Et steg opp | Din Fritid
Produkt: 2018 Bürstner Averso 490 TL

Et steg opp

Bürstner Averso 490 TL er en reisevogn. Utvendig ser den meget tradisjonell ut, innvendig er den lys og delikat med mange fine detaljer. Dette er virkelig en vogn som er et solid steg opp fra nybegynnermodellene.

La oss begynne med harde og nyttige fakta: To faste enkeltsenger gjør vogna ypperlig egnet for et par. Rundsitter-sofa i andre enden gjør det lett å invitere inn naboen, eller du kan re opp til barna eller barnebarna her. Lekre detaljer som blanke, hvite skapdører hever inntrykket, og bidrar til godfølelse på tur!

 


Lyst og trivelig sittemiljø i vogna.

Sittegruppen

La oss begynne bakerst. Jeg sitter i rundsitteren når dette skrives - og etter et par timer her noterer jeg meg at sitteputene er i overkant faste. Det betyr at de sannsynligvis vil oppleves som for harde til å sove på i lengden; vi ønsker normalt mykere madrasser i senga. Skal noen sove her fast anbefales en overmadrass.

Bordets størrelse tilsier at tre - kanskje fire - personer kan spise middag her. Som så ofte er sitteplassene på bakveggen mindre: Dybden på sitteflaten er 33 cm, kontra 47 cm på sidene. Det er ikke noe stort problem. Normalt er det uansett ikke flere enn to voksne samtidig i vognen, og barna vil neppe tenke over det en gang. 

Jeg lar meg imponere over detaljer, som at Bürstner har mørkebrune tekstiltrekk til de lyse, skinnlignende ryggputene. Det gir en frisk og fin kontrast, både i farger og i tekstur. Du får lyst til å ta og kjenne på materialene, og ikke minst slå deg ned i sofaen! 

Det er en veldig trivelig plass her bak i vognen. Med vinduer på tre sider og takluke er det rikelig med luftemuligheter, og lyset slipper lett inn. Spesielt bakvinduet er stort. I hjørnene er det laget et par åpne hyller, som til tross for at det ikke er så praktisk gir et åpent og innbydende uttrykk.

Bordet er som vanlig løst, og greit å flytte på om du trenger det. Det kan senkes og res opp til to personer.

 


Stort hengeskap, kanskje med plass til en ekstra hylle eller to? Grei adkomst til varmer og annen teknisk installasjon gjennom den løse platen i skapbunnen.

Skap og teknikk

Det er også et hengeskap i vogna, mellom sittegruppen og baderomsveggen. Romslig nok til at mange vil ønske å sette inn en hylle her, eller kanskje to? Under skapet står Truma-varmeren, som har enkel adkomst fra en løs bunn i skapet. Her finner man også sikringer og annen elektronikk. 

Bürstner har i denne vogna tatt sirkulasjon bak møbler, i sittegruppen og rundt sengene seriøst. Det er god plass til sirkulerende luft bak skapene, med lufteslisser både i topp og bunn av overskapene. Jeg har sett langt dyrere vogner og bobiler som kaller seg vinteroptimaliserte tilby langt dårligere ventileringsløsninger enn dette. Veldig bra.

Årsaken til at det er viktig å sikre at varm, sirkulerende luft kommer til bak skap og sofaryggen, er at man slipper kuldebroer som også kan gi fukt. Det er kjedelig å se at klærne har fryst fast i veggen en tidlig morgen med kuldegrader.

 

Vinterbruk

OK, vogna har godt planlagt ventilasjon og luftsirkulasjon. Da skulle man kanskje tro at dette er en vintervogn, men det er det ikke. Alle vannrør ligger rett ved yttervegg, og avløpsrørene er ikke forsøkt isolert. Det betyr at vogna er lite egnet til vintercamping - i hvert fall over tid. Også måten luftvarmen er trukket på tilsier at bruken er forbeholdt de tre andre årstidene. For å få varme frem til sengene går varmluften gjennom gulvet og under vogna, i et plastrør som tåler regnsprut med mer - men som ikke er isolert. Varmetapet en kald vinterdag vil være betydelig.

I tillegg er det litt merkelig at varmen stopper under den høyre sengen, og ikke er videreført til den venstre. Men i praksis er dette neppe særlig merkbart.

 


Badet er mer romslig enn forventet i forhold til vognlengden, vær klar over at det kreves forheng om du skal dusje her, overgangen mellom plastgulvet og veggene er ikke tette i hjørnene.

Kjøkken og bad

Kjøkkenbenken har god størrelse i forhold til vognlengden. Det skyldes at den er trukket et godt stykke over fotenden av sengen. Her har du ikke spesielt god arbeidsflate, men man trenger jo alltid avlastningsplass, og som sådan fungerer denne løsningen utmerket!

Alle overskapdørene er fjærbelastet, mens de to overskapene på kjøkkenet er utstyrt med lås - veldig bra. Tom romslige skuffer og en bestikkskuff gir «godkjent» for lagringskapasiteten på kjøkkenet.

Badet er noe større enn forventet på en vogn med denne lengden. Hele tre lukkede skap gir bra med lagringsplass, og her er det ”arbeidsro” og en nesten romslig følelse selv når døren er igjen. Vår testmodell var ikke utstyrt med dusjmulighet, men det er en opsjon. Manglende fuging/tetting i hjørnene tilsier at du i så fall bør bruke dusjforheng!

På veggen bak toalettet hadde en skrue løsnet slik at plastveggen bulet ut. Det er slikt som kan skje - men la det være en påminnelse om at du som kunde bør gå over vognen skikkelig før du kjører ut av porten første gang.

 

Soverom

Lengst frem i vogna finner vi det mange ser frem til etter en lang dag: Sengen! De to enkeltsengene kan kjapt bygges om til en gedigen dobbeltseng, da riktignok også med noe begrenset adkomst. De to sengene måler 87x200 cm, og madrassen er hele 15 centimeter tykk. Soverommet er lyst og åpent, og et sted de fleste vil trives godt.

 

På veien

På smale og svingete veier, samt i rundkjøringer, oppfører vogna seg eksemplarisk, og akkurat som man kan forvente. På motorveien merker du dog forbipasserende bedre enn forventet. Luftdraget da personbiler kjørte forbi i 110 km/t mens jeg holdt 80, var merkbart - men er noe man venner seg til. Det vil uansett alltid være en del bevegelse i ekvipasjen når man trekker en campingvogn. Det viktige er å lære forskjell på de normale bevegelsene og de reelle faresignalene hvor du må senke farten.

Bürstner Averso 490 TL

Pris: 289 000 kr

Soveplasser: 2+2

Totallengde: 717 cm

Størrelse: 575x230x265 (lxbxh) cm

Innvendig høyde: 198 cm

Egenvekt/totalvekt: 1245kg/1500 kg

 

Takk til Østfold Caravan for lån av testvogn.

 

På forsiden