Birmingham: MCS-messen 2023: Optimisme og kreativitet | Din Fritid
Birmingham: MCS-messen 2023

Optimisme og kreativitet

I midten av oktober ble The National Motorhome & Caravan Show holdt i Birmingham. Din Fritid var til stede og tok temperaturen på det britiske markedet.

Messen er Englands største bobilmesse, og holdes på National Exhibition Centre ved Birminghams flyplass. Utstillingsområdet består av hele 11 haller, men mange av dem er relativt små.

MCS-messen er delt inn i tydelige kategorier som tilbehør, campingvogner, bobiler og bybobiler. Det britiske markedet har ikke gått ned på samme måte som det Skandinaviske. En av forklaringene kan være at England har hatt en mer restriktiv tildeling av kjøretøy og derfor har et større oppdemmet behov. I tillegg er målgruppen eldre. Hvis vi definerer hovedmålgruppen for bobiler som +55 her i nord, så er den i England nærmere +65 år. Og da har man ikke tid til å ta hensyn til ting som renter og inflasjon.

Pop-up-tak

Britene elsker sine “conversion vans”, eller campingbiler som vi vil kalle det på norsk. I hallene står modeller med pop-up-tak på rekke og rad. Volkswagen er utrolig populært på øyriket. Enda mer enn i Tyskland ser det ut til. Oppfinnsomheten blant produsentene er stor. Større enn i Tyskland, Frankrike og Italia. I hvert fall opplever jeg det sånn.

Det at britene ikke har noe imot å re opp en sofa til seng hver kveld, gjør at man har langt større variasjonsmuligheter som produsent. Premien for brukerne er store kjøkken og romslige sittegrupper.

Ovn og mikro

I halvintegrerte bobiler og alkove-modeller forventer britiske kunder mye gulvplass. Det er viktigere enn å ha faste senger. I tillegg bør alle store bobiler ha mikrobølgeovn og gassovn med grill. Enten midt i bilen eller bakerst. Prinsipielt har man to klassiske planløsninger - frontlounge og rearlounge. På svensk betyr det enten en stor fremre sittegruppe eller en bakre. Den fremre er i prinsippet alltid to motstående sovesofaer. Rearlounge kan også være to motstående sovesofaer, men like gjerne en rundsitter av en U-sofa. Bordene er som regel skjult, og hentes kun fram når du trenger dem.

Kontinentale senger

Kunder som ønsker seg faste senger søker ofte mot tyske, franske eller italienske merker. Et unntak er Coachman, som har faste senger i alle sine bobilmodeller. Men de bygges da også i Sverige (av Kabe).

Av en eller annen grunn bygger nesten ikke de britiske produsentene helintegrerte bobiler. Bare to merker har det i sortimentet, Auto Trail og eksklusive RS Motorhomes. De kundene som vil ha helintegrert bobil, kjøper et merke fra fastlands-Europa.

Auto-Sleepers M-Star

Auto-Sleepers er en av få produsenter i England som bygger på Mercedes Sprinter, vanligvis i halvintegrerte modeller. På årets utgave av Motorhome & Caravan Show viste de frem en luksuriøs bobil med en stjerne i grillen.

Som mange andre britiske bobiler er M-Star strengt tatt en to-personersbil. Fordi den er basert på den lange, 710 cm, versjonen av Sprinter, er det rikelig med plass om bord. Såpass mye at det er to motstående sovesofaer bak, en garderobe i full høyde, et bad med separat dusjkabinett, og nok plass til at kjøkkenet ikke tar opp plass i skyvedørens åpning. Sofaene bak kan selvfølgelig gjøres om til senger, og de kan i prinsippet sammenlignes med lave langsenger. Alternativt kan man slå dem sammen til en stor seng.

Modellen har Alde vannbåren varme. En fast gassbeholder på 30 liter er plassert under bilen. Standardutstyr inkluderer et 110W solcellepanel, 100 Ah litiumbatteri, Truma takmontert klimaanlegg, markise, komfyr, mikrobølgeovn, kjøkkenvifte, 157 liters kompressorkjøleskap, WiFi-ruter, MBUX-multimediasystem, og en sporingssender i tilfelle tyveri. Totalvekten er 3880 kg, nyttelasten er 455 kg.

Auto-Sleepers Winchcombe

Det blir ikke mer britisk enn dette: En premium halvintegrert modell for to personer på Mercedes. Det føles som at det er mer gulvplass her enn i en ballsal. Dette er en bil å trives i når været ikke samarbeider.

Auto-Sleepers er en av de mest klassiske britiske produsentene. Driften startet i 1961 og selskapet har en rekke klassiske bobilmodeller på samvittigheten. De holder høy kvalitet og foretrekker Mercedes Sprinter som base.

I England tilbringer man mye tid inne i bobilen. Været dikterer dette. Det betyr at man ønsker løsninger med rikelig gulvplass. For å oppnå dette avstår man gjerne fra faste senger. I stedet velger man sovesofaer. At det tar noen minutter å bytte mellom dag- og nattmodus ses ikke som et problem, spesielt siden sofaene ofte er lange nok til å kunne ta en lur etter måltidet.

Auto-Sleepers Winchcombe er 7,3 meter lang og kan skryte av en av bobilverdenens mest sjenerøse gulvplass. Man kan også få modellen med en alkoveseng over førerplassen om man ønsker det. Ikke en senkeseng, man bytter bare «hatten» over førerhytten med en alkove i glassfiber.

Bailey Endeavour - 100% elektrisk

Europas første fullstendig elektrifiserte bobil ble presentert som en konseptbil på messen i Birmingham. Prototypen er utviklet av Bailey på oppdrag fra Ford. Din Fritid har presentert flere elbobil-prosjekter tidligere. Felles for de er enten et gass- eller dieseldrevet varmeapparat og varmtvannsbereder. For at en bobil skal være helt elektrisk, må naturlig nok både drivlinjen og bodelen være fullstendig elektrifiserte.

I USA var Winnebago først ute med å vise fram sin prototype eRV2, som vi presenterte i utgave 6-23. Både Winnebago og Baileys løsninger baserer seg på Ford E-Transit, som har svært begrenset rekkevidde. Ingen av modellene er derfor klare for serieproduksjon.

Det å lage en elektrisk bodel er i og for seg ikke så vanskelig. Det største problemet er hvordan man løser ting som tømming av vanntank, gråvannstank og andre gjennomføringer. Normalt lager man bare et hull i gulvet for gjennomføringene og plasserer spillvannstanken under bilen. Men det kan man ikke gjøre i eTransit, fordi batteriene til motoren er plassert under hele gulvet. Løsningen ble å lage et ekstra dobbeltgulv. Dette kan man gjøre uten at takhøyden blir altfor lidende, siden Ford Transit er en høy bil.

Bailey forteller at de utviklet modellen under tidspress. Normalt ville man trengt et par år, modellen ble tatt fram på under et halvt år. Siden dette er en showbil er ikke alt nødvendig elektrisk utstyr på plass, men planer om hvordan man kan gjøre det er lagt.

For å styrke modellens miljøvennlige image, er det brukt resirkulert plast til kjøkkenbenken, gulv laget av dyrket kork, og tekstiler av resirkulerte fibre. Kontrollpanelet om bord bruker Alexa stemmestyring, slik at du kan tenne lys, starte varmeapparatet og justere temperaturen med stemmekommandoer.

CJL Leisure Vehicles

Dette er en produsent som anstrenger seg for å innrede bilene sine litt smartere enn de fleste. De bygger ofte med de som har sykling som hobby eller yrke i tankene. Også de tre bilene som stod på standen på denne messen hadde fokus på sykling. En hev-og-senkbar tverrseng sørger for at garasjen er høy nok. Men det som fikk meg til å stoppe ved standen var sledene i garasjen. En løsning som virkelig letter arbeidet. I én bil var det en bred slede, i de to andre var det to smalere sleder.

I tillegg til den smarte garasjen, var bilen innredet med en liten spiseplass foran, et kjøkken og bad midtskips. Ikke så innovativt. Men utførelsen skiller seg ut. Både når det gjelder kvaliteten på håndverket og designet. De har et så høyt ambisjonsnivå at de bruker trykkvannspumpe med ekspansjonskar for å få en jevn vannstrøm. Dette ser man ikke engang på bobiler til flere millioner.

En annen detalj jeg likte og synes var smart, var at det er vesker i overskapene. De kan brukes hvis man vil få med seg innholdet raskt uten å måtte pakke en veske. Innholdet i skapene er allerede pakket og klart.

Coachman

Coachman er en britisk produsent av campingvogner i premiumklassen. I løpet av de siste årene har de også inkludert bobilmodeller i sitt utvalg. Disse er bygget i Sverige av Kabe, som kjøpte selskapet for noen år siden.

