Et hjem på hjul
Han var en handelsreisende, Arist Dethleffs. Ofte måtte han reise langveis for å få solgt sine skistaver og hestepisker, også utenfor Europa. Med på reisen ville han gjerne ha sin kone, malerinnen Friedel Dethleffs-Edelmann, men for å få til det, trengte han et hjem på hjul. Slik ble den første moderne campingvognen til i 1931.
Han kalte den første vognen for «wohwagen», og ga den til sin kone i bryllupsgave. Vognen var ikke bare stilig, selv etter dagens standard, den var også praktisk, med blant annet innebygget vaskemaskin. Det tok ikke lang tid før Arist måtte svare på like mange spørsmål om campingvognen som skistavene og piskene han solgte. Tre år senere ble den første kundevognen, som hadde hevetak, produsert og solgt. Denne hadde en langt mer aerodynamisk form enn den første prototypen, og til tross for at kun et fåtall mennesker på den tiden hadde fritid, var interessen stor, ikke minst blant Arists venner og bekjente.
Historien
I 1953 lanserte Dethleffs modellen Camper. Også denne hadde hevetak, og mellom vegg og tak var det fleksibel teltduk, som gjorde vognen tett. Egenvekten var bare 165 kilo. Tre år senere startet serieproduksjonen av campingvogner. Responsen fra markedet var enorm, og Dethleffs hentet hjem flere internasjonale utmerkelser for konstruksjon og kvalitet.
I 1958 ble piskeproduksjonen nedlagt til fordel for vognproduksjonen. Modellen Tourist ble presentert i 1960, både med og uten hevetak. En mellomløsning fant man på Globetrotter, som ble lansert samme år. På denne modellen kunne bakre del av taket på den 4,2 meter lange vognen heves. Andre klassiske og kjente vognnavn er Nomad og Vagabond. Allerede i 1964 kom det en vogn med to inngangsdører. Modellen het Senior, hadde mye standardutstyr og en lengde på 5,1 meter.
Moderne
I 1967 gikk man helt bort fra hevetaket på samtlige Dethleffs-modeller, men beholdt fortsatt sitt “sportslige” preg. Vognene var relativt enkle, uten luksus, men den relativt høye prisen skyldtes bruk av kvalitetsmaterialer og grundig produksjon.
På slutten av 1960-tallet ble Arist Dethleffs rammet av sykdom, og trakk seg helt ut av firmaet, som i 1970 ble solgt til Thrun-Eicher-gruppen. Årsproduksjonen var da på rundt 400 enheter. I perioden 1931 til 1970 var det totalt blitt laget 6837 vogner. I 1971 ble det slutt på produksjonen av skistaver, og året etter doblet man produksjonsvolumet. 1973 var året da Dethleffs innviet helt nye produksjonslokaler i Isny i Sør-Tyskland. Ikke bare gjorde det at produksjonstakten gikk kraftig opp, det ble også gjort avtaler med dobbelt så mange forhandlere dette året.
I perioden mellom 1970 og 1975 produserte Dethleffs i overkant av 6000 vogner, altså like mange som de hadde gjort i løpet av de foregående 40 årene! Fra 1975/76 ble vognene importert til Norge.
Bobiler
1982/83 var et merkeår for det tyske selskapet, da begynte de også å produsere bobiler. Den første modellen het Dethleffs Pirat, og det første året ble totalt 39 enheter produsert. Globetrotter dukker opp som merkevare på en av produsentens bobiler i 1986. I år 2000 ga Dethleffs bort en campingvogn til paven. Riktignok ikke for personlig bruk, skulle det vise seg: Vognen skulle brukes på et italiensk flyktningmottak. I dag står bobiler for den største delen av selskapets produksjon. Dethleffs har likevel ikke glemt sine røtter, og lanserer blant annet en helt ny vognserie til jubileumssesongen 2021. Mer om den kommer senere i Din Fritid!