☑️ Knirkelyd fjernet
Det hørtes ut som om bobilen hadde vondt. Ved hver eneste fartsdump kom det høylytte klager fra et sted rundt bakakselen. Din Fritid har kjørt mil etter mil med en 2014-modell av en bobil som skrek om oppmerksomhet og stell. Og ja da, vi fant løsningen!
Bobiler som er laget på Fiat Ducato 2014-modeller og eldre, har en svakhet. Den er ikke farlig, men dette er såpass bråkete saker at de fleste vil ønske å gjøre noe med det. I vårt tilfelle merket vi de første knirkene på småhumpete grusveier og i fartsdumper. Kniiirk, kniiirk - sa det. Etter hvert som kilometerne og tiden har gått, har problemet bare blitt verre og verre.
Kilden funnet
Etter litt undersøkelser fant vi ut at kraftige knirkelyder fra bakakselen er et kjent problem med bobiler basert på Fiat Ducato, og søstermodellene Citroën Jumper og Peugeot Boxer. Men konstruksjonen ble forbedret på 2015 årsmodellen, og nyere. Har du knirkelyder fra bakstillingen på en slik nyere bobil, er det sannsynligvis fordi den har doble bladfjærer. Da hender det at de to bladfjærene gnisser mot hverandre. Dette kan løses ved å demontere og smøre opp.
Timeavtale
De fleste caravanforhandlere tar kun ansvaret for bodelen, når det gjelder service. Er det problemer og utfordringer på chassis- eller motordelen, må man på et Fiat merkeverksted. I vårt tilfelle var det lett å forstå at knirkelydene var en chassis-relatert ulyd, og da er et autorisert merkeverksted plassen å henvende seg. Basert på anbefalinger tok vi kontakt med Romerike Auto som er et autorisert Fiatverksted.
– Dette er et kjent problem, og noe jeg fikser så mange ganger i året at det er rutine, forteller mekaniker Andreas Johansen. Han har jobbet hos Romerike Auto i ti år og kjenner godt til problemet med at de bakre fôringene og innfestingen til bladfjæren på bakakselen lager ulyder.
Etter noen år vil støv, skitt og rust gnage på de bevegelige delene i dette området av bakhjulsfjæringen. Resultatet er høylytt klaging.
Fiksen
Andreas bruker luftverktøy på mutterne, med en lang fastnøkkel på hodet til den kraftige bolten. Et langt brekkjern hjelper til å holde delene på plass, og gjør det enklere å fjerne og sette på plass boltene. Men før han kan begynne arbeidet er bobilen kjørt opp på bukken. I tillegg heves bakenden på bobilen noen centimeter, ved det fremre bladfjærfestet. Så løsnes to muttere og bolter. Til slutt demonteres metallfôringen som raskt slås ut med spesialverktøy. Tre deler får deretter en runde med sandblåsing. Andreas jobber raskt og effektivt, og det tar ikke lang tid før metalldelene ser ut som om de er nye.
Så har tiden kommet for montering, og Andreas er nøye med å bruke rene hansker når han grundig smører inn alle delene med smøremiddelet fra Valvoline. Multipurpose Complex Red 2- står det på tuben.
– Jeg har ennå ikke opplevd at noen bobiler får tilbake knirkelydene etter at vi har smurt dem opp. Så dette er en løsning vi vet fungerer, slår Andreas fast. Prisen for jobben ligger på 1600 til 1800 kroner hos Romerike Auto.
Prøvekjøringen
Monteringen av de relativt få delene gikk smertefritt, og en snau time etter at jeg ga fra meg nøklene sitter jeg igjen bak rattet på bobilen, klar for testkjøring. Og det er en fryd: Ingen klaging fra bobilens bakende overhodet! Nå skal det sies at det ikke nødvendigvis betyr at bobilen har blitt stillegående. Nei, her har det blitt en god del knirking med årene. Og det har vi tenkt å følge opp i kommende utgaver av Din Fritid.