Din Fritid 6-2021
26 årganger med inspirasjon, nyheter og glede: Din Fritid med bobil & caravan i 2021!
Utgave 6-21 er fullspekket med alle 2022-nyhetene. Alle produsentene ønsker å vise seg fram, og vi har valgt å gi deg de viktigste nyhetene fra de merkene som selges i Norge - i én og samme utgave. Du finner også reisestoff, eksklusive prøvekjøringer og inspirasjon i utgaven på hele 148 sider.
Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring: 96 23 43 43.
Da Veterinærhøyskolen flyttet til Ås utenfor Oslo, fikk Linas Hauge idéen til å kjøpe seg en bobil som studenthybel.
Det var knapt noen andre bobilprodusenter som kom med flere nyheter for fjorårssesongen, enn svenske Kabe. For 2022-sesongen blir det derimot kun mindre endringer.
Premio Life-serien fra Bürstner har vært på markedet i fire år, og er ikke bare produsentens bestselgende, den er også deres rimeligste. Nå får Premio Life en oppdatering for 2022-sesongen.
Et litt oppsiktsvekkende høydepunkt fra Bürstner er det oppblåsbare alkovetaket til Lyseo Gallery. Dette er foreløpig kun en prototype av en halvintegrert bobil. Når man har parkert, kan man med en kompressor blåse opp en ekstra dobbel soveplass i fronten på denne uvanlige bobilen.
Lagringsplassen i bobiler kaller vi gjerne for garasje. På Challengers nyhet 240 Open Edition har dette rommet fått egen inngangsdør, og er så romslig at vi kan kalle det for en bod.
I juli kunne Knaus avsløre mange bobilnyheter for pressen. Selskapet gjør det bra for tiden, og er mer framoverlent enn noensinne.
Weinsberg kommer med nye tilbehørsalternativer for modellåret 2022. Et eksempel er sentrallås for garasjedørene i CaraCompact og CaraCompact Pepper, et valg normalt forbeholdt premiumbobiler.
Med en tydeligere rendyrking av en yngre målgruppe, endres Classic-serien til Estate. Kabes rimeligste vognserie, Classic, har vært på markedet i ti år. For 2022-sesongen, får serien et designmessig løft med stilrene overskap og fokus på funksjonelt design.
Fiat lanserer nye motorer og et oppdatert førermiljø på sin Ducato for 2022-sesongen. En av endringene er en liten nedgang i slagvolumet på de nye motorene, fra 2,3 liter til 2,2. Men spesifikasjonene når det gjelder hestekrefter og dreiemoment er de samme. Derfor forventet jeg ingen større forskjell i kjøreopplevelse i forhold til tidligere generasjons motorer. Som var både rett og galt, viste det seg under vår prøvekjøring.
Hvert år siden 2017 har Dethleffs presentert en form for elektrisk campingvogn eller bobil. I 2018 var det en campingvogn kalt E.Home, som lå nærmere idéstadiet enn ferdig konsept. Men nå er det et fullt funksjonelt produkt. Vi var på plass i Friedrichshausen på den offisielle premieren for å oppleve hvordan det er å ha en motorisert campingvogn på kroken.
– Dette er første året vi satser på å bruke sommervikarer her hos oss på Stamsaas Fritid, forteller daglig leder Camilla Erichsen. Det tok ikke lang tid før Sarpsborg-bedriften kunne slå fast at de fire ungdommene har bidratt godt til å holde hjulene i gang hos forhandleren, mens de ansatte nyter sin fortjente ferie.
Adria har virkelig fått fart på sin bybobil-produksjon, som selger meget godt for tiden. Selskapet har lykkes godt i å lage en meget lys og trivelig løsning på fronten av sine Twin-modeller. Den ekstremt luftige løsningen ble lansert for 2019-sesongen, og har gitt selskapet et løft. Nå kan man ikke helt uventet også få hevetak på Adrias bybobiler.
I fjor satt Adria fokus på sin Adora-serie. Med nye baklys, spoiler, nye interiørlys og flere panoramavinduer. For 2022-sesongen er det storebror Alpina som nyter godt av ekstra fokus.
I modellåret 2022 feirer Carado 15-årsjubileum. Det går selvsagt ikke upåaktet hen, og den tyske produsenten som holder til utenfor Dresden presenterer hele 15 ulike modeller i spesialutgaven Edition15. Her får du ekstra mye tilleggsutstyr og jubileumsdekor.
En av Concordes innovasjoner på tvers av modell-serier er tilpasningen av det utvendige designet. Den utvendige sidedekoren vil i fremtiden være lik den som er på Centurion. Med den ny-justerte fronten skal bilenes «brede smil» bli en familielikhet fra produsenten. Nå vil frontens kromdetaljer også omgi frontlysene.
De to siste årene har Carthago hatt fokus på å tilby Sprinter som chassis på mange av sine modeller. For 2022-sesongen er det flere interiørstiler å velge mellom på Chic C-line, lettere C-Compactline, og ny inngangsdør som gjelder.
Dethleffs hadde sin årlige pressevisning i historiske omgivelser i Friedrichshafen, ved Zeppelin-museet. Det føltes riktig at Dethleffs som fyller 90 år, og er en av Europas eldste caravanprodusenter, hadde valgt dette historiske stedet.
Malibu ble etablert i 2013 som Carthagos bybobilmerke. Kun tre år senere lanserte merket også halvintegrerte og integrerte bobiler. Disse blir jevnlig oppgradert etter inspirasjon fra storebror Carthagos produktutvikling, noe som også gjelder for 2022. Men det er ikke den store nyheten.
Den franske bybobilspesialisten Dreamer eies av Rapido-gruppen, og har hovedsete nordvest i Frankrike. Dreamer starter 2022-sesongen med 16 modeller i to serier. Godt utvalg med andre ord, og dermed kanskje ikke så stor grunn til å endre så mye på utvalget?
Rimelig, lys, annerledes og frisk. Det var noen av stikkordene som Hobby tok med seg når de skulle designe en ny rimelig og instagramvennlig campingvogn.
Eura Mobil er et merke som liker å vise at de prioriterer kvalitet. For å dekke markedsbehovet i den stadig voksende bybobil-kategorien opprettet de lillebror-merket Harman Kardon. Nå er tiden moden for å entre markedet for bybobiler - også for premiumprodusent Eura Mobil.
Hobby benytter 2022-sesongen til å fornye samtlige av sine bobiler utvendig. Produsenten har nå hele seks bobilserier, med 21 modeller. Toppmodellen Optima De Luxe får ekstra oppmerksomhet i form av nye høye LED-markeringslys integrert i fronten, og ny bakside. Men den største nyheten er den rimelige bybobilen Vantana Ontour Edition.
Kjører du 840 kilometer nordover fra Brønnøysund kommer du til Nordkapp. Tar du bobilen sørover 840 kilometer kommer du til Lindesnes, men ikke reis videre før du har opplevd Brønnøysund og Torghatten!
For 2022-sesongen ønsker Itineo å vise frem sin beste side, og har derfor utvendig modernisert sine helintegrerte modeller. Produsenten selv bruker beskrivelser som moderne og strømlinjeformet.
Laika kommer med to helt nye bybobiler i Ecovip-serien. De to modellene har navn etter lengden: 540 (5,41 m) og 600 (5,99 m). Det italienske merket har bybobiler fra før av, men i den rimeligere Kosmo-serien. Ecovip Van er en oppgradering i forhold til denne serien, og kommer med rammevinduer og mer eksklusivt design.
Bybobil-spesialisten Karmann Mobil starter bobilsesongen 2022 med et friskt pust: På deres nye Davis Trendstyle har produsenten byttet ut det klassiske møbelutseendet på interiøret med moderne tekstilmaterialer.
De siste årene har Pilote-gruppens premiummerke Le Voyageur økt produksjonsvolumet betydelig, takket være sine modeller bygget på Fiat og AL-KO. For neste sesong håper de å øke ytterligere ved å gå tilbake til røttene, og bygge flere modeller på Mercedes Sprinter.
LMC er ikke fornøyd med sine markedsandeler på bobil for tiden. Det ønsker de å gjøre noe med, i form av en ny prispresset halvintegrert serie, og en fornyet logo.
Italienske Mobilvetta utvider for sesongen 2022 med en ny serie bybobiler med det mektige navnet Admiral. Og som alltid, Mobilvetta fokuserer på designet.
Har du en Maserati MC 20? I så fall har Morelo gode nyheter til deg. Nå kan deres toppmodell Grand Empire utstyres med en garasje hvor nettopp denne sportsbilen kan parkeres trygt og godt når du skal legge deg til for kvelden, eller kjøre lange transportetapper.
I fjor lanserte Niesmann + Bischoff sin nye modellserie iSmove. Dette er en helintegrert lettvekter for B-førerkort. Modellen inkluderer utallige nye teknologier og materialer. To modeller ble introdusert: 6.9 E med enkeltsenger på 6,99 meter og den 30 centimeter lengre 7.3 F med dobbeltseng. Så langt har kun enkeltsengmodellen vært levert ut til kunder, men nå kommer også dobbeltsengmodellen.
Birken og Birkebeineren er godt kjent for krevende og sporty utfordringer på ski, sykkel eller med løpesko. Vi valgte den mindre pulskrevende overfarten over fjellet. Det ble bobil og ett ønske om å bli bedre kjent med Birkebeinervegen og Ringsakerfjellet.
Høsten er høysesong for fjellturer. Det finnes mange flotte steder man kan dra til. Jeg har samlet et knippe flotte fricampinger med fantastisk turterreng rett utenfor bilen. Vi holder oss i Sør-Norge denne gang, for at ikke listen skal bli altfor lang.
Combi-Camp er en teltvogn-produsent som jobber kontinuerlig med å forbedre produktene sine. Nå er det også på tide å sette fokus på miljøet, forteller produsenten, som viser frem en verdensnyhet på Caravanmessen.
Frankia holder kortene tett til brystet når det gjelder sine 2022-nyheter. Men det er ingen tvil om at de satser kompakt på sin luksus-bybobilserie Yucon, som nå også kommer på Fiat. Og så må det sies at det bokstavelig talt er tyngde bak deres spesialutgave Frankia Platinum Final Six.
Modellåret 2021 var Pilotes mest suksessrike noensinne, de produserte og solgte over 7000 bobiler, og ble nummer én for første gang i hjemlandet. For 2022 vil det ikke bli gjort noen store endringer, men det franske merket vil fortsette å bygge videre på suksessoppskriften. En oppskrift som ikke lenger inneholder alkovemodeller, da disse nå utgår.
Vi skal sørge for at 2022-årgangen blir minneverdig, sier Rapido. Den franske produsenten fyller 60 år, og selvfølgelig presenteres det jubileumsmodeller med unik dekor og innredning. Mange produsenter hadde nøyd seg med dette, men Rapido har mer nytt å komme med til den nye sesongen: Tre nye modeller, ny bakende, og mange nye detaljer på interiøret.
McLouis er et lite merke i Norge, mens det i vårt naboland Sverige er det mestselgende italienske merket. McLouis hadde tidligere fokus på å være et rimelig produkt for førstegangskjøperne, men nå har produsenten tatt steget opp og satser mer på kvalitet, og gir blant annet ti års fuktgaranti.
Roller Team er et merke med en lang historie i Norge. Deres mest populære modellserie er for tiden Kronos. Serien kommer i grundig redesignet utgave for 2022-sesongen, og alle produsentens modeller kommer med 10-års fuktgaranti.
Sun Living er Adrias rimelig-merke, hvor lav pris skal gjøre produktene spesielt godt egnet for førstegangskjøperne. Bobilene produseres på samme fabrikk som Adria, i Slovenia. Konseptet er ikke feil, og Sun Living vokser raskt og finner nye kunder som setter pris på den enkle og praktiske tilnærmingen som merket tilbyr, forteller produktsjef i selskapet, Matevz Korosec.
Bybobil-spesialisten Westfalia har to nyheter for 2022-sesongen: Colombus 600 E, en enkeltsengmodell på 5,99 meter, og Meridian Limited på Ford Transit.
En av bransjens mest aktive på merkevarebygging er Sunlight. Tidligere hadde de fokus på rimelige bobiler av god kvalitet, nå ønsker de å endre image for å tiltrekke de unge og eventyrlystne. Det skjer med ny logo og nytt slagord: Adventure now.
Vi har hørt om det i flere år, fremtidens bobilløsning er hybrid. Men produktene lar vente på seg. Nå varsler chassisspesialisten AL-KO en tung satsing på lette produkter, og et grønt skifte.
Autostar er en fransk produsent som er eid av Trigano-gruppen. I fjor lanserte de en kompakt tradisjonelt bygget bobilserie med bredde på 216 cm, Performance. For 2022-sesongen tar de utfordringen et steg videre, og lanserer tre bybobiler utenom det vanlige.
Spanske Benimar spiser markedsandeler i Norge. Til 2020-sesongen lanserte halvintegrert-spesialisten sin egenutviklede helintegrerte modell. Amphitryon lages på en egen produksjonslinje i samme fabrikk som de andre modellene. Nå har serien fem modeller.
Fendts toppmodellserie er Diamant. Serien fikk en real oppgradering i fjor. Noe som har gitt god respons hos kundene, kan selskapet fortelle. Det blir derfor lite endringer på serien som sådan. Derimot kommer det en ny Diamant-modell: 650 SGD.
Det er ikke ofte Polar gjør så store endringer som for 2022-sesongen: Men med nytt tak, høyere overskap, nydesignet eksteriør, ny dekor og ny logo fremstår deres vogner som både stilige og moderne.
Den italienske produsenten har en rekke modeller, fra små bybobiler til helintegrerte modeller, selv om det er et veldig lite og begrenset utvalg som kommer til Norge.
I fjor lanserte selskapet to nye modeller basert på Sprinter: Nova EB og Nova M. Begge med en helstøpt bodel i såkalt monocoque-konstruksjon.
Det kan virke som at bybobiler er noe alle skal ha i 2022. I hvert fall er det slik at alle produsentene ønsker å ha en bybobilserie å tilby sine kunder. Og det gjelder nå nesten alle merkene, enten du er en premiumprodusent eller i andre enden av skalaen.
Lekre innbydende farger, og et mer moderne interiør enn de fleste av oss har hjemme i stua, er noe av det du gjerne får om du handler en campingvogn anno 2022.
For 2022-sesongen har Dethleffs fokus på de mellomstore vognene sine. Vi snakker om familielikhet i designet på Camper, Nomad og Beduin Scandinavia. Samtidig lanseres nye planløsninger.
Det skaper ikke de største overskriftene når Norges mestselgende bobilmerke skal fortelle om sine 2022-nyheter. Men én ny modell, et nytt smart sykkelstativ til bybobiler og en meget avansert app-styring av din bobil er både gode og nyttige nyheter.
Hos Knaus ønsker de å slutte å bruke gass, så elektrisitet blir prioritert høyt for den nye sesongen på flere av deres nye vogner.
Fem nye modeller for modellåret 2022 har LMC å by på. I tillegg gjøres det modernisering og optimalisering på alle serier. Det betyr at produsenten med sine seks ulike vognserier har et nærmest komplett utvalg moderne vogner, tilpasset mange ulike budsjett og behov.
Det å kjøre bobil kan være krevende. Man skal passe på overheng og brede speil. Likevel er det å rygge noe som de fleste kvier seg mest for. Spesielt på trange plasser er det vanskelig å få overblikket. Men med et ryggekamera kan du få oversikt uten å måtte jage ut medpassasjerer. Vi har fulgt installasjonen av en helt spesiell type ryggekamera.
T@b er en tidløs klassiker hvor det ofte ikke skjer så mye fra år til år. Det gjelder også for kommende sesong. Men vi klarer ikke la være å bruke spalteplass på den visuelle og ikoniske vogna.
Å ha et eksklusivt sortiment er noe Tabbert hele tiden har hatt som førsteprioritet. Så fornøyde er de med sine produkter, at det kun blir mindre justeringer for 2022-sesongen. De har også en helt ny familiemodell å vise fram.