Ryggekameramontering: Hold oversikten! | Din Fritid
Dometics Geir Loftamo Klevjer viser gjerne hvilket av de to objektivene som er aktivt når stativet er sammenslått.
Ryggekameramontering

Hold oversikten!

Det å kjøre bobil kan være krevende. Man skal passe på overheng og brede speil. Likevel er det å rygge noe som de fleste kvier seg mest for. Spesielt på trange plasser er det vanskelig å få overblikket. Men med et ryggekamera kan du få oversikt uten å måtte jage ut medpassasjerer. Vi har fulgt installasjonen av en helt spesiell type ryggekamera.

For det er ganske så mange bobileiere som har sykkelstativ og i tillegg bruker dette aktivt. Hvor plasserer du da ryggekameraet så ikke syklene kommer i veien for sikten? Lavt nede? Høyt oppe? Står kameraet lavt mister du oversikten, og kan også risikere å rygge på et høyt skilt eller noe som kameraet ikke fanger opp. Derfor er standardplasseringen høyt opp på bakveggen. Men det skal godt gjøres at ikke en rekke med sykler sperrer for utsikten. Her finnes det en ny løsning fra produsenten Dometic.

Sykkelstativkameraet

Dometic PerfectView CAM 200 sykkelstativkamera er en smart løsning, og er patentert av produsenten. Den kompakte uteenheten festes på den delen av sykkelstativet som vippes opp og ned ettersom om du laster på sykler eller ikke. Enheten har to kameraer og sørger automatisk for at bildet den sender til skjermen kommer fra det kameraet som peker rett bakover. Og det bildet er både klart og sykkelfritt. Kameraenheten er støv- og vanntett i henhold til IP69K.

Trådløst?

På testbobilen var det fra før av installert et rimelig ryggekamera rett over skiltholderen. Her har kameraet fått masse steinsprut, og løsningen som var omtrent fem år gammelt klarte rett og slett ikke levere et skarpt og klart bilde lenger. En stor ulempe er også at trådløs overføring av bildene alltid har et usikkerhetsmoment. Du kan aldri være helt sikker på at bildet er helt oppdatert. Du vil ikke ha et eneste hundredels sekund tidsforsinkelse når du rygger deg på plass inntil en vegg eller en betongkloss. Derfor velger de store og seriøse produsentene av ryggekameraer fremdeles kabling, og vi anbefaler også våre lesere å gå for en slik teknisk løsning av samme grunn.

Installeringen

Men hvor mye jobb er det, og hvor lang tid tar det å montere et komplett ryggekamera med skjerm? Din Fritid tok turen til det flotte verkstedet hos Autosentrum Vestfold i Holmestrand for å finne svar på dette.

Bileier ønsket ikke å bytte ut eksisterende bilstereo med en 2-DIN spiller. Normalt ville man i så fall koblet kameraet til denne skjermen. Nå ble det i stedet montert Dometics egen skjerm. Det gir to fordeler: Man kan velge plasseringen på dashbordet, og oppløsningen på skjermen er høyere, noe som betyr skarpere bilde.

Plassering

Første punkt på jobben var å bestemme plassering. I dette tilfelle på venstre side på dashbordet. Ikke unaturlig, man benytter ofte venstre speil hyppig ved rygging. Så plukker mekanikeren fra hverandre store deler av dashbordet: Varmeuttaket, dekselet på venstre side av frontruten, gulvdekselet til batterikassen, og litt senere hele speedometer-enheten. Takket være vinklet batteridrill er festet til skjermen fast på sekunder. I overgangen feste og skjerm er det et kulehode, som sikrer rett skjerm og god vinkel for fører.


Plasseringen er bestemt, og deler av dashbordet er demontert. Monteringen har begynt.


Mekaniker David Ulrichsen (Autosentrum Holmestrand) monterer mange ryggekameraer hver eneste uke, og har både rutine og verktøy egnet til jobben.

Lang kabel

Så begynner gjennomføringen av den lange kabelen som skal ut i andre enden av den 7,42 meter lange halvintegrerte bobilen. Under dashbordet, bak varmluftsuttaket, bak dekselet på venstre side ned mot gulvet. Med rutinerte bevegelser demonterer og trekker mekaniker David Ulrichsen kabelen stadig nærmere det første målet: Batterikassen. Det er ikke mulig å se ledningen noe sted.


Det som ser ut som en umulig oppgave går raskt og smertefritt: Ledningen blir trukket fra dashbordet, og ned til gjennomføringen i gulvet uten at den synes noe sted.


Kabelen trekkes og stripses i underkant av bilens lengde.

Så er tiden kommet for å montere kamera. Dette er ikke en kabel som skal kuttes, så overskytende ledning er tenkt lagret i batterikassen. Når kameraenheten er skrudd fast i sykkelstativet, jobbes det med å få trukket den fleksible ledningen så pent som mulig langs stativet og ned til kontakten som er montert ved støtfangeren. Dette for at det skal være mulig å demontere sykkelstativet.

Tilkoblingen

Så strekkes kabel fra den beskyttede kontakten sammen med eksisterende kabler under bobilen. Det stripses underveis, og det hele går svært så effektivt. Vel fremme ved batterikassen kommer ledningen inn i bobilen, og det er solid kontakt. Strømmen hentes fra stereoanlegget og styringssignalet fra ledningen som går til ryggelyset.


Styringssignalet hentes fra kabelen til ryggelyset.


Strømmen hentes fra stereoanlegget.

Det høres kanskje rart ut, men plutselig er alle deksler på plass igjen, og kameraet kan testes. Det virker som forventet, og er koblet slik at når skjermen er skrudd av, får man kun bilde når bilen står i revers. Men ved å trykke på skjermen kan man velge å ha kontinuerlig bilde bakover.


Alt er koblet, deksler er tilbake på plass og løsningen - som fungerer perfekt - testes.

Hele installasjonen tok kun drøyt to timer. Vi kommer tilbake med en praktisk vinklet rapport om hvordan ryggekameraet fungerer i bruk senere i høst.


Det doble kameraet er skrudd fast i den delen av sykkelstativet som vippes ned når dette er i bruk.


Slik ser det ut når sykkelstativet er klart for bruk.


To fornøyde karer, Dometics Geir Loftamo Klevjer og mekaniker David Ulrichsen fra Autosentrum Vestfold kan konstatere at jobben er vel gjennomført, og at løsningen fungerer perfekt.

Dometic PerfectView CAM 200

  • Ryggekamera beregnet for sykkelstativ.
  • Pris: 5080 kr.
  • To kameraer som kan justeres individuelt for best mulig synsvinkel.
  • Automatisk veksling mellom de to kameraene, ettersom stativet er i bruk eller vippet opp.
  • Støv- og vanntett i henhold til IP69K.
  • Pakkevekt: 0,6 kg

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden