Olivia blir ny
Din Fritids skribent Liz Palm trives som best i sin 1976-modell av en folkevognbuss. Magasinets lesere har de siste årene tatt del i flere turer i den fargerike campingbilen. Nå er tiden kommet for å oppgradere interiøret, forteller den stolte eieren.
– Jeg svevde på en rosa sky etter at folkevognbussen Olivia hadde blitt min. En måned etter kjøpet var drømmebilen og jeg på vei mot nord. Nye sko, altså dekk, og blomstrete gardiner var den eneste synlige forandringen. Jeg var i lykkerus og tenkte ikke så mye over interiøret, som slett ikke var særlig praktisk. To stooore og tunge sortmalte oppbevaringsbokser med en klaff mellom gjorde det mulig å sove i bilen. Vegger og tak var umalte og grå. Nå var tiden moden for en oppussing!
Ny motor
En forsommerdag stakk jeg hodet inn i verkstedet til Kåre Andersen. Han hadde gitt Olivia et nytt hjerte i løpet av vinteren. På fritiden er Kåre stort sett å finne blant verktøy, bildeler og en VW-buss eller boble som trenger teknisk oppgradering. Til stor glede for mange som verken kan eller vil mekke på bilen selv. Hendene hans er sorte av olje. Kåre smiler, Olivia brummer med deilig lyd og nyoverhalt motor.
– Skulle ikke du bytte innredning, spør Kåre.
– Jo, sier jeg, og minutter senere er det tunge, fæle plankegodset på vei ut av bilen. Kåre er sterk, og røsker til, og det tar ikke lang tid før innredningen ligger i en haug utenfor. Vips, så har jeg en tom varebil.
Steg for steg
Det er begynnelsen av juni og planen er roadtrip med Olivia en drøy måned senere. Det blir hektiske dager. Når jeg ikke er på jobb, pendler jeg mellom diverse butikker og Spydeberg hvor bilen står.
Første steg var å slipe bort overflaterust på gulvet og male med rusthemmende lakk før gulvet kom på plass. Deretter ble lyddempende plater klistret på vegger og tak. Interiøret ble ikke så overraskende malt i grønt. Billakkspesialisten på St. Hanshaugen hjalp meg å finne riktig farge: Taiga-grønn.
Det ble mange turer til Biltema for å kjøpe ting jeg ikke visste fantes. Motorrommet ble dekket av asfaltplater. Her fikk jeg god hjelp av en særdeles varm junimåned (2020) som gjorde at de sorte platene ble myke og mer medgjørlige.
Jeg har en liten notatbok med mål og tegninger, idéer, kontaktpersoner, handleliste og to-do-liste, som blir oppdatert fortløpende. Denne brukte jeg flittig på oppussingsprosjektet, det er så utrolig tilfredsstillende å kunne sette strek over alt du har gjort.
Sofaseng og gulv
Truls Farner har lang erfaring med innredninger til VW Transporter, og ga gode råd om gulv og sofaseng. Jeg gikk for et baksete som med et enkelt grep kan trekkes ut til seng.
Jeg fikk vite hva jeg trengte, og målte lengder og bredder, bestilte og handlet inn. Braketter fra Hotshop til å feste baksetet i karosseriet, gode madrassdeler i tilpassede mål fra Skumplastsenteret, møbelstoff og stiftepistol.
– Til gulvet trenger du tre lag, sa Truls. Vannfast isopor i bånn for å isolere og hindre fukt, så en finérplate med linoleum oppå. Det ble Byggmax, Maxbo og Teppeabo.
Det var mange valg som måtte tas kjapt, som farge på stoff og linoleum, her er det jo et hav av muligheter. Symaskinen ble hentet ned fra loftet, og setetrekk og nye solsikkegardiner fant sin form.
Det viktigste
Snekker Dag Johansen er spesialist på campinginnredninger og var leverandør til den norske campingbilprodusenten Trufa, som ble drevet av Truls Farner. Dag hadde allerede tilpasset treplatene jeg trengte. De skulle monteres på brakettene som festet baksetet til bilen. Rett før Truls skulle på ferie fikk vi klemt inn en dag der de tre lagene jeg hadde kjøpt til gulvet ble tilpasset og festet, før baksetet ble montert fast i bilen. Jeg hadde med madrassdelene som vi stiftet fast i sittebenken med møbelstoffet rundt. Puuuh… Nå visste jeg at sommerturen var sikret, jeg kunne nemlig sove i bilen!
Kjøling og oppbevaring
Noe annet viktig, som jeg savnet på første tur, var kjøling. Kompressor kjøleboks trenger lite strøm og er ideelt til båt og bil. Et ekstra fritidsbatteri ble anskaffet og koplet sammen med startbatteriet, slik at det ladet når jeg kjørte men ikke tømte startbatteriet når jeg stod parkert. Ny tur til Biltema og hjelp fra Kåre og strømuttak inni bilen var på plass, nå kunne jeg også lade diverse elektroniske duppeditter.
Siden det ikke var tid til å få snekret spesialtilpassede møbler til resten av interiøret, ble det en tur til Jysk og Skeidar, og hylle og puffer med oppbevaringsplass ble plassert inn i bilen, slik at jeg fortsatt hadde plass til å sette min lille sykkel på tvers inni bilen.
Et par bambusgardiner fra Bohus sørger for en god og lun atmosfære inni bilen, etter inspirasjon fra den fine folkevognbussen Costa Passe. Gardinene klippes til i bredden og klemmes på plass med tynne trelister mellom karmene opp mot taket.
Zimzalabim, ut på tur!