: Test Nordic: Innfødt Nordbo (2004-modell) | Din Fritid

Test Nordic: Innfødt Nordbo (2004-modell)

Etter å ha studert en Four Seasons fra Nordic husbilar ab, ble undertegnede uvant inspirert. Denne bilen var nemlig annerledes.

Når man går fra den ene kontinentale tomannsbilen til den andre, er disse så like at det er underlig at jeg til slutt finner noe mer å skrive om. At dagens bobil er annerledes slår ut begge veier i forhold til de mer eksotiske konkurrentene. Mens flere og flere europeiske fabrikker nokså famlende og hjelpeløst har begynt å installere sentralvarme i sine biler, viser Nordic (i likhet med Kabe) hvordan dette skal gjøres. I så måte ville litt industrispionasje fra de førstnevnte være på sin plass. Motsatt vei ville jeg anbefale Nordic å titte litt nærmere på de kontinentale brødrene hva praktiske detaljer angår.

Ford

Den norske importøren har valgt å ta inn Four Seasons på Ford Transit. Det er naturligvis fordi Stamsaas er Fordforhandler. Kun en gang tidligere har vi sett på en bil bygget på Ford, og det var fra samme importør. Transit er en undervurdert bil i Norge og det er ingen grunn til ikke å velge denne framfor for eksempel Fiat Ducato. I motsetning til de fleste andre bobiler bygges Four Seasons på en norsk basisbil. Det betyr at Transiten har norsk standard med tre år eller 100.000 km garanti, Eberspächer motor/ kupevarmer og Traction control i utstyrspakken. Foruten Ford kan og bilen leveres på Mercedes Sprinter.

Utvendig

Four Seasons er av de rimeligste modellene til Nordic. Men det betyr ikke at den er billig. Utstyrsmessig ligger den heller ikke tilbake for de andre modellene. Utvendig er de designmessig like og stort sett snakker vi bare om alkovemodeller. Påbyggets form er litt gammelmodig, konvensjonelt oppbygd med kantlister i aluminium. Fargen er kremgul med grå striper. Jeg savner hvite flater og litt morsom dekor. Men dette er kun en smaksak. Ser du nøyere etter har veggene umiskjennelig glassfiberstruktur. Det liker jeg. På høyre side finner vi vindu til soverommet bak, et lite kjøkkenvindu og luke til bagasjerommet under sengen. På venstre side er det et stort vindu ved sittegruppen og et lite oppe i alkoven, dessuten gasskassen for 2 x 11 kg gass. På baksiden er det et vindu og dessuten er reservehjulet plassert her. På undersiden av bilen er påbyggets gulv lagt på trelister som igjen ligger på bilens originale chassis. |Ledninger og gassrør er ført gjennom disse listene. Bak bakakselen, under gulvet og i full bredde er det plassert en glassfiberkasse for bagasje. Luken er støtfangeren bak bilen. Dermed tåler denne ikke store smellen men det gjør heller ikke mange andre bobiler hvor støtfangerne bak er laget av tynn plast. Noen rørnedstikk forvirret meg litt, men det viste seg å være nedløp fra to spillvannstanker pluss direkte avløp fra dusjen.

Vi går inn

Bilen har et utvendig elektrisk trinn og et innvendig nedfellt. For å komme inn må du klyve opp 30, 27 og 15 centimeter og det er brukbart. Døren er en vanlig platedør med en plastbekledning med hyller på innsiden. På innsiden har vi til venstre kjøkkenbenken og dobbeltsengen. Tvers ovenfor denne toalettrommet og så framover Aldepannen, klesskap og sittegruppen. Innredningen er holdt i en varm dekor og vegger og tak i lyst tapet. På grunn av det skrånende taket, er det stor avstand fra overskap til tak i den fremre delen av innredningen. Overskapene virker da noe “ettermontert” og burde tilpasses bedre. Da Four Seasons er en rimeligere modell er skapdørene firkantete platebiter i motsetning til de andre modellene som har dører med ramme og speil. Disse dørene lages i bøk mens “vår” bil har folierte dører. Dette vil mange knapt legge merke til. En annen ting er at skapdørene på kjøkkenet har litt slappe snepplåser mens de andre overskapdørene ikke har lås. Hvor ellers enn i overskapene oppbevares kart og bøker, og i en sving vil tyngden av disse presse døren opp. Også på kjøkkenet, hvor tunge ting oppbevares, bør det benyttes låser av typen Push Lock eller liknende.

Kjøkken

Kjøkkenbenken (118 x 48 x h 97 cm) har både skjærebrett og avlastningsbrett. I tillegg er det bare to bluss slik at det blir bra med arbeidsplass. Mens de dyrere modellene har tre bluss nedfelt med lokk har man her spart noen kroner ved å bruke kokebluss og oppvaskkum uten lokk slik vi kjenner fra tidligere. Benken inneholder kjøleskap (Elektrolux RM 4601L 97ltr.), to skuffer og to skap. Bilen har altså to spillvannstanker, en for vask på kjøkken og en for vask på bad. Den første er plassert i selve benken og tar opp mye av skapplassen. Det er to overskap, en med og en uten hylle. Avtrekksviften opptar noe av plassen. Videre finner vi to lamper og et vindu som er unødvendig lite.

Bad

Toalettrommet (132 x 101/ 58 x h 199cm) er utført enkelt og greit med baderomstapet på veggene og vinylbelegg på gulvet. Toalettskapet er montert på bakveggen og dørene har ikke dørlåser. Ved en bråbrems kan dørene åpne seg og skapet tømme seg. En hylle i skapet hadde vært nyttig og dessuten kunne det kanskje vært bygget i rommets fulle bredde. Dusjen er ekstrautstyr og må vel kalles en nøddusj. Den er ikke adskillt fra resten av rommet, men gulvet har fall mot sluket i dusjen. Sluket går for øvrig i det fri under bilen. Ved gulvet i dusjen er det en radiator. Denne er på oversiden dekket av en finerplate som skråner ut av dusjen og slutter bak toalettet. Videre er det en håndkletørker hvor røret kommer ut fra rommet bak der Aldepannen står. Både her og langs slangen på hånddusjen kan vannet renne gjennom veggen. Dusjforhenget bør derfor forlenges og føres langs ytterveggen slik at det dekker radiatoren, dessuten bør dusjslangen ha en tett gjennomføring. Ellers er rommet utstyrt med toalett av typen C200, vask, lampe og en takluke.

Senger

Dobbeltsengen på langs bak (190 x 118/95), har litt snaue mål i likhet med de fleste andre senger plassert slik. Madrassen på 12 cm ligger rett på finerplater, her burde det vært noe ventilasjon. I fotenden av sengen er det et rom for elektroinstallasjonen og ved siden av denne ligger spillvannstanken for vasken på badet. Videre har soveværelse to vinduer og tre lamper. Alkovesengen måler 215 x 125 cm og har en 7 cm madrass som ligger på fjærende plastelementer fra Froli. Tatt i betraktning at sengen kan benyttes av lange personer ville litt mer takhøyde vært av det gode. Fri høyde over madrassen er 55 cm og det er noe under gjennomsnittet. På varme sommerdager hadde en takluke (istedenfor takventilen) gjort nytte i tillegg til vinduet i alkoven. Av utstyr for øvrig er det to lamper, behagelig stige og forheng. Garderobeskapet måler 59 x 40 cm og høyden er 196 cm. Fra skapet er det tilgang til baksiden av Aldekjelen.

Sittegruppe

Sittegruppen har to tosetere og et bord som måler 90 x 70 cm. Med ileggsbrett kan gruppen omgjøres til seng med målene 186 x 125 cm. Bakre sete inneholder vanntank (95 ltr.) og fremre inneholder gasskasse og varmeveksler (som overfører varme mellom motorens kjølesystem og sentralvarmen) og litt bagasjeplass. Det bakre setet er utstyrt med to hoftebelter. Teknisk: Da det er noe tungvint å skulle tømme to spillvannstanker, burde disse vært erstattet med en større. Den plassen rommet for sikringer, lader og batteri okkuperer under sengen, sammen med den ene tanken, er stort nok for en 90 liters tank i tillegg til elektrokomponentene. Da frigjøres plassen for den andre tanken som ligger i kjøkkenbenken like ved. To tanker rundt 90 liter (frisk- og spillvann) er helt greit selv om noen sikkert gjerne så at de var større. Videre burde det vært montert en liten tank under dusjen til sommerbruk. Nordic liker sikkert ikke tanker som kan fryse om vinteren, men eneste alternativ er som bl.a. Hobby gjør, pumpe spillvannet fra dusjen opp i tanken som ligger høyere. Vannsystemet har senkepumpe. Aldekjelen Comfort 2928 leverer 5.400W på gass og 2.000W på 220 volt dessuten varmtvann. Elinnstallasjonen har alle nødvendige komponenter og et enkelt sjekkpanel. Ved hjelp av varmeveksleren kan bodelen varmes både fra Aldekjelen, motoren og dieselvarmeren. I den norske utstyrspakken er det dessuten gulvvarme.

Vinteregenskaper

Vi har alt nevnt at Nordic og Kabe kan oppvarming av bobiler. Men Nordic er den eneste som konsekvent benytter skyvedør for å kunne stenge av førerhuset. Dermed er et gjennomgående problem ved vinterbruk borte. Alle kraner, slanger og tanker ligger frostfritt. Jevn og fin varme overalt bortsett fra alkoven som ble litt i varmeste laget. Og gulvvarmen var noe ujevn, varmt et sted og kaldt like ved siden av. Men likevel, Nordic Four Seasons er kåret av undertegnede til årets vinterbil.

Konklusjon

Ønsker du å bo uproblematisk i bobil om vinteren? Da er dette bilen. Men som ren sommerbil tror jeg Four Season kan bli slått av en del konkurrenter. Og med den omfattende utstyrspakken vår bil var utstyrt med ble prisen over gjennomsnittet.

Nodbo teknisk data

Pris: fra 635.000,- til omtalt bil kr. 719.400,- Basisbil: Ford Transit Motor: 2,0 TDCI 125 hk (2,4 TDCI 135 hk kan og leveres) Understell: originalt chassis Akselavstand: 375 cm Utv. Mål: 610 x 235 x h 305 cm Totalvekt: 3500 kg Egenvekt: 2650 kg Nyttelast: 850 kg Senger: bak 190 x 118/95 cm, alkove: 215 x 125 cm, sitter. 186 x 125 cm Toalettrom: 132 x 101/58 x h 199 cm Kjøkkenbenk: 118 x 48 x h 97 cm Kjøleskap: RM 4601L 97 ltr. Varmeanlegg: Alde Comfort 5,4kW gass (2kW 220V) Bagasjerom: under seng 94 x 120 x h 50 cm, luke 88 x 40 cm Under gulv 214 x 61 x h 37 cm, luke 198 x 29 cm Dieseltank: 80 ltr. Friskvannstank: 95 ltr. Spillvannstank: 2 x 45 ltr. Gass: 2 x 11 kg Ekstra batteri: 75 Ah Antall registrerte plasser: 6 Diverse: to trepunkts belter, to hoftebelter, to takluker, fem vinduer Seitz, to bagasjerom Bilen kan og leveres med motor 2,4TDCI 135 hk, dessuten bygget på Mercedes Sprinter

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden