Viktig vedlikehold: Støv på hjernen? | Din Fritid
Denne kombivarmeren er gjennomskåret oppe. Print-platen med den lille viften ligger her åpent men er innebygget med et gitter foran. Nede til høyre ser vi gitteret til turbinviften med viften bak. Dette gitteret trekkes rett ut.
Viktig vedlikehold

Støv på hjernen?

Hjemme er det min jobb å støvsuge. Den desidert største mengden støv finner jeg på soveværelset, og spesielt under sengene. Hvordan står det så til i bobilen?

Vanligvis finner vi «soveværelset» bak i bobilen. Her kler vi av og på oss, og rer opp sengene. Noe som både utvikler og virvler opp støv.  Det kan vi fint leve med ved vanlig rengjøring. Men, en ting som skiller seg ut, er at bobilens varmeovn ofte er plassert under en seng. Mest vanlig er kombivarmeren fra Truma.

Litt om funksjonalitet

Det er nyttig å vite litt om hvordan kombivarmeren fungerer: Frisk luft til forbrenningskammeret hentes utenfra, hvor den doble slangen også fører ut eksosen. Luften som varmes opp og blåses rundt i bilen, hentes derimot fra en åpning i selve varmeren. I tillegg brukes noe innvendig luft til å kjøle ned deler av elektronikken. Det betyr i praksis at varmeren fungerer som en støvsuger.

Høysesong

I kjølig vær, om våren, høsten og ikke minst om vinteren, kan kombivarmeren gå nærmest døgnet rundt. Da blir det spesielt mye luftgjennomstrømning fra stedet hvor varmeren er plassert og luften varmes opp og sirkuleres videre rundt i bilen. Støvet som følger luften har en tendens til å bli liggende i det lille rommet hvor varmeren står. Men det viser seg at noe også forsvinner inn i selve varmeren.

Hva gjør vi da?

Om du skal sjekke din egen bobil, kan du først begynne med rommet hvor varmeren står. Dette kan være vanskelig tilgjengelig, og kan kreve noe demontering. Er du usikker på hvordan du gjør det, be om service av fagfolk. Er det en god del støv i rommet, fjerner du selvsagt det. I tillegg bør selve varmeren sjekkes to steder. Begge punktene er i motsatt ende av der de fire varmlufts-rørene kommer ut. Øverst er det en rist der en liten kjølevifte for en del av elektronikken sitter på innsiden. Denne suger luft inn og støv kan legge seg på viften og selve print-platen. Nede til høyre er det en rist der varmeren trekker inn luften som skal varmes og sendes ut i bilen.

Nå er det viktig å være klar over at dette er et gassapparat og noe ukyndige ikke skal fikle med selv. Men er du av fikser-selv-typen, kan du i alle fall fjerne ristene og sjekke hvor mye støv det er snakk om. Å fjerne støv må gjøres med stor forsiktighet og bør overlates til servicefolk.


1. Dette er turbinviften som sender varmluft rundt i bilen. Etter hvert som den fylles med støv reduseres effektiviteten betraktelig.

2. Også den lille kjøleviften for print-platen med elektronikk vil få redusert effekt med et støvlag.

3. Her ser vi baksiden av gitteret for elektronikken. Det bygger seg opp støv som etter hvert kan løsne i støvdotter. Nederst ser vi de to låsetappene som må klemmes inn før gitteret kan trekkes opp.

Slik gjøres det

Risten ved den lille kjøleviften fjernes ved å trekke den rett opp. Først klemmes den inn i nederkant for å løse ut to mothaker og så trekkes den opp. Risten nede, til turbinviften, må lirkes rett ut med litt forsiktighet (se bilder). Støvet kan legge seg direkte på både kjøleviften og turbinviften. Om du vil forsøke å fjerne støv, så bruk en myk liten malerkost og hold en støvsuger like ved.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden