Hobby bobiler 2014: Fornyet Siesta-serie med mange modeller | Din Fritid

Hobby bobiler 2014: Fornyet Siesta-serie med mange modeller

Til modellåret 2014 har Hobby helt fornyet den framgangsrike Siesta-serien, som strekker seg fra van-modeller via halvintegrerte biler til familievennlige alkove-alternativer.

Les alt om campingferie i bobiler på CampingNorge.no

12 modeller

For et år siden premiereviste Hobby de elegante modellseriene Premium Van og Premium Drive.

Til modellåret 2014 er det derfor blitt tid for å fornye de framgangsrike begynnermodellene i Siesta-serien som nå omfatter 12 veldig forskjellige modeller – framtatt for å passe nøye definerte målgrupper.

V60 GF har tverrplassert dobbeltseng med garasje under

Tre ulike typer

I Siesta-serien kan kjøperen velge mellom tre ulike typer av bobiler: Van-modeller, halvintegrerte modeller og alkove-bobiler.

De to van-modellene (V60 GF og V65 GE) har en bredde på bare 218 cm, noe som gjør dem smidige og lettkjørte både på smale og svingete veier og i tett bytrafikk. Dette er modellene for det enslige paret, som gjerne vil oppdage storbyer på reisene sine. V60 GF har tverrplassert dobbeltseng mens V65 GE har langsenger – på begge modeller med en garasje under.

Med sine seks alternativer utgjør de halvintegrerte modellene den største gruppen i Siesta-serien. Her finns biler med lengde fra 6,24 til 7 m, og med en bredde på 234 cm er de rommeligere enn van-modellene. Blant Siesta-seriens halvintegrerte modeller finns en rekke ulike soveromsløsninger – også med frittstående dobbeltseng. Også disse modellene henvender seg først og fremst til det enslige paret, med unntak av T65 HFL som med sin nedsenkbare seng byr på fire sengeplasser.

Alkove-seriens fire modeller henvender seg, med minst fire sengeplasser, først og fremst til barnefamilier. (Unntaket er korte A55 GS Sport, som bare har tre sengeplasser.) I A65 GM Family finns en køyeseng helt bakerst, og takket være at sittegruppen er omgjøringsbar til seng finns det her plass for opp til seks sovende.

Som tilvalg kan A55 GS Sport dessuten fås med en utendørsdusj, montert i garasjen

For aktive

Modellen A55 GS Sport henvender seg, som navnet antyder, til de som lever et aktivt friluftsliv og som prioriterer smidige utvendige mål og bra lasteplass – kanskje for et par terrengsykler eller for dykkerutstyret.

Til tross for bilens kompakte utvendige mål finns her nemlig et lasterom som måler 560 x 1 350 mm, der selv plasskrevende sportsutstyr kan transporteres beskyttet mot vær og vind – og tyver. Selvsagt er rommet standard utstyrt med lasteforankringsskinner, og en tredje skinne kan monteres på gulvet.

På ”halv høyde” i garasjen finns bilens tredje soveplass (to finns jo i alkoven) og som tilvalg kan Hobby levere en fjerde sengeplass i garasjen. Begge sengene i garasjen er laget i moduler, for enkelt å kunne felles bort.

Den omgjorte Siesta-serien strekker seg fra van-modeller via halvintegrerte biler til familievennlige alkove-alternativer

Velprøvd basis

Alle Siesta-modellene er basert på velprøvde forhjulsdrevne Fiat Ducato med lavt chassis, og kunden kan velge mellom tre motoralternativer: 115, 130 og 148 hk. Totalvekten er normalt 3,5 tonn, men enkelte modeller kan også leveres på Maxi-chassis.

Ved utviklingen av de nye modellene har Hobbys teknikere lagt stor vekt på store lasterom og høy lasteevne, og som eksempel kan nevnes at van-modellen V60 GF kan laste cirka 850 kg – et imponerende tall.

Samtlige modeller, med unntak av A55 GS Sport og V60 GF, har nedsenket bakparti for å gi større lasteplass.

A55 GS Sport har den tredje sengen i lasterommet – en fjerde sengeplass finns som tilvalg

Fornyet teknikk

Taket på samtlige Siesta-modeller er av glassfiberarmert plast, noe som ikke bare senker lydnivået ved regnvær, men gir også bra beskyttelse mot haglskader.

Selv undersiden av gulvet er av samme materiale, for å beskytte mot skader forårsaket av f.eks. hjulsprut.

Lasterommene kan varmes opp, noe som minsker risikoen for kondens, og den innvendige plastbekledningen forenkler renholdet.

All belysning er naturligvis med strømgjerrige lysdioder, og mye av belysningen reguleres fra det elegante styringspanelet ved inngangen. Varme og varmtvann leveres av en Combi-panne fra Truma som styres via et nytt, digitalt styringspanel.

Les alt om campingferie i bobiler på CampingNorge.no

På forsiden