Kabe kunne ha gjort det enkelt for seg selv ved å sette Coachman-logoen og designet på sine eksisterende modeller. Høyrestyrt chassis og speilvendt sittegruppe og kjøkken slik at bodelsdøren er på riktig side for venstrekjøring. Men nei. De utviklet flere planløsninger spesielt for det britiske markedet. Tre til å begynne med. To av disse har overlevd, en med lange senger og en med queensbed. På soverommene ser de ut som de svenske versjonene. Men spiseområdet er helt annerledes enn det du kan se her i nord. Coachman har gjennomgående sidesittere, eller kanskje det er mer korrekt å kalle det motstående sofaer.

iH Motorhomes

Dette er en av mine favorittprodusenter, og lager de lekreste bobiler. På årets messe presenterte de to bybobiler på Iveco. Selv om det å bygge på Daily gjerne kan bli kostbart, så tyder interessen fra publikum på at dette kan bli en suksess.

To modeller ble vist. En uten fast seng, med et gigantisk fullhøyde-garasjeområde bak. Og en modell med enkeltsenger. Toppspesifisert har bobilen hele 600 Ah litium og 450 W solcellepanel. To høyder på chassiset leveres: 273 eller 293 cm.

iH 710 IFL

Basert på Iveco Daily, 2,3L 140 hk manuell, 3,5 tons totalvekt, lastevekt ikke oppgitt, LxBxH 727 x 205 x 273 cm, ingen fast seng men sovesofa, vanntank 90 liter, gråvannstank 65 liter, gassoltank 25 liter, 300 Ah litiumbatteri, 250 W solcellepanel, 2 kW inverter, 7” multimediasystem med GPS og ryggekamera.

iH 710 IFLG

Basert på Iveco Daily, 2,3L 140 hk automat, 3,5 tons totalvekt, lastevekt ikke oppgitt, LxBxH 727 x 205 x 293 cm, enkeltsenger, vanntank 90 liter, gråvannstank 65 liter, gasstank 25 liter, 2 x 300 Ah litiumbatteri, 430 W solcellepanel, 3 kW inverter, 9” multimediasystem med GPS og ryggekamera.

Swift

Dette er et av få britiske merker som har blitt eksportert til Norge. I år feirer de 60 år. Deres mest kjente modellserie er trolig Kon-Tiki. Store treakslede familiebiler. Men i år ble jeg fascinert av en ny modell i den rimeligere Voyager-serien. Voyager 574 har to dinetter, eller “lounger” som britene kaller dem. En foran og en bak. Begge kan gjøres om til senger. Det gir fleksibilitet ved at man normalt kan ha den bakre sittegruppen oppredd, for eksempel. Over den fremre sittegruppen er det en senkeseng som gjør at man kan sove hele seks personer her. Men det er bare fire godkjente sitteplasser med sikkerhetsbelte.

Ventura VR400

Denne bilen var aldri planlagt. Den er resultatet av at produsenten hadde noen chassis til overs. Er det å lage en campingbil i stor størrelse en genial idé eller bare en dårlig idé?

Campingbiler med popup-tak er det raskest voksende markedssegmentet i vår bransje i Europa. I England er Ventura et av selskapene i dette segmentet. Men de har også andre aktiviteter. Søsterselskapet, GM Coachworks, er Storbritannias ledende leverandør av innredning for håndverkerbiler, handikaptaxier og andre tilpasninger av kjøretøy for spesifikke formål.

Når Ventura stod uten chassis, mens GM Coachworks hadde tre stykk de ikke hadde kunder til, fikk Ventura ta bilene og lage noe nytt til årets store nasjonale messe. Med begrenset tid måtte de holde det enkelt. Det de gjorde er etter min mening virkelig kult. De innredet det store interiøret i bybobil-chassiset som om det var en liten campingbil. Med popup-tak, rock’n’roll-sofa og en liten kjøkkendel. Modellen er uten bad, og det er som om en bybobil har fått barn med en campingbil.

Campingbilen har masse gulvplass, her er soveplass til fire og seks godkjente sitteplasser.

Ventura VR400 er basert på Peugeot Boxer, LxBxH 540 x 205 x 252 cm, 140 hk manuell, totalvekt 3 500 kg. Den utstilte bilen var den fullt utstyrte VR400 Touring med litiumbatteri, inverter, Porta Potti, mikrobølgeovn, senkeseng (man kan få bilen uten popup-tak).

I kjøkkenet er det dieselkomfyr fra finske Wallas, og også varmeren er en diesel-drevet Wallas. Kjøleskapet er kompressordrevet. Bilen var så fersk at de ikke engang hadde fått tak i riktig stige til sengen i popup-taket.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden