NAF: Elbil: Tror ikke på 100% elbil | Din Fritid
Overgangen til elbiler går ikke av seg selv. Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til. Foto: NAF/Motor
NAF: Elbil

Tror ikke på 100% elbil

9 av 10 tror ikke på politikernes mål om at alle nye personbiler som selges skal være nullutslippsbiler innen 2025 viser det seg i en fersk Norstat-undersøkelse.

Hele 89 prosent av befolkningen tror ikke at regjeringen vil nå målet om at det kun selges nye nullutslippsbiler i 2025. Det kommer frem i NAFs elbilmonitor, som er utført av Norstat i januar i år, hvor 1310 personer er spurt. Det er interessant å registrere at elbilistene ikke er mer optimistiske på regjeringens vegne, enn de som ikke eier en elbil i dag.  

– Folk har rett og slett ikke trua på at det kun blir elbiler i bilbutikkene i 2025. Vi leser dette som at folks syn på elbil påvirkes av regjeringens kutt i elbilfordelene og økt usikkerhet rundt avgiftene på elbiler fremover. Folk er sensitive for endringer i avgiftene. Nå er det avgjørende at regjeringen ikke øker avgiftene på elbiler i 2025, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Din Fritid erfarer at man så absolutt ikke skal utelukke at praktiske ting som rekkevidde også har betydning. Spesielt for de som bor mer landlig med store avstander, er det vinterstid praktiske begrensninger på en elbil sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor. For bobiler er det fremdeles usikkert om produsentene kommer til å satse på strøm eller hydrogen, og satsingen ligger fremdeles mange år fram i tid.

NAF om fordelene

I 2023 var nær fire av fem nye biler en elbil. NAF mener at om regjeringen skal nå målet om kun elbiler i nybilsalget allerede i 2025, må de trygge forbrukerne på at det ikke kommer nye økninger i elbilavgiftene nå. De siste årene har bomrabatten for elbiler blitt mindre og avgiftene på kjøp av elbil har økt. 

– Folk har merket at regjeringen er i ferd med å fjerne elbilfordelene, og økte avgifter kan være med å bremse elbilsalget, sier Nils Sødal. - I tillegg har 2023 vært preget av full oppbremsing i salget av nye biler på grunn av dyrtiden vi er inne i, fortsetter han. 

Salgstallene for nye biler i januar 2024 underbygger dette. I et tregt nybilmarked, var 92,1 prosent elbiler. At færre ser for seg å bytte ut bilen med en elbil fremover, kan være med å påvirke om folk tror 2025-målet blir nådd.  

– Overgangen til elbiler går ikke av seg selv. Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til, sier Sødal. 

Tabeller: 

Elbilmonitor januar 2024:

Regjeringen har satt som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Tror du de når dette målet?

Kilde: NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2023 - januar 2024. Representativt utvalg på 1310 respondenter.

Elbilmonitor januar 2023:

Regjeringen har satt som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Tror du de når dette målet?

Kilde: NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2022-januar 2023. Representativt utvalg på 1203 respondenter. 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden