Trafikksikkerhet: Irriterende steinsprut | Din Fritid
Trafikksikkerhet

Irriterende steinsprut

Mange skader kunne vært unngått hvis bilistene var raskere til å fikse steinsprut. – Det eneste du risikerer ved å vente, er at skaden blir større og dyrere, sier 

Det viser en fersk undersøkelse som Respons Analyse har gjennomført på vegne av Fremtind.

I undersøkelsen oppgir 1,4 millioner nordmenn at de har hatt en steinsprutskade. En tredjedel av disse venter i over en måned før de søker hjelp. 

– Venter du for lenge, kan skaden i ruta sprekke opp og hele glasset må byttes. Spesielt når været endrer seg fra pluss- til minusgrader, kan små skader bli store. Har du fuktighet i sprekken, vil vannet utvide seg og det kan dermed sprekke opp. Men det finnes «plaster» du kan sette på om du ikke har mulighet til å reparere skaden med en gang, forteller Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. 

I 2023 har det vært en økning i steinsprutskader. I år har Fremtind fått inn 33 737 skader totalt og av dette har 36 prosent blitt reparert. Sammenligner man andre kvartal i 2022 og 2023 er det en økning på 19,5 prosent skader.

Vet ikke at det er gratis

I undersøkelsen er det 1,3 millioner nordmenn som svarer at de ikke er klar over at steinsprutskader på frontruten er gratis å fikse. Det medfører trolig at flere vegrer seg for å dra til verkstedet, tror skadeforebyggeren.

– Det eneste du risikerer ved å vente, er at skaden blir større – og dyrere. Lar du skaden utvikle seg til en sprekk, vil hele ruten måtte byttes og det medfører en egenandel, forklarer Hofstad-Nielsen. 

Reparasjon før glasset sprekker opp resulterer i null i egenandel, derimot stiger beløpet til 2.000 kroner om hele glasset må byttes.

Vil øke andelen reparasjoner

Ved å beholde glasset i ruten, bidrar det også til en enorm klimabesparelse. 

– Vi jobber kontinuerlig med våre partnere for å se på hvordan de kan øke andelen reparasjoner for kundene. Det mener vi er en vinn-vinn-situasjon for alle parter. Målet vårt er å reparere minst 40 prosent, og vi vet at vi kan klare langt mer enn det, men da må kundene også være klar over dette og fikse ruten før skaden er for stor, avslutter Hofstad-Nielsen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden