: Bürstner 2005: Flere halvintegrerte på Renault-chassis | Din Fritid

Bürstner 2005: Flere halvintegrerte på Renault-chassis

Allerede på Caravan Salon 2004 kunne Bürstner presentere sin halvintegrerte, Renault Master-baserte Delfin. Nå har Delfin blitt ikke bare en modellserie – men to!

Årets største bobilnyheter hos Bürstner finner man blant de halvintegrerte modellene, der man nå kan tilby seks ulike biler basert på nye Renault Master. Den fremste grunnen til at man ikke har gjort så store forandringer blant de øvrige modellene er, ifølge Bürstners direktør Klaus-Peter Bolz, at både Fiat Ducato og Mercedes Sprinter kommer i helt nya versjoner innen et par år.

”Gamle” – den er jo bare et år – Delfin 680 er blitt utøket med ytterligere en planløsning i samme karosseristørrelse (6,8 meter) og dessuten kan man tilby den 35 centimeter lengre Delfin 695 med stor dobbeltseng på tvers. Delfin-modellene bygges på Renaults plattformchassis, noe som gir lav innstegshøyde og lavt tyngdepunkt, og innredningen er i lys lønn.

Den helt nye Delfin Performance, bygd på et lavprofilchassis fra AL-KO Kober og med trekkhode fra Renault Master, vender seg til de som ofte – eller fortrinnsvis – bruker sin bobil i løpet av den kaldere delen av året.

Chassiet, med torsjonsfjæret bakaksel med bred sporvidde og spesialtilpasset bakre støtdempere gir en betydelig høyere kjørekomfort samtidig som den passive sikkerheten øker.

Med Delfin Performance kan Bürstner for første gangen tilby halvintegrerte bobiler med dobbeltgulv, der vann- og avøpstank fått en frostfri plassering. I dobbeltgulvet finnes også annan plasskrevende teknikk, slik som varmluftslangene, og her finnes også lasterom med tilgang utenfra.

Utseendemessig skiller både Delfin och Delfin Performance seg fra mengden: Førerhuset er lakkert i sølvgrå metallic mens støtfangere, sideskjørt og andre dekordetaljer er lakkert i en lys blå metallic kulør. Delfin Performance gjenkjennes lettest på sideskjørtet med sine lasteluker, og på den elegant formgitte bakgavelen i glassfiberarmert plast.

De halvintegrerte modellene som bygges på Fiat/AL-KO har gått ut, men fremdeles finnes fire T-modeller bygd på Fiats plattformchassis.

– Eventuelt kommer vi til å tilby noen av disse modellene til de kundene som vil ha en prisgunstig halvintegrert bobil bygd på Fiat Ducato, sier Jörgen Carlsson på Östgöta Camping.

Les mer om Bürstner

www.ostcamp.se
www.kroken.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden