Test: LMC Musica - perfekt reisevogn for to (2011-modell)
LMC Musica så dagens lys første gang til 2009 sesongen og er til tross for et generelt svekket caravansalg, blitt tatt godt i mot av forbrukerne. Utvendig er designet helt nytt med nye logoer og stafferinger, som avviker fra det ellers så stilrene tyske design, som LMC er kjent for. Det er mer liv i fargene og det grå og kjedelige er borte
Ikke den dyreste modellen
Selv om det ikke er merkets dyreste modellserie, er det nye designet med på å gi den et løft og få den til å se mer eksklusiv ut enn den egentlig er. Gasskassen er stor og rommelig, men fram for alt er den lett å komme til uten forhøyet kant mellom gasskassen og draget. Da denne type campingvogn er mest ideell for eldre mennesker, har denne kanten en avgjørende betydning, fordi man ikke skal løfte tungt campingutstyr over kanten. Lokket til gasskassen er stort og åpner høyt opp, så det er tilgang til hele rommet uten at man må stå i dårlig arbeidsstilling for å få tingene pakket. Håndtaket på gasskassen kunne man godt ha ønsket seg litt mer rundt i kantene og stabilt. Det svinger ut som et lite kantet håndtak, som ikke er så lett å få tak i, hvis man ikke er så veldig sterk i klypa. Et ganske alminnelig avrundet håndtak hadde vært å foretrekke. Håndtakene til å skyve campingvognen med er til gjengjeld runde og behagelige å holde fast i. De er til og med dreid et par grader, så det passer bedre til den håndstillingen man har, når man skyver campingvognen på plass.
Avstemt interiør
I samme øyeblikk som man trer inn i campingvognen fornemmer man, at det er lagt vekt på den hyggelige og hjemlige stemningen. Det er god plass midt i campingvognen til at to personer kan passere hverandre selv om man er av en viss størrelse. Designet og valg av farger på puter og tre er alltid en smakssak, men LMC har her forsøkt å treffe den moderne »caffe latte« trenden, som også er ytterst populært i hjemmet.
Stuen, også kalt sittegruppe, er stor og rommelig og det er tatt høyde for, at selv om man bare er to på ferie, så er det plass til å få gjester. Bordet kan slås ned til en ekstra dobbeltseng med akseptabel komfort til eventuelle overnattingsgjester. Bordplaten er stor og avrundet på de to sidene, der man setter seg i sofaen. Det er primært en fordel, hvis man har litt fysiske begrensninger. Under sofaen er det ekstra oppbevaringsplass til større ting, som man ikke trenger å ha for hånden. F.eks. støvler eller hobbyutstyr. Det er i det hele tatt god oppbevaringsplass i hele campingvognen og det er fornuftig fordelt.
Kjøkken og bad på korrekt side
I midten av campingvognen er det kjøkken og bad og det er de to minste avdelingene, men der er alt det man har bruk for. Det er bare veldig kompakt. På kjøkkenet mangler det isolert sett benkeplass, men det store bordet i stuen kan tas i bruk. Det er rett ved siden av. Bordplaten er en smule forlenget ut over den ene sengen, hvilket er en fordel for kjøkkenet, men ikke noen fordel for den som ligger i denne sengen. Utsuget fra kjøkkenviften er ført ut i taket, noe som er en stor fordel, så man ikke får det ut i forteltet. Av samme grunn er det en fordel at toalettet er på den motsatte siden, så man ikke får utluftningsluft derfra ut i forteltet. Kjøkkenets størrelse tatt i betraktning er det akseptabel oppbevaringsplass. Man kan med fordel ta i bruk overskapene i stuen til servise. De store uttrekkskuffene er svært praktiske, men de mangler sklisikkert bunnbelegg.
Sov godt på ferien
En av de store hemmelighetene bak en god ferie er, at man sover godt. Det gjør man i denne campingvognen, fordi sengene holder veldig høy standard. Madrassene er av kaldskum med ventilering og hodeenden kan justeres. Modellen har enkeltsenger, som er veldig populært for eldre ektepar. En smart detalj er at man kan trekke ut en lamellbunn mellom de to sengene og på den måten omgjøre sengene til en stor dobbeltseng. På den måten kan man variere sengemodellen. Madrassen, som benyttes for å få en hel dobbeltseng, er av samme kvalitet som de i enkeltsengene. Denne løsningen brukes av mange, som f.eks. har med et mindre barnebarn på ferie.
Fin kjørekomfort
En ting jeg personlig legger stor vekt på, når en campingvogn skal testes, er kjørekomforten. Den er av helt avgjørende betydning, når man forlater oppkjørselen. Sammenkobling, kuletrykk og selve pakkingen av campingvognen kan påvirke den måten ekvipasjen din ligger på veien. I dette tilfelle er det snakk om fin stabilitet, der campingvognen ligger stødig på veibanen. Den er ikke fintfølende overfor vindkast. Campingvognen er testet både på motorvei og landevei i kupert terreng.
Det aller største pluss ved denne campingvognen er, at man bibeholder friheten på ferien, ved å reise i en mindre campingvogn, som man kan ta med seg over alt. Man er på ingen måte begrenset i valg av destinasjon og kan på den måten også kjøre etter nesetippen. Har man ekstra trekkraft i bilen, kan man også velge fjellveier. Det er små finesser som f.eks. håndtak og bordplass, som kan være avgjørende for om modellen tilfredsstiller ønskene, men helt avgjort får man utrolig mye campingvogn for pengene.
Fakta
Hele serien fås i størrelser fra 430 til 540, så man kan gå enda lenger ned i størrelse, hvis man har en mindre bil eller omvendt velge noe større, hvis man har bruk for mer plass. LMC Musica fås i hele 11 varianter. Andre modeller i denne serien med enkeltsenger er 430E, 470E og 530E.
Vekt i kjøreklar stand er 1228 kg, noe som betyr, at den kan trekkes av de fleste mellomklassebiler.
Lasteevnen er 472 kg.