Din Fritid 6-2022
Sjekk ut vår utgavevideo her!
Din Fritid med bobil & caravan er i 2022 i sin 27. årgang, hele veien med inspirasjon, nyheter og hygge til våre viktige lesere!
Magasinet er hos abonnentene i uke 36 og i løssalg fra og med 8. september 2022.
Er du abonnent (papir eller digitalt) kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver tilbake til 2016. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Ikke abonnent? Send oss en epost (klikk her) eller ring 96 23 43 43, så ordner vi det!
Jeg må advare om at jeg er inhabil og forutinntatt: Jeg har bodd i Florø og jeg elsker byen. Hvorfor? Ja, det håper jeg kommer fram om du leser om min sommerferie i området.
Hobbys store 2023-bobilnyhet er bygget på VW Crafter og presenteres på Caravan Salon-messen i august. Hobby Maxia Van blir navnet på den nye serien som har latt seg inspirere av vognsuksessen Maxia.
I fjor stjal nye Beachy mye oppmerksomhet fra Hobbys to andre nye serier: Excellent Edition og toppmodellen Maxia. For 2023 sesongen er det langt færre Hobby-nyheter, nå er det Maxia-serien som har fått et nytt medlem.
De siste årene har Hymer kommet stadig tettere på Mercedes. Sprinter har blitt selskapets foretrukne plattform for deres bobiler. For 2023-sesongen lanserer Hymer en ny bybobil på Mercedes Sprinter.
Dagens Touring-serie er en påminnelse om hvordan det hele startet i sin tid, for Hymer. Alfons Hymer etablerte et karosserifirma i 1923. Etter å ha produsert utallige tilhengere og busschassis, laget han i 1957 en campingvogn i samarbeid med flykonstruktøren Erich Bachem. Det ble starten på Hymer og Eriba.
Det er ingen nye modeller for 2023-sesongen fra Itineo. I stedet har de brukt tiden til å strukturere sin produktportefølje. Nå har de tydeliggjort at de har tre typer bobiler: Helintegrerte og kompakte helintegrerte for familier, og halvintegrerte for førstegangskjøpere.
En tradisjonelt bygget bobil på VWs T6-chassis er en overraskende nyhet fra Knaus. Om produktet er en nyvinning eller et litt for kreativt resultat av chassismangel, vil tiden vise.
Laika benytter det nye modellåret til å vise fram sin nyeste bybobil, Ecovip CV 645. Utvendig ser kanskje modellen ut som en tradisjonell bybobil, men det er den ikke.
Med stjerne i grillen og stjerner i øya, kunne Adria stolt presentere sin store nyhet for 2023-sesongen: Nye Adria Supersonic.
Etter at den første utgaven av boka Bobilguiden ble lansert i 2018, har utallige bobileiere skaffet seg et eksemplar. Nå kommer en ny app for smarttelefon og nettbrett med det samme innholdet.
I år kan få med deg flere interessante gratis seminarer på årets Caravanmesse på Lillestrøm. Det blir også messecamp. Hold av perioden 15.-18. september, dette er en unik mulighet til å møte hele bransjen.
Du stusser kanskje litt når jeg forteller at Caravelair Artica 540 i 2023-modell, er en riktig så elegant og påkostet vogn? Caravelair har i en årrekke fokusert på rimelige vogner som sjelden har kommet til Norge. Nå satser det franske merket på komfort, design og eleganse – og på Norge.
Helt siden starten i 1997 har Cinderella hatt som mål at deres kunder skal slippe å bekymre seg når naturen kaller. Uavhengig av om man er på en hytte på fjellet, i en bobil i skogen eller en vogn i skjærgården. Og aldri før har interessen for deres produkter vært så stor.
De fleste lynskadene skjer på tampen av sommeren og tidlig høst. August er blant de månedene i året der det smeller mest her til lands. Men bare tre av ti sier at de beskytter tingene sine når det lyner.
Smartere styring, en ny modell og et nytt hjørnekjøkken, er blant nyhetene til Kabe for vognsesongen 2023.
