: Test: Solifer Mobile 544 - Kompakt familieracer (2002-modell) | Din Fritid

Test: Solifer Mobile 544 - Kompakt familieracer (2002-modell)

Solifer Mobile 544 er en kompakt bobil, den er rimelig og kan likevel fungere greit for en trebarns familie. Det perfekte valget for din første bobil og er også Solifers mest solgte modell.

Om tysk er et rikt språk skal jeg ikke begi meg inn på, men der i gården ville de si at denne bilen var ideel for en ”Einsteiger”, altså en ”innstiger”. Man sikter da til en som er fersk i gamet uten å kalle ham nybegynner som er et annet ord på tysk. Videre viser det seg at bilen også er populær hos par som setter pris på den kompakte bilen med den store sittegruppen.

Utvendig

Solifer er som kjent finsk, men disse bilene produseres hos Hymer. Det er nok en av årsakene til at prisen er så lav. Vi har tidligere testet en halvintegrert Solifer (596), dessuten en Kabe Travel Master HI som er produsert i Sverige. Sistnevnte er ca. 200.000,- kroner dyrere en Soliferen men la meg raskt legge til at man fikk en del mer for pengene i Kabe`n. Nytt av året er glatt aluhud mot tidligere kulehamret. Ellers er alt ved det vante: skrudde hjørnelister på kantene, utenpåliggende vinduer av den rimelige typen, skjørt med diverse innebygde finesser a la’ Hymer. På venstre side finner vi ett vindu for sittegruppen, gasskasse (som så noe lav ut for 2 x 11 kg gassflasker), bagasjeromsluke med de beskjedene mål 85 x 23 cm, dessuten en liten bagasjeboks i skjørtet. På høyre side er det foruten inngangsdøren, to vinduer (derav en i alkoven) og bak bilen er det et vindu. Bilen har konvensjonell design, en enkel dekor, den er kritthvit av farge, moderne men kanskje litt kjedelig. På taket finner vi to takluker og intet mer. Under er et plant gulv skrudd rett på chassiset og på undersiden henger en uisolert spillvannstank. Hjulkassene bak og gasskassen stikker opp gjennom gulvet, disse er laget i plast og er uisolert.

Vi går inn

Innenfor døren er gulvet helt. For å komme seg opp dit, er det i god Hymer-tradisjon et elektrisk trinn integrert i skjørtet. Når trinnet er ute er det 47 cm ned til bakken . og for å komme opp må man ta litt fart. På vei inn klarte undertegnede nok en gang å hekte seg fast i låsebolten som stikker ut i døråpningen fra karmen. Som nevnt i forrige test (Hymer Classic) er nå denne bolten utstyrt men et plastdeksel som viker unna når døren lukkes. Vi antar at dette også kommer på Solifers biler. Vel innenfor har vi til venstre kjøkkenbenken, på motsatt side toalettrommet, framover garderobeskap og videre sofa på langs. Til høyre for døren er det et skoskap og framfor, sittegruppen. Rommets bredde og høyde er henholdsvis 210 og 198 cm, som er gjennomsnittlig. Lengden er derimot beskjeden med 335 cm. På denne plassen er det etter forholdene en stor sittegruppe men ellers bare det aller nødvendigste.

Sittegruppe

Under sofaen er det bagasjerom som delvis er okkupert av hjulkasse og gasskasse. Vi kan si at bagasjerommet er 105 x 55 x h 30 cm minus den plassen hjulkassen stjeler. Men campingmøbler og litt småtteri får plass. Ryggstøet i sofaen er todelt, holdt sammen av borrelås. Den ene halvparten benyttes i sofaen når den omgjøres til seng og den andre i sittegruppen. Sengene ble henholdsvis 170 x 87 cm (sofa) og 120 x 183 cm (sittegruppe). Som vi ser er sengene noe korte, men de går nesten i ett slik at to personer kan ligge på tvers i bilen. På langs har tre store barn utmerket plass. I tillegg til setene i førerhuset har tre sitteplasser i sittegruppen trepunktsbelter, den siste hoftebelte. Men å reise seks personer vil føles trangt. Bilens vanntank (120 ltr.) befinner seg i fremre sete og i bakre sete er det plass for bagasje bortsett fra plassen hjulkassen stjeler. Bordplaten måler 60 x 94 cm.

Kjøkken

Kjøkkenbenken (100 x 55 x h 89) er ikke overdådig stor. Når lokkene over bluss og kum vippes opp er det minimalt med arbeidsflate. I benken er det kjøleskap (Elektrolux RM 4281 på 86 ltr.) og bak en skapdør finner vi en bestikkskuff, en trådskuff og nederst skap hvor søppelbøtten som henger på døren tar noe av plassen. Også overskapet er noe knuslete med trang adkomst. Kjøkkenet kunne altså sårt trenge mer både skapplass og arbeidsplass. Det er vindu, tre bluss og godt lys, dessuten takluke. Møblenes overflate er fotopapir, det er lite treverk å se. Men dekoren har en varm fin farge og møblene gir et behagelig inntrykk. Skapdørlåsene er ømfintlige for riktig justering, noen var harde å åpne og noen hadde vanskelig for å gå i lås.

Bad

Badet har vask, toalett og dusj i ett. Et forheng kan trekkes helt rundt slik at bare dusjkummen blir våt. Forhenget bør danderes omhyggelig da det ikke er fuget i plateskjøtene på veggene. Med målene 92 x 107 x h 187 cm virker rommet nesten romslig. Doen er av typen C200 og sammen med diverse større eller mindre skuffer og skap skulle det hele kunne fungere bra. Badet mangler vindu, takluke derimot har man spandert.

Vinterbruk

Garderobeskapet vegg i vegg (51 x 61 x h 130 cm) huser varmeanlegget (Truma C6002) i underetasjen. Varmen herfra fordeles over fem dyser i bodel, en i førerhus, og en på badet, videre en dyse i alkoven, langs veggen i sittegruppen og under badegulv og i bunnen av kjøkkenet. En polsterrullgardin, en isolert rullegardin stenger av mot førerhuset og er noe vi har sårt savnet på mange andre biler. Denne og god varmekapasitet noteres på plussiden, mens uisolerte hjulkasser og gasskasse, videre uisolert spillvannstank trekker i motsatt retning. Videre er gulvets tykkelse (4 cm) uvanlig tynnt.

Alkove

Alkovesengen ( 140 x 210) er den rommsligste sengen men takhøyden over madrassen er 60 cm. noe som er gjennomsnitt, likevel er det noe snaut for voksne mennesker. Madrassen var relativt tynn og lå på fast underlag (ingen fjæring). Alkoven var utstyrt med ett vindu, en takluke i tillegg hadde vært til stor hjelp, det blir fort tett i en trang alkove. Av utstyr var det en varmedyse (over madrass), lampe, stige og sikkerhetsnett. Vannsystemet hadde en liten senkepumpe på 15 ltr/min. Det er i minste laget for en dusj. Ellers inneholdt bilen alle nødvendige komponenter og det var lite og sette fingeren på. Bagasjeplassen for en barnefamilie er noe knapp, men det rekker for det viktigste pluss litt til.

Konklusjon

Mot pristillegg kan bilen leveres med sentralvarme. Etter min mening er det viktigere å få isolert og et varmesystem i spillvannstanken. Videre isolert hjulkasser og gasstank. Da vil bilen framstå som en bra vinterbil. Som tidligere nevnt er det en hendig og grei bil som tilfredsstiller både et par og en barnefamilie og det til en bra pris.

Tekniske data

Pris: 410.000,- (Motor 2,3JTD) Basisbil: Fiat Ducato Akselavstand: 285 cm Utv. Mål: 554 x 227 x h 295 cm Totalvekt: 3200 kg Egenvekt: 2480 kg (Motor 2,0) Nyttelast: 720 kg Senger Sittegruppe: 183 x 120 cm Sofa: 170 x 87 cm Alkove: 210 x 140 (h: 60 cm) Toalettrom: 92 x 107 x h 187 cm Kjøkkenbenk: 100 x 55 x h 89 cm Kjøleskap: Elektrolux RM 4281, 86 ltr. Varme: Truma C6002 Bagasjerom: 105 x 55 x h 30 cm Dieseltank: 80 ltr. Friskvann: 120 ltr. Spillvann. 100 ltr. 5 trepunkts sikkerhetsbelter 1 hoftebelte tre kokebluss, 4 vinduer, 2 takluker

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden