Hymer 2012: Optimering av bobilprogrammet
Man forventer også at den nye B-klassen vil bli en suksess og en verdig oppfølger til modellen som av tidsskriftet Promobil 24 ganger har blitt kåret til „Årets bobil“
Til 2012 vil alle de Fiat baserte bobilene fra Hymer være godkjent etter kravene i Euro-5 normen, og de fleste modellene, med unntak av Hymer Car vil bli levert standard med 130 hesters motor.
For å opprettholde sin ledende markedsposisjon har man til 2012 gjennomført en optimering av modellprogrammet der man har satset på populære planløsninger slik at det totale programmet omfatter 10 ulike serier med 45 individuelle modeller.
Hymer Car
Serien Hymer Car er til 2012 begrenset til en modell med betegnelsen 322 som vil bli levert i en standardversjon eller i en utgave med betegnelsen ”GTLine”. Den vil standard ha en totalvekt på 3300 kg og en motor på 2,0 liter på 115 hk. Modellen kan leveres i alle Fiats originalfarger. Modellen med betegnelsen GT har et mer omfattende standardutstyr samtidig som den utseendemessig framstår mer sportslig med blant annet 17 toms felger.
Hymer Exsis-i
Denne serien, som består av svært kompakte integrerte biler kommer til 2012 i to varianter basert på Ford Transit med 2,2 TDCI motor og 115 hk. Modellen 512 har dobbeltseng bakerst mens 562 har enkle senger. Som ekstrautstyr kan bilene leveres med panoramatakvindu på 80x50cm og en heveseng på 200x180 cm.
Hymer Van
I det Hymer betegner som kompaktklassen finner man også serien Van som består av to versjoner som begge er basert på Ford Transit. Begge har sittegruppe i tilknytning til førerhuset, men adskilles ved at 512 har dobbeltseng bak i bilen og 562 to enkle senger. Standard benyttes motor på 2,2 liter og 115 hk og som ekstrautstyr kan fås en motor på 140 hk. Som ekstrautstyr kan bilene også leveres med hevetak med en dobbeltseng på rundt 200x150 cm.
Hymer Tramp
I forbindelse med at man kan se tilbake på 50 år som bobilprodusent lanserer man i Tramp serien fire
Versjoner man betegner som ”Premium 50”. Denne omfatter Tramp 578 med L-sittegruppe og enkle senger, Tramp 594 med L-sittegruppe og dobbeltseng bak og Tramp 598 med Queensbed og bad med separat dusj. Den største modellen er Tramp 678 med L-sittegruppe og enkle senger. Som basis blir benyttet Fiat Ducato med 130 hk. Utvendig kjennetegnes bilene av antrasittfarget førerhus hvit bodel og spesielle klistremerker. Innvendig er det flere tekstilvarianter å velge blant. Som jubileumsmodeller nyter de også godt av et utvidet utstyrsnivå.
Hymer Tramp CL
Den halvintegrerte Tramp CL-modellen er Hymers bidrag i mellomprisklassen, uten at dette skal gå utover kvalitet og design. Modellserien er uforandret fra forrige sesong og består av 614 CL med tverrplassert dobbeltseng bak, 654 CL med fransk seng med en bredde på 1,45 meter bakerst, 674 CL med enkle senger og 698 CL med det man betegner som Queensbed. Standard utvendig lakkering er hvit, men kan leveres champagnefarget. Basis er Fiat Ducato på 130 hk, med mulighet for 148 eller 177 hk.
Hymer Tramp 2x2
De to siste sesongene har man hatt en serie med denne betegnelsen i Tramp programmet. Den har fått sin betegnelse ved at den også har en heveseng slik at den gir overnattingsmulighet for fire personer. Basis er også her Fiat Ducato med 130 hk. Som ny modell er tilkommet 674 som i tillegg til hevesengen har to enkle senger bak i bilen. Det øvrige programmet består av 614 med dobbeltseng bak og 654 med fransk seng.
Hymermobil B-Klasse
Hymers B-klasse var en av de store premierene til forrige sesong og vakte stor beundring både hos konkurrenter og det kjøpende publikum, noe som har gitt seg utslag i et godt salg. Til 2012 står 11 planløsninger på programmet som standard blir levert hvitlakkerte, men mot tillegg også kan være lakkert champagnefarget. Fiat med 130 hk er standardchassis. På utstyrssiden er til 2012 tilkommet oppvarmingsmulighet for instrumentpanel når bilen står stille. Det er også nye vaskeservanter.
Den minste modellen er 504 på 6,94 meter og stor garasje. Innvendig er det lounge sittegruppe, stor heveseng og en tverrplassert enkeltseng på 1 meter bak i bilen samt et variabelt vaskerom og romslig kjøkken.
514 er 6,49 meter lang med garasje og en planløsning bestående av lounge sittegruppe, heveseng, variobad, kjøkken og dobbeltseng bak i bilen, i tillegg til heveseng.
Modell 534 har en lengde på 6,50 og en planløsning med en stor rundsittegruppe bak i bilen. Her er det i sengebenken plassert to ordinære seter slik at man kan ha med passasjerer i henhold til forskriftene.
Samme karosserilengde har også 544 som er tradisjonelt innredet med sittegruppe, vinkelkjøkken med TecTower, baderom og heveseng.
Modell 554 har en lengde på 6,90 meter og har i tillegg til hevesengen også en fransk dobbeltseng bak i bilen. I tillegg er det et stort baderom med stor dusj, vinkelkjøkken og sittegruppe.
578 har en lengde på 6,99 meter og en planløsning der man bak i bilen finner to enkle senger. Den øvrige planløsningen er sittegruppe, kjøkken og komfortabelt baderom.
Samme lengde har også modellen 594 som har en dobbeltseng bak i bilen, i tillegg til hevesengen.
598 har planløsning med komfortabel Queensbed, baderom med separat dusj og en litt spesiell sittegruppe for hyggelige stunder.
En av de mest populære planløsningene finner man i 678 på 7,44 meter. Her er det to enkle senger bak i bilen. Den øvrige planløsningen består av komfortabel sittegruppe, vinkelkjøkken med TecTower og et luksuriøst bad.
7,44 meter er også lengden på 694 som har stor garasje med dobbeltseng på 1,50 meter over.
Samme lengde har også 698 som bak har en dobbeltseng på 140x200 meter.