: Når det gnisser og klaprer | Din Fritid

Når det gnisser og klaprer

En bobil i fart er full av lyder. Det er faktisk utrolig mange lyder. I 100 km/t kan lydnivået fort komme over 80 desibel. Å få redusert dette bråket vesentlig er ikke lett, men noe kan gjøres.


Denne førerdøren har ikke hengsel på øvre halvdel, kan lett gi lyd da den ikke tetter tilstrekkelig øverst.

Chassis

La oss starte med bilen. Vi må huske på at en bobil er bygget på understellet til et nyttekjøretøy. De minste bobilene benytter chassis fra de minste varebilene og disse er faktisk mest komfortable og stillegående. De større bobilene er stort sett bygget på lastebilchassis med mindre komfort. De har blant annet problemer med risting på grusvei som gir mange lyder rundt om i bilen. I førerhuset vil vi oppleve vindstøy, motorstøy og hjulstøy. Disse vil til sammen gi et lydtrykk som fortrenger lyder fra bodelen bak oss. For stort sett er det jo to personer på tur som sitter i førerhuset. Bak i bilen er det helt andre lyder som lett kan virke mer irriterende. Hjulstøy og vindstøy er det ikke lett å gjøre noe med. Da må deler av førerhuset bygges om. Motorstøy kan noe gjøres med, men moderne bobiler er så godt støydempet fra fabrikken, at en omfattende innsats må til for å dempe lyden ytterligere. Disse lydene er dog av en art som ikke direkte går oss på nervene.


Slike sjalusidører lager lyder når bilen rister.

Integrerte biler

Integrerte biler har et førerhus som er laget av bobilprodusenten. Vi tør nesten ikke si det, men disse kan virke noe hjemmelaget i forhold til de originale førerhusene på halvintegrerte biler. Fjerner vi dører, vinduer og motorluke, er det ikke mye igjen av fronten. Det er naturlig at dette gir seg noe under kjøring, noe som medfører klapring og gnisselyder. De originale dashbordene benyttes sammen med en forlengelse fram mot frontruten, og der plast møter plast blir det lett lyder. Jan Nordahl, med 25 års fartstid på Oslo Caravansenter på Frogner utenfor Oslo, forteller at integrerte førerhus med dashbord, sidevinduer og dører lett kan gi irriterende lyder, men at dette i mange tilfeller kan gjøres noe med.


Der plast skrus sammen med plast, oppstår lett lyder

Bodel

I bodelen bakover er det mange muligheter for slamre-, klaprelyder, men ofte under en reise er den meste lyden forårsaket av bagasje, altså løse gjenstander. Kjeler og porselensservise og ikke minst løse hengere i klesskapet gir irriterende lyder. Plast er ofte en støykilde og rullgardinkasetter kan være årsaken til uønsket lyd. Sjalusidører som Hymer og Bürstner ofte benytter kan også gi mye lyd når bilen kjører på ujevnt underlag. Kokeblussene er en gammel traver, spesielt risten over blusset som kjelene hviler på kan lage mye lyd og i gamle dager var lokkene over blussene årsaken til ulyd. Og selvfølgelig er skapdører og skuffer ofte syndere til klaprelyder. Ved kjøring på ujevne veier og i svinger vil bilens påbygg vri seg. Tenk deg at du kan ta tak i bakdel og førerhuset på bilen og vri hver sin vei. En slik bevegelse blir bilen utsatt for og dette medfører at delene i innredningen beveger seg i forhold til hverandre. Dette i seg selv gir lyd, samt at vegger og skap kan bli løsere i innfestningen og dermed gi lyd. En kjent sak er vindsus fra takluker. Her finnes små spoilere som kan monteres på taket i forkant av luken og problemet er løst.


Hymer har løst dette med å kle sin del av plasten med filt.

Tiltak

Bilprodusentenes del av bobilen er det ikke så lett å gjøre noe med. Disse er også litt «proffere» på hvordan ting skal gjøres. Produsenten av påbygget med innmat er nok ansvarlig for den meste støyen. Er det sjenerende støy bak i bilen som er irriterende, så sørg først for å fjerne støy fra løse gjenstander. Skal du på jakt etter støykilder, fjern helst alt løst for å eliminere lyd fra disse. Så kommer noe du ikke må fortelle videre at vi har sagt. Finn en liten, litt øde grusvei. Der lar du en annen kjøre mens du beveger deg rundt i bilen på jakt etter støykilder. Dette er egentlig ikke lov, men det er effektivt. Og det er slik de «proffe» gjør det. Finner du et punkt som gir lyd, hold hardt på det og se om lyden blir borte. Er det et punkt der to deler gnisser mot hverandre, prøv å presse dem fra hverandre og legg en stoffbit imellom. Eller lim dem sammen med elastisk lim som Sicaflex eller tilsvarende fra Würth, Casco eller Bostic. Dette om stedet normalt ikke er synlig. Uansett, fest delene bedre sammen, stram skruer, lim eller bruk dobbeltsidig tape. Skapdører bør stå litt i spenn for å hindre vibrasjoner. Det finnes små selvklebende knotter i handelen, også selvklebende vinduslister kan benyttes. De brune på treverk og hvite ellers. Et godt kjerringråd er å «dytte noe imellom» der lyden kommer fra. Mye kan gjøres, men ikke alle lyder er lette å bli kvitt. Og husk at lyder kommer i bobiler i alle prisklasser. Jo større bil, jo mer som kan lage lyd. Da dagens bobiler har flere plastdetaljer enn før, er ikke disse bedre for ulyd enn tidligere. Men ting kan løsne etter lang tids bruk, og derfor kan det være mer ulyd i eldre bobiler enn nye. Uansett, det starter med å lokalisere lyden og så kan du vurdere tiltak. Lykke til!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden