Dometic kjøper opp
I løpet av forrige uke kunne svenske Dometic kunngjøre at de kjøper opp to store etablerte selskaper: Igloo og Cadac. Dometic er virkelig på offensiven for tiden og vokser spesielt raskt på alle sine oppkjøp.
Det var på fredag, den 17. september 2021, Dometic inngikk avtale om å kjøpe Igloo - en av verdens ledende produsenter av det Dometic kaller passive kjølebokser. Igloo omsetter for 400 millioner dollar årlig, hovedsakelig i USA.
– Oppkjøpet av Igloo er et betydelig skritt i Dometics strategi for å fortsette å vokse i den attraktive friluftsbransjen og skaper et sterkt grunnlag for videre vekst globalt. Jeg er glad for å kunne ønske Igloo og dets ansatte velkommen til Dometic. Oppkjøpet er i tråd med vår strategi om å posisjonere Dometic som et mer forbrukerdrevet selskap i det raskt voksende friluftsmarkedet. Nord-Amerika er det største markedet for kjølebokser og utendørs produkter, og med Igloos sterke merkevare, god kundekunnskap og lokale produksjonsmuligheter, får vi de nødvendige verktøyene for å øke salget og marginen ytterligere, sier Juan Vargues, konsernsjef i Dometic i en pressemelding til Din Fritid.
– Vår strategi for lønnsom vekst er basert på en kombinasjon av organisk og oppkjøpt vekst. Dette er vårt åttende oppkjøp i år, og vår pipeline av potensielle fremtidige oppkjøp er fortsatt sterk, sier Juan Vargues.
Cadac International
Et merke som er bedre kjent i Europa er grillproduktene fra Cadac. I tillegg fører Cadac også en mengde tilbehørsprodukter for friluftslivssegmentet. I 2020 omsatte privateide Cadac for 17 millioner euro med hjelp av sine 40 ansatte.
– Dometic har identifisert det bilbaserte utendørs- og friluftsmarkedet som en sterk vekstmulighet ettersom flere og flere mennesker tilbringer tid utendørs ved å bruke et kjøretøy eller en båt som base. Cadac, med sitt tilbud av førsteklasses utendørs grillprodukter, passer perfekt til Dometics eksisterende tilbud av kjølebokser, telt, mobile strømløsninger og annet utendørs utstyr. Jeg er glad for å kunne ønske Cadac og dets ansatte velkommen til Dometic. Med dette oppkjøpet styrker vi vårt tilbud og distribusjonsnettverk for det voksende utendørs livsstilsmarkedet. Vår strategi for lønnsom ekspansjon i segmentet vi kaller “Mobile Living” er bygget på en kombinasjon av organisk og oppkjøpsvekst, sier Juan Vargues, president og administrerende direktør i Dometic.