Sjefen som trives best på verkstedet
Abobil utenfor Bryne er en bobil-forhandler utenom det vanlige. Daglig leder Tor Alvern har en dyp teknisk interesse og lang erfaring fra verkstedet. Men han kan mer enn å lede en mellomstor bedrift og skru på bobiler; de to siste årene har Tor også vært leder i Norges Caravanbransjeforbund.
Bryne: De fleste daglige ledere i caravanbransjen må støtte seg til teknisk personale når det dukker opp krevende spørsmål - hos Abobil er det motsatt. Ikke bare kommer selgerne til Tor for å få hjelp, han tar også gjerne opplæring av nye mekanikere på verkstedet.
Egne lokaler
Men la oss starte med begynnelsen: I 2006 ble familiebedriften Abobil.no etablert med ekteparet Gunvor Austrheim Alvern og Tor Alvern som eiere. Dette første året var et godt år hvor forhandleren solgte alt de kunne skaffe av bobiler fra fabrikkene. Tors tidligere erfaring fra bilsalg og som eiere og brukere av bobil har kommet til nytte mange ganger. De neste årene vokste bedriften kontinuerlig i omsetning, opptil 75 prosent på et år. 2013 ble en tomt kjøpt, og året etter kunne bedriften flytte inn i et helt nytt 30 millionersbygg på Bryne.
Innenfor de 1750 kvadratmeterne er det nå verksted, rekvisitabutikk, lager, kontorer - og ikke minst innendørs salgshall.
Spanjoler i hus
Vi har besøkt forhandleren som til tider har gått sine egne veier, blant annet ved å satse på et spansk bobilmerke.
– Hovedgrunnen til at vi har turt å promotere Benimar som et av våre hovedprodukt er at de lager solide bobiler, og ikke minst at de lytter til oss. For eksempel fikk vi beskjed om at det dessverre ikke var mulig å få flyttet varmeren fra under sengen og frem til sittegruppen. Vi ga oss ikke, og i dag leveres alle modeller med denne løsningen, som gir jevnere varme og mindre nattestøy i bobilen. Vi har hatt flere slike produktutviklinger og forbedringer som vi er veldig fornøyde med, forteller Tor Alvern.
Lange dager
En typisk arbeidsdag for Tor er tidlig på jobb og så hjem til middag ti timer senere. Så blir det som regel noe papirarbeid på kvelden. Favorittlitteratur er fagblader, og ferien brukes med bobil på kontinentet for å oppleve nye steder - og besøke produsenter og forhandlere. Arbeidshverdagen til Abobils daglige leder består i å styre verkstedet, gi takst i forbindelse med skade eller prisvurdering på brukte enheter.
Abobil har ikke eget verksted for motor- og chassis-relaterte jobber, men det er etablert et tett samarbeid med en verksted-nabo.
– Vi har som mål at vi skal kunne hjelpe kundene med det meste. Og har vi skadejobber sørger vi alltid for at skadeområdet gjenoppbygges med moderne materialer som ikke trekker fuktighet, selv om det ikke er brukt dette i utgangspunktet, forteller en engasjert Tor Alvern.
– Hva er Abobil største styrke?
– Vi har kunnskap og lang erfaring, og vi har som mål å yte skikkelig god service. Legg gjerne til at vi aldri gir opp å få til gode løsninger og at vi ikke benytter snarveier, så er det lettere å forstå mentaliteten vår.
– Rent praktisk er vi gode på å løse fukt-relaterte problemer, både etter og i det en skade er i ferd med å skje. Jeg tipper vi har 45 rehabiliteringsjobber som skyldes fuktskade i året på verkstedet.
– Hva tenker du om utviklingen av byggematerialer? Flere produsenter leverer nye bobiler med betydelige mengder treverk i bodelskonstruksjonen?
– Dette er en uting, og noe vi alt for ofte ser resultatene av. Jeg mener vi i 2018 bør kunne forvente at produsentene bruker trefrie materialer når det er tilgjengelig, avslutter den engasjerte daglige lederen i Abobil, Tor Alvern.
Lærlingene
Abobil er godkjent som en lærlingebedrift og har hatt to lærlinger: Førstemann ut var Tore Alvern (22), som nå har fullført utdannelsen og jobber som selvstendig konsulent i caravanbransjen. Tore er sønnen til eierne Gunvor og Tor, og han gikk i lære som selger. Mats Ommundsen (20) går samme retning som salgslærling. Vi fikk en prat med de to ungdommene på en ikke helt utypisk jobbe-lørdag:
– Jeg er født og oppvokst med bobil og glad i bobil. Jeg har en bobil også privat, og overnatter mange netter i året i den. Kompisene mine har også blitt vant til bobil, og har lite fordommer mot ferieformen, forteller Tore.
– Jeg er ikke vant til bobiler, og mange av vennene mine lurer veldig på hva jeg driver med. De oppfatter at bobil er for eldre folk. Jeg tror det har med image, men også at vi snakker om produkter med en høy pris, og da bør du ha tid til å bruke bobilen også, sier Mats.
– Jeg har solgt bobiler også til unge mennesker på rundt 25 år, og det tror jeg blant annet skyldes at utseendet har blitt langt mer moderne og folk flest er generelt mer positive til bobil enn tidligere.
– Hvorfor har dere valgt å ta utdannelsen som lærlinger?
– For min del så var det en flott anledning til å få formalisert kunnskapen og erfaringen min - i form av et fagbrev, forteller Tore.
– Jeg trives med å komme ut i en jobbhverdag og samtidig få en utdannelse. Det er mye å lære, og jeg trives med variasjonen. En typisk arbeidsdag består av langt mer enn salg, og jeg trives med praktiske utfordringer. Nå for tiden jobber jeg intenst med å lære meg produktene, og så skal jeg bruke den kunnskapen til å forstå og møte kundens behov, forteller Mats.
– Det er en del skolearbeid og kursdager som følger med opplæringen, men det er uansett bra å få litt input på moms, kalkyle-beregning, annonsering og regnskap, smiler de to unge bobilselgerne.
Abobil.noOmsetning 2017: 65 millioner kroner Antall ansatte: 12 Antall solgte bobiler: Flere enn 100 Forhandler for: Autostar, Benimar, Bürstner, Eura Mobil, Karmann Mobil, Laika, Malibu Firmaet er godkjent lærlingebedrift Tilbyr gratis bobilplass |