Fjellkjøring - tips og råd
Husk at selv om du leser, at et vogntog kommer enkelt over en fjellovergang, er det ikke sikkert at ditt vogntog gjør det. Det kommer an på, hvor mye overskudd motoren din har og selvfølgelig, hvilket pass du skal over.
En gylden regel er imidlertid, at de fjellveiene der lastebilene kjører, kan caravanister som regel også kjøre. Det spesielle ved vår tur var at vi kjørte alle Tour de France etappene og skulle dermed ha campingvognen med videre hver dag. Ofte har man jo base i området og kjører opp i fjellene uten campingvogn, noe som vi i de fleste tilfelle også vil anbefale.
LA ALLTID TVILEN KOMME DEG TIL GODE
Sjekk uten campingvogn først.
Den største frykten
Det jeg fryktet mest, var å stoppe midt i en stigning og ikke ha mer trekkraft i motoren eller at bremsene skulle brenne seg fast i en nedoverbakke.
Vi kjørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe på ca. 1200 kg.
Jeg har her samlet noen tips om fjellkjøring.
Hold øye med skilt
Hvis pass eller tuneller er stengt for campingvogner, er det som regel skiltet, men vi så desverre også fjellveier helt uten skilt. Spør eventuelt lokale før du kjører, men vær forberedt på forskjellige svar. Det fikk vi.
Oppkjøring
Hvis du har masser av motorkraft og veiforholdene er i orden og ikke minst, at veien er bred nok, er det som regel ikke noe problem å kjøre opp i fjellene. Vi kjørte på 17 % stigninger som det høyeste. Her kjørte bilen i første gear med 4.000-4.500 omdreininger. Det gikk langsomt, men jeg følte ikke på noe tidspunkt, at bilen var i ferd med å miste trekkraft.
Sørg for å ha tanket opp, bilen er tørst. Vi var nede i en rekkevidde på 5 km/l mot normalt 10-12 km/l.
Rigtig gear
Sørg hele tiden for at bilen har moment. Det vil si, at du kjører i det gear, som trekker best i forhold til det terreng du kjører i. Det kan være en fordel å geare ned i god tid, fremfor å miste fart. Spesielt hvis det går veldig bratt oppover.
Nedkjøring
Nedkjøring kan være adskillig farligere enn oppkjøring. Den gyldne regelen er, at du skal kjøre ned i samme gear som opp. Det kan høres voldsomt ut, fordi motoren kjører med en masse omdreininger, men det har flere fordeler. For det første bremser den bilen og for det andre kjøler den. Vær oppmerksom på, at du ikke sitter med foten på bremsen, mens du kjører nedover. Det skjer selvfølgelig ikke noe ved å bremse, men du skal bare ikke gjøre det hele tiden, for da kan bremsene brenne seg fast og i verste fall svikte helt.
Fordelen ved bilen er at den kan bremse med motoren. Brems også alltid med motoren, selvom du ikke har campingvogn på.
Campingvognen har påløpsbrems, og når du kjører nedover, bremser denne hele tiden. Det er en enorm belastning, som ikke er bra for campingvognen over lengere tid.
Det er en god ide på de stedene, der det kan la seg gjøre, å gi gass, slik at bilen trekker og bremsen på campingvognen slipper. Jeg fikk opplyst fra fabrikken at campingvognen er bygget for 10-12 %s nedkjøringer, men det kan man ikke bruke til så mye. Den kan godt klare en nedkjøring på f.eks. 17 % som vi kjørte på, men bare ikke over altfor lang tid. En 7 % nedoverbakke i lang tid f.eks. 45 minutter som på Col de Menté kan være enda verre for campingvognen.
Vi fant ut, at det er mer tidsfaktoren som er viktig enn selve hellingen på fjellet. Det er selvfølgelig klart at en lang bratt nedkjøring er det verste.
Hvis påløpsbremsen setter seg fast
Du er ikke i tvil for det føles som om campingvognen plutselig er 3 ganger så tung. Kjør inn til siden så raskt som mulig. Trekk til håndbremsen på campingvognen, kjør litt frem med bilen, så du merker et aldri så lite rykk, slipp håndbremsen på campingvognen, og kjør videre. Kanskje må det gjentas flere ganger.
Hvis bremsene ryker
Det er et veldig dårlige tegn. Kjør inn til siden så raskt som mulig. Du skal ikke gjøre noe, men bare vente til bremsene er kjølt helt ned, før du kjører videre. Hell frem for alt ikke vann på i håp om at avkjølingen skal gå raskere. Det ødelegger bremsene.
Hvis dette er skjedd, er det en god ide å få sjekket bremsene på verksted, når du kommer hjem, for å kontrollere, at ikke noe er skjedd. Er du i tvil, så kontroller på et verksted, der du befinner deg, før du kjører videre.
Innånd ikke røyken - det er den rene giften.
Her er bremsene så varme, at pyntedekslet er smeltet og falt av. Ikke bra.
Serpentinsving - hårnålsving
Kan også være et bra sted å møte motkjørende, fordi det ofte er mer plass enn på de rette strekningene mellom dem.
Steinblokker på veien
Mange steder er det ikke tillatt å stoppe, fordi det faller steinblokker og stein ned fra fjellet. Respekter dette forbudet.
Pass på dype grøftekanter
Av hensyn til store vannmengder er det ofte dype grøftekanter på fjellsiden av veien. Dem skal man selvfølgelig passe på at man ikke kommer for nær, slik at hjulet på campingvognen faller nedi. Hvis det ikke er autovern og det går rett ned dalsiden, skal man også passe på, men det sier seg som regel selv.
Å kunne rygge
Det er en god ide å kunne manøvrere vogntoget ditt. Det er ikke usannsynlig at du må rygge på en vei, dersom du f.eks. møter motgående og du skal litt tilbake til f.eks. en møteplass, der det er plass nok til å kunne passere hverandre.
Hold deg langt borte fra Col du Tourmalet, Pyreneene
Dog ikke med bil eller på sykkel, hvis du er i form.
Vi kom over nesten alle fjelloverganger, men bl.a. ikke det karismatiske fjellet Col du Tourmalet i Pyreneene. I bil er det ikke noe problem. Bobiler har nok heller ikke problemer, men det kommer igjen an på motorstørrelsen.
Campingplasser oppe i høyden
Det er ikke alle campingplassene oppe i fjellene som har plass til campingvogner, og noen ganger er det dårlig merket med skilt. Undersøk i campingbøker eller kontakt plassen for å være sikker.
Kommentar eller spørsmål
Har du kommentar eller noe å tilføye til ovenstående, så send oss en mail, slik at andre også kan få glede av det. Skriv til anne-vibeke@rejsejournalisten.dk