: Test: Knaus Sun TI 650 MF - Individualist (2005-modell) | Din Fritid

Test: Knaus Sun TI 650 MF - Individualist (2005-modell)

Knaus Tabbert gruppen, hvor Knausfamilien eier 70 prosent, er en av få gjenværende produsenter som står uavhengig av større sammenslutninger. Likevel var de i fjor Europas nest største produsent av caravans (Hobby var størst), og andelen bobiler er økene. Særlig har deres halvintegrerte modeller vakt oppmerksomhet. Vi skal se på Knaus Sun TI 650 MF.

Knaus Sun TI skiller seg fra mengden på mer enn en måte. “Mot normalt” er sideveggene holdt i blågrå metallic i motsetning til helhvit som er det vanlige. Videreer sideveggene omkranset av hvite plastprofiler over, under og bak som bryter den kasseformen disse bilene lett får. På denne modellen er bakveggen hel, uten luke eller vindu, og utstyrt med en spesiell dekor. Innfelt som den virker mellom de bastante profilene på hver side bak, er enda mer av kassefasongen borte. Og foran finner vi den fortsatt uvante Renault Master.

En reell konkurrent

Majoriteten av bobiler bygges på Fiat Ducato. Selvfølgelig varierer kjøreegenskapene noe med vekt og tyngdepunkt, originalchassis og Al Ko chassis og så videre, med variasjonene er små. I det senere har Renault Master og Ford Transit blitt benyttet mer og mer, og brutt hegemoniet til Fiat Ducato og Mercedes Sprinter. Dette kan vi komme tilbake til, viktigst er at Renaulten kan leveres med en 2,5 liter motor på 114 hk og en 3,0 liter motor 136 hk. Så langt, en reell konkurrent til Fiat Ducato. SUN TI er en typisk “mor og far” bil, halvintegrert med dobbeltseng og toalettrom ved siden av hverandre på langs bak.

Hjulkassene og det innvendige nedfelte trinnet er isolert, men ikke spillvannstanken. På taket er det to takluker, en over dobbeltsengen bak (vanlig 40 x 40 cm) og en større med elektrisk heving mellom kjøkken og sittegruppe. Videre er det en lufteventil i taket på badet.


Vi går inn

Fordi gulvet er lavt er det kun to trinn på henholdsvis 38 og 16 cm før du er inne i bilen. Inngangsdøren fra Hartal er solid og har vindu med rullegardin. Vel innenfor har vi til venstre seksjonen med kjøleskap, bakenfor dobbeltsengen, ved siden av denne toalettrommet og framover på venstre side, garderobeskap, kjøkkenbenk og sittegruppe. Uten å ha noen statistikk å vise til mener jeg dette må være den mest solgte løsningen på det norske bobilmarkedet i dag.

Dobbeltsengen og toalettrommet ved siden av hverandre på langs bak er en løsning som slo an på nittitallet. Sittegruppen derimot, med toseter bak bordet, sidesitter og integrering av forstoler i førerhuset dukket opp i de senere år. Den gir en fleksibel løsning og du sparer plass ved å integrere førerhuset. Møblene har kirsebærdekor og utførelsen er nokså konvensjonell. Men Knaus har lagt inn en del pyntedetaljer og finesser slik at hovedinntrykket i bilen er absolutt bra. Spesiell er det store takvinduet over førerhuset som ikke bare gir mye lys, men som gjør bilen mer romslig og åpen.

Påbygget har aluhud og utenpåliggende vinduer fra Polyplastic. På venstre side er det tre vinduer, på høyre to pluss bagasjeromsluke, gasskasse for 2 x 11 kg gassflasker og inngangsdør. Vi bør raskest mulig nevne at Knaus leverer flere utstyrspakker med diverse ekstrautstyr, og at vår testbil var tilgodesett med flere slike pakker. Dermed er prisen på denne bilen mer enn 50.000 kroner over basispris. Bilen er bygget på det lavtbyggende ori- ginale varebilgulvet. På undersiden finner vi spillvannstanken og reservehjulet, pluss noen varmluftslanger.


Kjøkken

Kjøkkenbenken (112 x 64/98 x h 93 cm) er en vinkelbenk, og all plassen i benken benyttes til oppbevaring. På venstre side er det bestikkskuff og skap, på høyre side under oppvaskkummen er det en enhet med hyller som kan svinges ut. Dermed er de uttrekkbare trådhyllene inne i vinkelen tilgjenglig. Smart! Dybden på benken er altså 64 cm og de tre kokeblussene er plassert på rad i bakkant langs veggen. Dette gir god arbeidsplass i forkant. To overskap er av samme sort som de øvrige i bilen med smale dørkåpninger.

Det siste skapet har glassdør og glasshylle. En innvendig spot vil selvfølgelig gjøre skapet til en dekorativ detalj i innredningen, men de praktiske sidene ved skapet er noe tvilsomme. Avtrekksvifte mangler, men et stort luftevindu og en takluke i nærheten vil gjøre jobben. Som ordinært arbeidslys er det plassert to spotter under overskapet, i tillegg er det fire spotter til i taket så kjøkkenpersonalet slipper å fomle i mørket. Typisk for denne planløsningen er å plassere kjøleskapet (Dometic RM 7605L AES 138 ltr.hvorav 25 ltr. er frys) i en egen seksjon på motsatt side av kjøkkenbenken. For å slippe å bøye seg er det hevet noe opp fra gulvet og det er små skap over og under.

Bad

Toalettrommet (80 x 101 x h 195 cm) er som vanlig for denne løsningen litt trangt. Det samme kan sies om dusjen (80 x 48/67 x h 195 cm). I tillegg er vasken liten og forsvinner innunder skapet. I dusjen er dusjkummen plassert mellom veggene og tilpassningen stemmer ikke helt. Det ble til tider mye fuging rundt kanten og helt tett var det ikke. Dette kunne Knaus gjort bedre. Det finnes mer forbedringspotensiale: Den lille takventilen kunne kanskje vært byttet med en liten takluke og skapplassen kunne vært større. Doen er som vanlig av typen PP C200, det er et luftevindu og lys besørges av to spotter i taket.


Seng

Dobbeltsengen bak (199 x 130/98 cm) har en madrass på 11 cm., og ligger på fjærende trespiler. Sengebunnen er delt og den ene halvdelen kan vippes opp. En gassdemper sørger for å holde den oppe mens vi dukker ned i rommet under. Her står gasskassen og varmeovnen (Truma C6002). Bagasjerommet bakenfor har målene 68 x 132 x h 85 cm., luken inn: 60 x 75 cm. Luft besørges av et vindu og en takluke og det er to spotter i taket og to under overskapene. Denne delen av rommet kan skilles fra resten med et forheng. Klesskapet foran toalettrommet har målene 50 x 58 x h 105 cm. Høyden er akkurat nok til å henge inn dressen på en henger. På undersiden er det et skap over hjulkassen.


Sittegruppe

Sittegruppen består av en toseter bak bordet, en sidesitter for to, og de vendbare stolene i førerhuset. Bordet (60 x 98 cm) kan som vanlig i denne løsningen forlenges med 26 cm. Selv om sidesitteren fint rommer to personer blir det vel trangt å innta en større middag for to personer på disse plassene. Dermed blir sittegruppen godkjent for 5/6 personer. Den bakre benken inneholder vanntanken, videre har den to trepunkts sikkerhetsbelter.

Foran denne benken, under bordet er gulvet forhøyet. Det er det derimot ikke foran sidesitteren. Her kan det trekkes ut en “fotskammel” som en skuff under benken. Selvfølgelig en fiffig detalj, men som alle konkurrentene klarer seg uten. Da bliver sittehøyden riktig og ikke minst har den bakre benken en riktig sittestilling for lange kjøreetapper. Sidesitteren inneholder lader og elektroblokk, men litt plass til bagasje er det fortsatt. Omgjordt til seng måler sittegruppen 209 x 108 cm.


Teknisk

Innfelt i taket er det en flatskjerm TV. Den kan senkes ned i en arm og plasseres nær sagt hvor som helst i den sentrale delen av sittegruppen. Dette er en av flere ting som er ekstrautstyr i bilen. Den elektriske takluken sentralt i bilen er også ekstrautstyr. Uten denne er det kun takluke over sengen bak og det er i minste laget. Lys ovenfra kan du ikke klage på, det store takvinduet gir mye lys, men kan ikke åpnes. I denne bilen hadde vi kanskje forventet rammevinduer fra Seitz, men de utenpåliggende gjør nytten.

Ryggekamera og inngangsdøren med vindu og myggnetting innenfor hører og med til utstyrspakken. Vannsystemet ser bra ut, alle slanger og rør er lagt innvendig og delvis festet til varmluftslanger. Det er trykkvann med Shurflopumpe, og mulighet for å få spillvannstanken isolert og oppvarmet. Varmen kommer fra Truma C6002, og det er tre dyser foran og to bak pluss en på toalettrommet. Videre er det varmlufttilførsel flere steder blant annet ved sengen bak.

Vinteregenskaper

Husker du å bestille isolert og oppvarmet spillvannstank, tåler bilen fint noen kuldegrader. Hjulkasser og innvendig trinn er isolert, og det er 6000 watt varme til disposisjon. Videre er det tilførsel av motorvarme bak i bodelen.


Tekniske data

Knaus Sun TI 650 MF
Pris: 531.600,- basis (kr. 560.200,- 3,0 dCi)
Basisbil: Renault Master
Motor: 2,5dCi 114 hk
Understell: originalt lavt chassis
Akselavstand: 408 cm
Utv. Mål: 686 x 230 x h 265 cm
Totalvekt: 3500 kg
Egenvekt netto: 3043 kg (uten gassfl. og vann)
Nyttelast: 457 kg (gassflasker og vann: 163 kg)
Sengemål bak: 199 x 130/98 cm
Toalettrom: 80 x 101 x h 195cm
Dusj: 80 x 48/67 x h 195 cm

Kjøkkenbenk: 112 x 64/98 x h 93 cm
Kjøleskap: Dometic RM7605L AES 138 ltr.
hvorav 25 ltr. frys
Varmeanlegg: Truma C6002
Vannvarmer: samme (12 ltr.)
Bagasjerom: 68x132x h 85 cm, luke 60x75 cm
Friskvannstank: 110 ltr.
Spillvannstank: 100 ltr.
Gass: 2 x 11 kg

Diverse

5 vinduer, 2 takluker hvorav en elektrisk,
flatskjerm-tv innfellt i tak, 3-4 sengeplasser,
trepunktsbelter for 4, registrert
for 4, takvindu, ryggekamera

Les mer her: www.tromsocaravan.com

Meld deg på vårt nyhetsbrev

På forsiden