: Test: Solifer Mobile - Lånte møbler (2003-modell) | Din Fritid

Test: Solifer Mobile - Lånte møbler (2003-modell)

Jeg har aldri satt mine ben i en Solifer Mobile 575, men da jeg gikk inn, kjente jeg meg straks igjen. Innredningen er nemlig helt identisk med Hymer B Classic.

Utvendig

Planløsningen i denne innredningen er den typiske ”mor og far-bilen” med dobbeltseng på langs bak, ved siden av toalettrommet. Samme løsning har bladets andre bobiltest Dethleffs T6501. Vi har etter hvert sett på en del biler med denne løsningen og den ser ut til å bli mer og mer populær når bilen bare brukes av to personer. Å produsere rimelige bobiler i høykostland som Norden er ikke lett. Kabe, som på caravanmarkedet ligger prismessig på høyde med Solifer, har en bobil med samme løsning. Men dette er en mer påkostet bil til en betydelig høyere pris. For å oppnå salgsvolum har Solifer valgt å la Hymer produsere bilen (etter egne spesifikasjoner), Hymerkvalitet til priser fra Hymers lavprismodeller. Mens Hymer B Classic var en integrert bil bygget på Mercedes, leveres Solifer kun på Fiat chassis med valgfritt 2,0 eller 2,8 liter motorer.

Vi går inn

Bilen er utstyrt med Hymers elektriske ”vipp ut”- trinn, og i to moderate steg ( 32 og 33 cm) er du inne. På vei inn passerer du den berømte Hymer- bolten (til dørlåsen), som nå er utstyrt med en plastkapsling og hindrer at du henger deg fast. Innenfor har vi til høyre kjøkkenbenken, til venstre klesskap og bakenfor toalettrommet. På motsatt side bakfra sengen og framfor den sittegruppen. Tak vegger og gulv er holdt i en lys, litt kjedelig dekor mens møbler og tekstiler gir et bra inntrykk. Orginaltaket i førerhuset er delvis fjernet og man kan gå oppreist og sette seg i forstolene. Rundtkanten under taket er det flere skap.

Kjøkken

Kjøkkenbenken (100 x 55 x h 91 cm) og de andre møblene er så like møblene i Hymer Classic at det er fristende å henvise til denne omtalen. Men da denne halvintegrerte bilen er mindre enn Hymeren aksepteres det lettere at målene er snaue. Tatt i betraktning at benken er kun en meter lang, synes jeg oppvaskkummen og de to kokeblussene breier seg for mye. Lages en skikkelig middag, er både kum og kokebluss i bruk og du må bort på bordet for å skjære opp salaten. Og dette gjelder mange bobiler. Selve benken består av kjøleskap (RM 6401 L, 97 ltr.), bestikkskuff og et skap under denne med trådskuff, avfallsbeholder hengende på døren og skapplass innenfor. Under overskapet er det godt arbeidslys og avtrekksvifte.

Toalettrom

Toalettrommet (80 x 90 x h 198 cm) har separat dusj (80 x 58 x h 189 cm). Som jeg og nevnte i omtalen av Hymer Classic er rommet litt smalt slik at bruken av vask og toalett må tilvennes. Skapet over vasken hadde den gang en lås av typen mini latch som ikke fungerte godt, nå var den byttet ut med den vanlige push lock som virket bra. Møblene har tredekor og sammen med spotlightbelysningen i taket gir det et trivelig inntrykk. Dusjen har egen dør, videre tror jeg litt fuging ville vært til nytte noen steder her. Lufting besørges av et vindu og en takluke i dusjen.

Seng

Toalettrommet og sengen gjør at bilen ikke egner seg for storvokste personer. Bilens bredde er gjennomsnittlig (227 cm), Likevel blir både badet og sengen litt smale, noe som går igjen på de fleste bilene med denne løsningen. Sengen har målene 185 cm i lengden og 127 cm i bredden som avtar til 100 cm i fotenden. Bredden vil de fleste venne seg til, men personer med høyde over 180 cm vil få problemer. Madrassen er 13 cm tykk og ligger på fjærende trespiler. Gassdempere hjelper til når sengerammen løftes opp som et lokk og gir god adgang til bagasjerommet under. Lufting bak ved sengen besørges av to vinduer og en takluke, dessuten kan den bakre del av bilen skilles fra den fremre med et forheng. Klesskapet (55 x 53 x h 125 cm) har luftespalter med varmluft fra ovnen under (Truma C6002). Et TV-skap er plassert i overgangen mellom sengen og sittegruppen.

Sittegruppe

Sittegruppen for fire personer har to benker hvor de to sitteplassene ved veggen har trepunkts belter. De to andre plassene har hoftebelter. Bordet, som gjerne kunne vært litt større, måler 93 x 60 cm, og sittegruppen omgjort til seng måler 185 x 125 cm. vanntanken på 130 ltr. I den fremre finner vi gasskassen, sikringsboksen og varmeapparatet som går på motorens kjølevann. Resten (ca. halvparten) er ledig til bagasje. Alle sitteplassene har nakkestøtter.

Teknisk

Bilens tanker rommer altså 130 liter for friskvannstanken og 100 liter til sammen for de to spillvannstankene. Disse samler opp vannet fra henholdsvis oppvaskkummen og vask og dusj på badet. De må tømmes hver for seg. Vannpumpen er en senkepumpe, den er noe beskjeden i kapasitet (15 ltr/min) men den er enkel og billig å skifte ut. Trumaovnen C6002 leverer varmen gjennom fem dyser, det kunne vært ønskelig med flere, men varmekapasiteten er det ikke mye å utsette på. At bilen er utstyrt med varmeapparat fra motoren er sjelden kost og gjør at varmen bakover kan holdes ved like under kjøring, uten bruk av gassovnen og uten å bli grillet i førerhuset. Elektrisk stigtrinn, separat dusj og den store takluken som gir mye lys i sittegruppen går på plusskontoen. Konklusjon: En gjennomgåelse av notatene viser følgende ankepunkter: Ikke for storvokste og litt kjedelig. Men ellers er den en hendig bil med moderat egenvekt og en trivelig innredning til en moderat pris. Bortsett fra forheng i førerhuset er det ikke mye jeg ville endret i bilen før første langtur. Men ”gjør-det-selv”-entusiasten kan for eksempel optimere varmeanlegget, bytte til sterkere pumpe, fuge litt bedre i dusjen og isolere hjulkassen under varmeovnen. 12 Bobil & Caravan 2-03

Bilens eksteriør kan karakteriseres som ”enkelt og greit”. Litt kjedelig men tidsriktig med glatt hvit aluhud og diskre dekor. Dette er en halvintegrert bil og overgangen mellom påbygg og ”hatten” over førerhuset er litt for markert, noe som gir bilen et litt kassete preg. Dette gjelder for flere halvintegrerte biler og skyldes selvfølgelig at slik er den enklest å produsere. På venstre side finner vi to vinduer, gasskasse (2 x 11 kg) og luken til bagasjerommet under dobbeltsengen (189 x 130/ 95 x h 48 cm).

Bak er det ett vindu og på høyre side, inngangsdøren og to vinduer. Vinduene er av Hymers utenpåliggende type (Birchholz), bortsett fra kjøkkenvinduet som er et skyvevindu. På taket er det tre takluker hvorav en er den store glassluken til Hymer som sveives opp. En titt under bilen viser at den er bygget på Fiats originale varebilgulv, som gir litt lavere gulvhøyde enn det vanlige chassiset. Det er to uisolerte spillvannstanker, en for kjøkken framme og en for baderommet bak. Punkterer du må du krype under bilen for å få tak i reservehjulet.

Les mer her

www.lohja.no

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden