2014: Vinnere av Laika-konkurransen: De gamle ørners reir | Din Fritid
Sidsel og Knut Lier.
2014: Vinnere av Laika-konkurransen

De gamle ørners reir

– Det vi har lyst til å gjøre skal vi gjøre nå, i morgen kan det være for sent. Dette er tredje året på rad vi er i Italia. I fjor angret vi på at vi ikke reiste til Sicilia - i år gjør vi noe med det.

Vi er i Italia i midten av april, og det er ekteparet Sidsel (67) og Knut Lier (67) fra Aurskog Høland, som er godt i gang med vårens eventyr. De har kjørt sin Laika bobil fra Norge til Firenze, med Sicilia som mål. Pensjonistene har en forholdsvis grov plan for ferien og tar ting som de kommer. Eneste faste punkt er at de bør være hjemme i Norge til rundt midten av juni - og at de i år skal hele veien til Sicilia.

Nyter livet

– Vi føler nesten vi har tatt Laikas slagord ”La dolce vita” personlig, sier bobilentusiastene. Vi nyter virkelig livet på tur, varmen gjør spesielt godt på denne tiden av året. Den gjør godt for helsa og kroppen, forteller Sidsel Lier.

For det er ingen tvil om at ekteparet, som har vært gift i over førti år, nyter livet sammen på tur. 


Sidsel og Knut Lier nyter atmosfæren på campingplassen Piani di Clodia i Lazise utenfor Verona.

– Vi har prøvd litt ulike kombinasjoner med reisefølge og treff, og det har fungert litt varierende, for det meste positivt, men det beste for oss er å reise for oss selv, og vi trives når vi kan være på tur uten for mange andre turister. I fjor var vi på tur i mange uker og traff ingen nordmenn før vi nærmet oss Danmark. En av konsekvensene ved å reise kun ett par slik vi gjør, er at det er lettere å komme i prat med folk underveis på turen.

For eksempel traff vi nettopp en inder som bor i Frankrike og som kom fra bobilferie på Sicilia. Det endte med at vi fikk flere kart og brosjyrer av ham - sammen med en haug med tips om steder vi burde besøke. Det er utrolig hyggelig å stifte slike nye bekjentskap underveis. Sammen med tips og en hyggelig prat, fikk vi også invitasjon til å komme innom ham og familien om vi skal til Frankrike. Mens de har fått en stående invitasjon om hjelp dersom de setter kursen mot Norge.

Laika Comfort Drive

Jeg treffer ekteparet Lier på campingplassen Piani di Clodia i Lazise utenfor Verona, rett ved Gardasjøen. Ekteparet er kåret som vinnere av Laika og Bobil og Caravans konkurranse: Laika Comfort Drive. 

Området er et av Italias mest attraktive turistområder, og premien til ekteparet var en gratis flytur til Italia med opphold, kurs og testkjøring. Konkurransen gikk parallelt i mange europeiske land, og vinnerne fikk anledning til å treffes denne helgen, midt i april. 

Vårt norske vinnerpar var allerede på ferie i Italia da de fikk beskjeden om at de hadde vunnet konkurransen, hvor utfordringen var å fortelle hva man assosierte med en vellykket bobilferie.

– Jeg tror jeg skrev noe slikt som at bare bilen gikk bra og kjerringa var blid, så er det en vellykket tur, forteller Knut Lier, som var den som deltok i konkurransen. 

– Jeg er ikke sikker på at det er helt tilfeldig at det var jeg som vant, forteller han og smiler. For det første er jeg skikkelig Laika-entusiast, og for det andre er bilen vår nå hos fabrikken for en oppgradering og utbedring. Derfor kjører ekteparet rundt i en lånt Laika Kreos 7009. 

Ekteparet forteller at de opplever folkene på Laika-fabrikken som helt fantastiske. Her har servicen og oppfølgingen vært unik. – Utbedringen på fabrikken gjør de uten kostnader, selv om problemene sannsynligvis skyldes feil i forbindelse med montering av ekstrautstyr hos en norsk leverandør. 

Laika er helt enestående - og ordner opp, forteller det blide ekteparet.

Sikkerhetskurs

Lørdag morgen stiller begge i kortermet antrekk i den deilige italienske solen. De første to timene tilbringes i et undervisningslokale med gardiner for vinduene. Laika og Al-Ko vil fortelle de europeiske vinnerne hvor viktig det er å ha fokus på sikkerhet.


Premien til vinneren av Laika Comfort Drive var en tur til Italia, og et sikkerhetskurs med AL-KO samt prøvekjøring med fire ulike Laika modeller, konfigurert med ulikt understell og fjæring. Knut Lier konkluderte med at Kreos 7010 med AL-KO APX2 var hans førstevalg.

Og fokus blir det: 

Italienske ingeniører forteller ivrig på sin italiensk-engelsk, med simltuanoversettelse til tysk, italiensk og fransk. Det er ingen tvil om at vi sitter i en internasjonal forsamling.

