god service. Legg gjerne til at vi aldri gir opp å få til gode løsninger og at vi ikke benytter snarveier, så er det lettere å forstå mentaliteten vår.
– Rent praktisk er vi gode på å løse fukt-relaterte problemer, både etter og i det en skade er i ferd med å skje. Jeg tipper vi har 45 rehabiliteringsjobber som skyldes fuktskade i året på verkstedet.
– Hva tenker du om utviklingen av byggematerialer? Flere produsenter leverer nye bobiler med betydelige mengder treverk i bodelskonstruksjonen?
– Dette er en uting, og noe vi alt for ofte ser resultatene av. Jeg mener vi i 2018 bør kunne forvente at produsentene bruker trefrie materialer når det er tilgjengelig, avslutter den engasjerte daglige lederen i Abobil, Tor Alvern.
Lærlingene
Abobil er godkjent som en lærlingebedrift og har hatt to lærlinger: Førstemann ut var Tore Alvern (22), som nå har fullført utdannelsen og jobber som selvstendig konsulent i caravanbransjen. Tore er sønnen til eierne Gunvor og Tor, og han gikk i lære som selger. Mats Ommundsen (20) går samme retning som salgslærling. Vi fikk en prat med de to ungdommene på en ikke helt utypisk jobbe-lørdag:
– Jeg er født og oppvokst med bobil og glad i bobil. Jeg har en bobil også privat, og overnatter mange netter i året i den. Kompisene mine har også blitt vant til bobil, og har lite fordommer mot ferieformen, forteller Tore.
– Jeg er ikke vant til bobiler, og mange av vennene mine lurer veldig på hva jeg driver med. De oppfatter at bobil er for eldre folk. Jeg tror det har med image, men også at vi snakker om produkter med en høy pris, og da bør du ha tid til å bruke bobilen også, sier Mats.
– Jeg har solgt bobiler også til unge mennesker på rundt 25 år, og det tror jeg blant annet skyldes at utseendet har blitt langt mer moderne og folk flest er generelt mer positive til bobil enn tidligere.
– Hvorfor har dere valgt å ta utdannelsen som lærlinger?
– For min del så var det en flott anledning til å få formalisert kunnskapen og erfaringen min - i form av et fagbrev, forteller Tore.
– Jeg trives med å komme ut i en jobbhverdag og samtidig få en utdannelse. Det er mye å lære, og jeg trives med variasjonen. En typisk arbeidsdag består av langt mer enn salg, og jeg trives med praktiske utfordringer. Nå for tiden jobber jeg intenst med å lære meg produktene, og så skal jeg bruke den kunnskapen til å forstå og møte kundens behov, forteller Mats.
– Det er en del skolearbeid og kursdager som følger med opplæringen, men det er uansett bra å få litt input på moms, kalkyle-beregning, annonsering og regnskap, smiler de to unge bobilselgerne.
Abobil.noOmsetning 2017: 65 millioner kroner Antall ansatte: 12 Antall solgte bobiler: Flere enn 100 Forhandler for: Autostar, Benimar, Bürstner, Eura Mobil, Karmann Mobil, Laika, Malibu Firmaet er godkjent lærlingebedrift Tilbyr gratis bobilplass |
På forsiden
Ny Laika Ecovip 310
Det er 55 år siden Giambattista Moscardini startet selskapet i 1964. Laika feirer denne viktige milepælen med Ecovip 310. Bygget på et Fiat Ducato 35 Light 130 HP-chassis og med en lengde på 659 cm, er jubileumsmodellen preget av utvendig spesialdekor for å feire denne spesielle dagen. I tillegg er prisen spesielt gunstig.
Nytt tilbud om bobilplasser i Sverige
Med et sertifikat og en Swede Stops guide kan bobilturister besøke vertskap på den svenske landsbygda og få en gratis og trygg overnatting.
Solid håndverk
Etter fjorårets lansering av den nydesignede toppmodellen Eura Mobil Integra, er Integra Line ny av året. Det er en rimeligere utgave av Integra, men slapp av! Den har alt.
Europas beste produkter er kåret
Redaksjonene i 17 uavhengige tidsskrifter har talt og kåret Europas beste produkter i caravanbransjen. På en flott middag i Stuttgart under CMT-messen i januar var det høytidelig prisutdeling og høy stemning. Din Fritid satt i juryen og var tilstede under utdelingen.
Alder for helseattest 80 år?
Statens vegvesen og Helsedirektoratet foreslår nå å gjøre det enklere for eldre med førerkort og for myndighetene, samtidig som trafikksikkerheten ivaretas ved at aldersgrensen for helseattest heves til 80 år.
Vinteråpen camping
Februar betyr for mange, kanskje spesielt barnefamilier, skiferie på fjellet. Mange campingplasser har vinterstengt, det har ikke Hallingdal Feriepark. Campingen byr på langrennspor, skøytebane og akebakke.
Camper til pickup, noe for deg?
Easy Camper er en familiebedrift fra Dorotea i Sverige som har produsert campere til pickuper i over 30 år. Denne typen påbygg er svært populære i Sverige. Nå har Easy Camper fått en norsk forhandler på Gol.
Nå endres reglene for EU-kontroll
Fra fredag 8. februar gjelder nye regler for EU-kontroll. Den største endringen for deg som bileier er økt fleksibilitet. Den kontrollfristen du har i dag gjelder inntil du har gjennomført neste EU-kontroll.
Feil på fler enn halvparten
I 2018 var det 1,3 millioner lette kjøretøy på EU-kontroll i fjor, hele 700 000 av dem hadde mangler som gjorde at de ikke ble godkjent på første kontroll. For dårlige bremser topper statistikken…
Orsa Camping i Sverige får 5 stjerner
Orsa Camping er Dalarnas første 5-stjerners campingplass. Orsa Camping ligger på Orsasjön, med en kilometerlang sandstrand og blått fjell som bakgrunn, og er en god representant for campingkjeden Svenska Campingpärlor.
Messens merkeligste
Det har tidligere vært presentert mange kreative måter å utnytte slide-out på. Men vi har aldri maken til Beauer 3Xcc. Eller hva sier du til to stooore slide-outs på en kompakt bobil?
Ny Laika med bakhjulsdrift
Kosmo 2009 er Laikas største nyhet fra CMT-messen. Italienerne har også tidligere produsert på Mercedes, men det er noe tid tilbake. Nå utvider de sin nyeste serie med en sjumeter med enkeltsenger for to.
Avtalen er i boks
I september kunne Din Fritid fortelle at Amerikanske Thor Industries kjøper opp hele Erwin Hymer Group. Det ble da signert en intensjonsavtale om kjøp. I dag bekrefter de to selskapene at avtalen er verifisert og i boks. Men det ble ikke hele gruppen: Selskapet Erwin Hymer Group North America ble utelatt fra avtalen. Likevel blir selskapet verdens største aktør innenfor segmentet rekreasjonskjøretøy.
Fortelt på 1-2-3
Det har skjedd en rask produktutvikling innen fortelt for bobil de siste årene. Oppblåsbare fortelt har vært i vinden; nå er en ny generasjon fortelt kommet.