Din Fritid 1-2022
Din Fritid med bobil & caravan er i 2022 i sin 27. årgang!
I årets første utgave presenterer vi lesernes norske favorittbobilplass. Vi har tester av både bobil og vogn. De beste produktene i Europa er kåret. Din Fritid er med i juryen og resultatet kan du lese mer om i denne utgaven. I utgaven finner du 100 sider med inspirasjon, nyheter og hygge.
Magasinet er hos abonnentene i uke 6 og i løssalg fra og med 10. februar 2022.
Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring 96 23 43 43, så ordner vi det!
Han forteller selv at han nærmest ble født inn i en teknisk verden. Det handlet om varme, gass og mekking. For å få det til å fungere, måtte Jarle Hansen, gründer og daglig leder i Neptus, ha full kontroll på detaljene. Det er et fokus han har beholdt hele sin karriere.
Det hørtes ut som om bobilen hadde vondt. Ved hver eneste fartsdump kom det høylytte klager fra et sted rundt bakakselen. Din Fritid har kjørt mil etter mil med en 2014-modell av en bobil som skrek om oppmerksomhet og stell. Og ja da, vi fant løsningen!
Hymer er flaggskipmerket til gigantgruppen Erwin Hymer. Likevel kom ikke Hymer med noen oppsiktsvekkende nyheter for 2022-sesongen, med ett unntak: Tramp-S-familien utvides med en 7,09 meter lang halvintegrert modell på Mercedes Sprinter chassis. Din Fritid har testet nyheten Hymer Tramp S585.
De imponerende jettegrytene i Espedalen ble trolig dannet i løpet av svært kort tid. Tegn tyder på at det har vært mektigere krefter i sving enn da andre jettegryter ble formet. Lever Helvete opp til sitt stedsnavn? Din Fritid har besøkt naturfenomenet.
Halden har vært en historisk viktig by i norsk historie. Under beleiringen av byens stolthet, Fredriksten festning, endte den krigerske svenskekongen Karl den 12. sine dager her. Halden er i dag vertskap for Allsang på grensen, byen har et rikt amcarmiljø og sentrumsnære bobilparkeringer.
Med Jostedalsbreen i ryggen, byr det lille tettstedet Fjærland på opplevelser som gjenspeiler det dramatiske landskapet: Fjord, fjell og isbre som møtes.
Byen med rundt 90 000 innbyggere har langt mer å by på enn sitt berømte skakke tårn. Bor du sentrumsnært og velger å oppdage byen tidlig formiddag eller sen kveld, er det duket for helt unike opplevelser.
Det er et nytt år med nye muligheter og ikke minst nye kåringer. Din Fritid er med på å løfte frem gode produkter gjennom det uavhengige redaksjonelle fellesskapet European Innovation Awards. Hele 15 europeiske medlemsland stemmer årlig fram kontinentets beste produkter. Og årets vinnere er:
Mange kvier seg for vintercamping. Bobilen eller vogna føles fort litt stor og tung når man vet at glatte motbakker venter. I mars i fjor fikk jeg en perfekt senvintertur til fjellbygda Høvringen i Rondane. Veiene opp var bare, hele den svingete veien opp fra E6 var uten is eller snø. Men på toppen var det mer en nok snø igjen til en skitur.
Mange har kjent på den litt ubehagelige følelsen når man leverer fra seg nøkkelen og den kjære bobilen eller vogna skal på reparasjon eller service. Hva er det egentlig som skjer der inne på verkstedet? Din Fritid har satt seg på skolebenken sammen med et femtitalls caravanmekanikere på teknikkurs i regi av Max Fritid. Der lærte vi masse!
For andre året på rad har magasinet Din Fritid og Norsk Bobilforening invitert lesere og medlemmer til å stemme frem Norges beste bobilplass 2021. Konkurransen engasjerte mange, og Atlanterhavsveien Sjøstuer vant tittelen med god margin.
Alle har både plikt og rett til et navn, heter det seg. For produsenter av kostbare fritidskjøretøy er det viktig å ha et navn alle husker. Men hvilke historier skjuler seg bak opprinnelsen til dagens kjente vogn- og bobilmerker?
Dethleffs satser på helårsbruk under tøffe forhold med sin Beduin Scandinavia-serie. Utstyrt med Alde vannbåren varme (også med gulvvarme), romslig frontkjøkken og tverrstilt bad bakerst, byr vogna på mange gode og gjennomtenkte løsninger.
Vi tør påstå at aldri før har interessen for bobil vært så stor i Norge. Likevel har nybobilsalget gått ned for andre år på rad. Vognsalget har derimot hatt en hyggelig vekst, sammenlignet med fjoråret. Men det var bruktsalget som dominerte i 2021.