For 11 år siden begynte Knaus å jobbe med helt ny teknologi for konstruksjonen av campingvogner. Resultatet ble de kreative vognene med en selvbærende ramme: Travelino, og så Deseo. For 2023-sesongen lanseres fiberramme-nyheten Azur.
I fjor lanserte LMC tre modeller i sin nye bobilserie Innovan. For 2023-sesongen kommer en fjerde modell, denne gang på Ford Transit chassis.
Våre campingvogner vil fra og med denne sesongen få et langt mer helhetlig utseende og gjenkjennelig formspråk, forteller LMC. De har et klart mål med sine produkter for 2023-sesongen: De skal være enkle å bruke og få oversikten over, og de skal være stilfulle.
Det er tid for å rydde og gjøre det enklere å få oversikt over våre mange modeller og muligheter, forteller Malibu og tar flere grep blant sine bybobiler.
De har én ny og redesignet modell, italienske Mobilvetta. Men selskapet er mer opptatt av å formidle sitt langsiktige mål om å lage kvalitetsprodukter, og å sikre at deres kunder får bobilene de ønsker seg.
Morelo ble startet i 2010, og de første linerne deres rullet ut av fabrikken året etter. I dag kan premiumprodusenten, som har spesialisert seg på luksusbobiler bygget på lastebilchassis, se tilbake på en eventyrlig vekst.
Når Niesmann + Bischoff fornyer sine produkter, gjør de det grundig. Og de gjør det med stil. Din Fritid har vært på avdukingen av deres nye toppmodell Flair. Et av 2023-sesongens høydepunkt.
Det var etter å ha kjørt både Gudbrandsdalen og Østerdalen utallige ganger at jeg tenkte det skulle vært interessant å krysse fjellet mellom disse to hovedfartsårene. I fjor høst fikk jeg oppleve Vinjevegen og Friisvegen, en tur som hadde havnet høyt opp på min «må oppleves-liste».
Grebbestad er et idyllisk lite tettsted i Tanum kommune i Bohuslän i Sverige. Turistene strømmer til den idylliske havnebyen ved den fantastiske svenske skjærgården, og spesielt sommerstid er det trangt her. Da er en bobilplass med 127 plasser godt nytt!
Ny sesong er stor stas for hele bransjen. Normalt er det tid for å presentere nye modeller, basert på kreative nye og unike idéer. Alle timene som utallige ingeniører, designere og teknikere har lagt ned, skal konkretiseres i den nye sesongen. Men slik har det ikke vært for alle i caravanbransjen i år.
Polar ønsker alltid å være i takt med tiden, forteller de når de avslører sine 2023-planer. Etter den store utvendige designendringen i fjor, hvor samtlige Polar-vogner ble fornyet, er det i år interiørdesignet som har fokus. I tillegg kommer en ny mindre vogn med skikkelig dusj.
To bybobiler, fire kompakte halvintegrerte, tre halvintegrerte og hele 12 integrerte modeller står på programmet til franske Rapido i 2023-sesongen. Ingen rene nyheter, bortsett fra at bybobilene og de halvintegrerte nå kommer på Peugeot.
Kilig er et filippinsk ord som beskriver følelsen av å være forelsket. Italienske Rimor går høyt ut og ønsker å feire kjærligheten ved å døpe sin nyfødte bobilserie Kilig.
Sun Living kommer med fire nye modeller til den nye sesongen: Nye sidesittegrupper i to halvintegrerte modeller, en bybobil med pop-up tak og en kompakt halvintegrert med et lite triks på lur.
Som mange andre produsenter, presenterer Sunlight en bybobil basert på Ford Transit for neste modellår. Men Sunlight går litt lenger enn de fleste og presenterer en nisjemodell for de som trives bedre i terrenget enn på motorveien. Møt Sunlight Cliff 4x4.
Tabbert er en produsent som er bevisst på å bruke materialer av høy kvalitet og solid håndverk, selv om det koster mer. Nå ønsker de å promotere at deres vogner «helst vil vare livet ut», selv om det ikke følger med noen garantier for nettopp det, er det ingen tvil om at Tabbert er en premiumprodusent med kvalitetsprodukter.
I mars i år kunne vi dele den gode nyheten med at også Norge har fått Tempo 100. Med denne ordningen kan godkjente tilhengere og campingvogner kjøre i inntil 100 km/t. Men det er en omfattende kravliste du må gjennom først, og det er viktig å vite at godkjenningen kun gjelder i Norge.
Weinsberg kommer med bybobil på Ford og en tradisjonelt bygget bobilkonstruksjon på VW Transport.
Om du sammenligner dagens vogner med de som bare er fem-seks år gamle, vil du se stor forskjell. Den tydeligste utviklingen de siste årene på vogn er interiørdesignet, som har blitt meget moderne.
Din Fritids skribent Liz Palm trives som best i sin 1976-modell av en folkevognbuss. Magasinets lesere har de siste årene tatt del i flere turer i den fargerike campingbilen. Nå er tiden kommet for å oppgradere interiøret, forteller den stolte eieren.
Arendal representerer byliv og sørlandsk skjærgård. I Arendal kan du hoppe på ferge til flotte småøyer, nyte strandliv, et myldrende byliv med shopping og gode matopplevelser i Pollen. Eller hvorfor ikke bare henge litt på brygga? Her er det alltid noe som skjer!
Fiat blir fremdeles en stor chassisleverandør til McLouis, men for 2023-sesongen kommer stadig flere modeller fra italienske McLouis på Ford.
Kabes utvalg har aldri vært så omfattende som nå. Foran fjorårssesongen lanserte det svenske selskapet den ene nyheten etter den andre. Og det i en tid hvor de fleste produsentene satt stille i båten på grunn av krevende leveringsforhold.
Premium-produsenten Carthago har valgt å fokusere på interiørdesignet, i annerledes-sesongen 2023.
Det er bybobiler og Ford-baserte halvintegrerte modeller som står på 2023-menyen når Dethleffs viser frem sine nyheter.
Den tunge kvalitetsprodusenten Frankia setter fart og satser offensivt med lette kjøretøy foran den nye sesongen.
Blir du tiltrukket av kvalitetsfølelse, silkemyk og uvanlig stille drivlinje, fjæring som sluker alt og kursstabilitet som om bilen gikk på skinner? Da kan Carthagos nye toppmodell være en bobil for din smak. I hvert fall hvis du har friske ben, for det kreves et par høye steg for å komme om bord.
Benimar kommer ikke med en haug med nyheter for 2023-sesongen, men det betyr ikke at de ligger på latsiden. Flere av den spanske produsentens produksjonsanlegg bygges ut og forbedres. I tillegg styrker selskapet sin mangeårige satsing på Ford-chassis.
Det er flere nyheter fra Bürstner enn fra mange andre produsenter i 2023-sesongen. Konseptmodellen, som i fjor fikk mye oppmerksomhet for sin alkove, kommer nå i serieproduksjon. Totalt lanserer Bürstner hele ni nye modeller.
Bürstners viktigste endringer for den nye sesongen er ansiktsløftningene på Premio og Premio Plus. I tillegg kommer Bürstner med en ny app.
En av landets største merkeklubber er Carthago Club Norway. På forsommeren hadde de sitt årsmøte, og vi har fått stemningsrapport fra en av klubbens medlemmer.
Challenger møter den uforutsigbare leveringssituasjonen bobilprodusenter opplever for tiden ved å redusere modellutvalget. For 2023-sesongen er det de mest populære interiørløsningene og modellene som gjelder.
Ikke bare gir Dethleffs C´joy-serien et friskere utseende i den nye sesongen, de lanserer også tre nye interiørløsninger i Aero Up-serien med to ekstra soveplasser.
Dreamer dropper i stor grad Fiat for 2023-sesongen. Kun modellen Fun Camper Five har Ducato-chassis som standard i 2023-sesongen. For nå er det Peugeot som gjelder, forteller produsenten.
Fendt Apero er en helt ny vognserie med hele sju modeller. Interiøret beskrives av det tyske selskapet selv som «spritzig», eller sprudlende.