Budskapet er hvilke krefter som virker på en bobil og hva man kan gjøre for å ha tilstrekkelig margin - og ikke minst hva du kan gjøre om en uventet situasjon skulle oppstå.

Neste post på programmet er prøvekjøring. Laika har med seg fire testbiler med ulikt chassis, som alle skal få prøve smale og humpete italienske landeveier. 

Bilene var: Laika Kreos 8010 på Iveco-chassis med bakhjulsdrift. Laika Kreos 4009 med Fiat originalchassis. Laika Kreos 5009 med lavt Al-Ko AMC chassis med Al-Kos ALC demping. Laika Kreos 7010 Fiat med AL-KO APX2 (Air Premium X2) demping. Dette gir muligheter for høydejustering og tilbyr høy komfort.

– Jeg synes prøvekjøringen var grei, selv om det for meg ikke var lett å merke forskjell på bilene på vanlig landevei, forteller Knut, som er den av ekteparet som har klasse C-sertifikat. Jeg er fornøyd med at den bilen jeg likte best av de fire testbilene er den bobilen jeg selv har, kan Knut slå fast.

Begynnelsen

Campinginteressen til Lier-familien begynte med en Lillebror telthenger trukket av en Ford Consul tidlig på 70-tallet. Så ble det oppgradering til campingvogn i 1990. Noen år senere endte de opp som fastliggere med en stor vogn på Haglebu. Neste camping-epoke ble tilbragt i en Adria reisevogn som ble brukt i fem-seks år. I 2009 kjøpte de en tre meters vogn, men svingte innom Oslo Caravan får å se på bobil. Før de hadde forlatt butikken eide de en halvintegrert Laika X713R, med tverrstilt dobbeltseng. Paret falt pladask for Laikas forseggjorte italienske design. Året etterpå dro de på caravanmessa på Lillestrøm og så på Laika Kreos 7009. Det endte med at de kjøpte den konkrete messeutgaven av bobilen. 

Småturer

Ekteparet savnet imidlertid noe av friheten ved å parkere campingvogna, og kjøre personbilen opp snirklete veier til en spennende fjelltopp. Det er nå løst i form av en stor scooter som er tilpasset bilens garasje. Blant annet er vindskjermen kuttet. Speilene på scooteren må løsnes, men arrangementet med lasting og lossing fungerer greit med en skinne og forhjulslås. Så er det bare å stroppe fast i de forsterkede festekrokene. 

– Det er gøy å få tilgang til smale veier og steder som krever smidighet, og mange kikker på oss der vi kjører av gårde med en norskregistrert scooter, forteller de begeistret.

– Vi opplever ikke trafikkulturen i Italia som noe problem, det er da også en stor fordel med norske skilter. Jeg tør påstå at vi ikke har vært nær en ulykke, selv om vi synes det er mye dårlig veidekke her. Da får vi gjort vibrasjonstester enten vi vil eller ikke, forteller sjåfør Knut. 

Høydepunkter

– Vi liker hele Italia, det er som å kjøre i et museum. Men vi er veldig ad hoc- mennesker samtidig som vi liker å reise før feriesesongen er skikkelig i gang. Derfor er det mange campingplasser som ikke er åpne enda. Vi liker det vi får på en campingplass: Tryggheten, tilgang på strøm, butikk og sanitærforhold. 

Noen av de stedene som har gjort størst inntrykk er Verona og Venezia. Andre høydepunkter er: Siena og Firenze i Toscana, San Gimignano, Lucca og Volterra. Assisi i Umbria, er noe av det flotteste vi har sett i Italia, forteller det bereiste ekteparet. 

Men nå er det Sicilia som er plottet inn på GPSen. Vi har lest og hørt mye om Sicilia, og noen av forberedelsene er gjort blant annet ved å lese en tykk bok om mafiaen. Vi liker å lese om reisemålene på forhånd; planlegge hva vi skal se og oppleve, både av kultur og lokalhistorie.

Når vi er på tur med bobilen er det drivstoff som er vår største utgift. Totalt sett bruker vi stort sett ikke mer penger på tur enn vi gjør hjemme, siden alt av mat og drikke er mye rimeligere. Vi setter virkelig pris på den avslappende atmosfæren, og etter hvert også den uvante og forskjellige maten. Tidligere ville jeg helst ha kjøttkaker og brun saus, men nå har vi begynt å like litt av hvert - og smaker på det meste.

Tips til motorveiavgift i Sveits

Har du bobil over 3,5 tonn og skal gjennom Sveits, så er det enkleste og rimeligste å kjøpe seg et ”klippekort”, som gjelder for maksimalt 10 dager. De ti dagene kan du selv fritt velge i løpet av et år. Du kjører på rødt ved grensen og ber om skjemaet som heter: Deklaration für die pauschale Schwerverkehrsabgabe (Form 15.91 10.2007). Skjemaet kan også lastes ned på internett og fylles ut på forhånd. Avgiften er på 32 sveitserfranc for en bobil mellom 3,5 og 7,5 tonn.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden