: Adria 2003: Slovenia - et lite land med stor caravanproduksjon | Din Fritid

Adria 2003: Slovenia - et lite land med stor caravanproduksjon

Byen er gammel og malerisk, samtidig som den er moderne med flere av Slovenias største bedrifter. Et av disse selskapene er definitivt Adria Mobile som produserer campingvogner og bobiler for hele Europa. I snart 40 år har Adria forsynt markedet med campingvogner, og de siste årene også bobiler.

27.000 enheter årlig

Byen er gammel og malerisk, samtidig som den er moderne med flere av Slovenias største bedrifter. Et av disse selskapene er definitivt Adria Mobile som produserer campingvogner og bobiler for hele Europa. I snart 40 år har Adria forsynt markedet med campingvogner, og de siste årene også bobiler. Med en produksjon på ca. 10.000 enheter i 2002 er Adria en betydelig leverandør i bransjen. Høyest antall produserte enheter var tilbake i 1975-76 og 77 hvor det årlig gikk ut over 27.000 enheter fra fabrikken. Den aller første Adria campingvogen ble faktisk solgt til Sverige, og dette var i midten av 1960-åra. I dag er det Belgia og Nederland som står for Adrias største marked for campingvogner, med Danmark som en god nummer to. I Norge er ikke Adria blant de mest solgte merkene. Av bobiler er det Frankrike som topper foran Italia og Tyskland. Hele 98% av produksjonen eksporteres ut av landet. I Slovenia finnes det kun to forhandlere for campingvogner og bobiler, og der har Adria bortimot hele markedet..

Moderne fabrikk

At de over 550 ansatte jobber i en moderne bedrift fikk vi være vitne til på vårt besøk rundt i fabrikken. Produksjonssjef Stanko Bukovec tok i mot oss på det enorme fabrikkanlegget, hvor hovedproduksjonen finner sted. – Her har nesten alle ansatte noen aksjer i firmaet, noe som gjør at de får et spesielt og godt forhold til sin arbeidsplass, forteller Bukovec. I den tidligere bilfabrikken med 10.000 kvadratmeter gulvareal og over 20 meter under taket var det lagt opp to linjer, en til vogner og en til bobiler. På chassis fra AL-KO Kober blir vognene og bobilene møysommelig bygd opp steg for steg. Det produseres ca. 35 enheter hver dag, og alle detaljer nøye planlagt og kontrollrutinene satt i høysetet.

God kontroll

Det er et omfattende kontrollskjema som følger med enheten fra A til Å, og de ansvarlige på hver stasjon skal signere for gjennomført montering og kontroll. Før vognen eller bobilen får forlate fabrikken gjennomgår alle en omfattende sjekk av bremser, elektrisitet, gass, vann osv. Adria har en egen møbelfabrikk med 300 ansatte som i tilegg til å produsere til egne produkter også produserer til andre firmaer. Det var først i 1998 at bobilen Adriatic ble produsert for full, og det første året trillet 157 biler ut av fabrikkhallen. Nå i 2002 er produksjonen oppe i over 3.200 biler, og neste år forventes en ytterligere økning til nærmere 4.000 bobiler.


Nina Bancov er markedssjef i Adria. Til høyre ser vi produksjonssjef Stanko Bukovec.

– Dette samarbeidet er en viktig faktor for å lykkes og kun sammen med de som kjenner kundene kan vi få et produkt som fungerer. Det er stor variasjon i hva de ulike landene ønsker med hensyn til både utstyr og interiørdetaljer. Her ligger selve nøkkelen til suksess dette blir stadig viktigere og viktigere, sier Bukovec, som selv leder denne prosessen. Han har også ansvar for oppfølging til importørene og sammen med Nina Bancov som er markedssjef, gjør de alt de kan for å følge opp markedet. De legger ned mye ressurser i markedsføring og materiell som skal hjelpe de over 350 forhandlerne rundt i Europa. Med dette nettverket håper de å kapre stadig større markedsandeler, også i Norge.

Sammen med en representanter fra de 25 importørene i de forskjellige landene videreutvikles produktene hele tiden. Med fellessamlinger flere ganger i året får fabrikken innspill og forslag til forbedringer som de tar med seg videre i produktutviklingen.

Les mer om Adria

www.adria.nu

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden