Din Fritid 6-2019 | Din Fritid

Din Fritid 6-2019

Produktnyhetene for 2020-sesongen er lansert, og utgave 6 av Din Fritid inneholder en unik oversikt over nyhetene som kommer til Norge.

I tillegg kan du lese om Røros: Hva bør du se og oppleve her, og hvor kan du parkere for natten?

Vi har sett på hva du kan få av brukt bobil for 120 000 kr?

Liz og Olivia har vendt nesen hjemover fra sin store Nord-Norge tur, følg deres luftkjølte opplevelser i denne utgaven.

I tillegg har vi en grundig test av Knaus halvintergrert bobil på MAN-chassis, en meget spennende utfordrer!

Innhold i denne utgaven: 

Ingunn Wie Marthinsen og Roar Solli Marthinsen fra Steinberg i Nedre Eiker har en helt spesiell interesse. Mens de fleste av oss vil ha det nyeste av biler og campingvogner samler ekteparet på alt som kommer fra 1956.

12 Airstream-eiere er i disse dager på felles ferie i Norge. Karavanen startet turen på Montebello Camping og er i ferd med å ta runden ned til Oslo, Grimstad, Sola, Bergen og så Hallingdal i midten på juli.

Etter å ha lansert enorme takvinduer på bybobilene sine i fjor, har Adria nå fokus på de mindre modellene. Spesielt deres smale Compact-serie er fullstendig redesignet for 2020-sesongen. 

Autostar søker markedsandeler i Norge. Merket har eksistert siden 1985 og er en del av Trigano-gruppen. Drøyt 1000 integrerte bobiler produseres årlig, de fleste til hjemmemarkedet, der Autostar er en viktig aktør i det øvre kvalitetssjiktet.

Tidligere produserte en italiensk søsterfabrikk de helintegrerte bobilene for Benimar. Etter flere års kraftig vekst har nå spanjolene lansert en ny helintegrert modellserie for 2020-sesongen, «made in Spain», og det er et skikkelig kvalitetsstempel forteller de norske forhandlerne.

En Hymer Camp Swing 544 fra 1998 kostet Mats Gjerustad 120 000 kroner. En overkommelig sum selv for en småbarnsfamilie, men hvordan står det egentlig til med en bobil som er mer enn 20 år gammel?

To nye modeller, Lyseo M 660 og 690 basert på Sprinter, er hovednyhetene fra Bürstner for neste sesong. De to er pyntet med nye baklys og selvsagt stjerne i grillen.

En fransk sengeløsning med bad og seng ved siden av hverandre er meget plassbesparende, selv om det kan være litt trangt i en 232 cm bred vogn. Det smarte med løsningen blir veldig tydelig på 2020-modellen av Bürstner Averso 490 TS: En meget romslig sittegruppe!

I år er det 50 år siden den første telthengeren fra Camp-let rullet ut av fabrikken. Siden den gang har den danske teltvognen gitt campingentusiaster verden over enkel og komfortabel tilgang til campinglivet.

Med sine fem serier dekker Carado et bredt spekter. Produktsortimentet inkluderer nå bybobiler, vans, halvintegrerte, alkover og integrerte.

Concorde Charisma kommer nå i en spesialutgave for å markere det 30-årige samarbeidet med Iveco.

LMC står for Lord Münster Caravans, og de siste årene har fabrikken i Sassenberg fokusert mer og mer på campingvogner. Likevel kommer LMC med en ny bobilserie i år, med den prisbevisste førstegangskjøperen i tankene.

Fra før har Mobilvetta to serier: Integrerte K-Yacht Tekno Line og Kea, som er en halvintegrert innstegsmodell. Nå kommer en modellserie midt imellom: Krosser.

Italienske Rimor satser primært på familier når de utvikler sine modeller. For 2020-sesongen kommer de med en helt ny serie som heter EVO.

Franske Pilote har store ambisjoner for fremtiden og har investert i en helt ny, automatisert møbelfabrikk. Med en produksjon på 6400 enheter i 2019 har de som mål å passere 8000 enheter i 2022.  De produserer utelukkende på Fiat, og har høye forventninger til den nye Euro 6D-motoren som kommer på alle 2020-modeller.

Adria fortsetter sin offensive satsing på campingvogner, og er svært hemmelighetsfulle rundt sin hovednyhet, som lanseres på Caravan Salon i slutten på august. Vi vet foreløpig ikke mer enn at dette er en stor luksusvogn.

Røros er en av Europas eldste trehusbyer, og er full av kultur og historie. Byen ble en del av verdensarven i 1980. I Røros kan du parkere bobilen sentrumsnært og oppleve et samfunn preget av håndverk, kunstnere og prisbelønt mat med lokale råvarer.

Det er nå ikke mindre enn tre chassis-muligheter for den som vurderer en Carthago i toppklassen: Nye Fiat Ducato, Iveco Daily eller Mercedes Sprinter.

Det er en merkelig følelse å ligge i 90 km/t med en motor som surrer nesten på tomgangsturtall. Dette har jeg ikke opplevd siden jeg eide en Oldsmobile med en stor V8-motor og automatgirkasse med overdrive. Nå sitter jeg i en 2020 Fiat Ducato kassebil med en liten 2,3 liters turbodiesel med 140 hestekrefter og nyter stillheten.

Det er ikke mer enn et halvår siden Dethleffs lanserte sin Globeline på Mercedes-chassis. For neste sesong handler det meste om Dethleffs´ rimeligste modellserie: Trend.

I fjor lanserte Dethleffs bokstavelig talt en ny generasjon campingvogner med Generation Scandinavia. Her er det tatt spesielt hensyn til vintercamping, og modellene leveres som standard med vannbåren varme – også i gulvet. Husk å sjekke ut våre 360° bilder også!

Franske Dreamer har på kort tid etablert seg som en meget kreativ bybobil-produsent. Merket eies av Rapido, og noen av modellene er rimeligere tvillinger til deres modeller, men langt fra alle.

Hymers campingvognmerke Eriba markerte seg i vinter som en premiumprodusent med sin eksklusive Touring 820. Nå kommer Eriba Nova (bildet) i redesignet utgave.

På årets Caravan Salon-messe kom det en ny, toppspesifisert halvintegrert serie fra Eura Mobil kalt Contura. Mens vi venter på den kan vi se på en ny kompakt alkovebobil, en ny integrert med stor salong bak og en halvintegrert med sidesittere.

Frankia kommer med to helt nye serier. I tillegg har de en ny, «norsk» interiørløsning i Titan-serien (sjekk ut 360° bilder i artikkelen) og forbedringer på flere serier. Den lille, tyske kvalitetsprodusenten er mer fremoverlent enn de fleste, og har mye å by på!

Hobbys storebror Fendt er ikke spesielt godt kjent i Norge. På mange måter er det litt merkelig, for når jeg snakker med kollegaer fra Tyskland og Nederland er de fulle av lovord.

Bybobiler blir stadig mer populære i Europa, og spesielt Tyskland har høye markedsandeler. Volumøkning gir plass til de som vil spesialisere seg. En av de er polske Globe-Traveller, en produsent som satser på kvalitets-bybobiler.

Hobby er på offensiven med sine kompakte, tradisjonelt bygde bobiler. I vinter lanserte de nye Optima Ontour Edition V65 GE og V65 GF. Modellene er kun 2,16m brede og nyter godt av solid lastekapasitet. Nå suppleres serien med V65 GQ med frittstående dobbeltseng og Citroën Jumper-chassis.

I sitt campingvognprogram for 2020-sesongen har Hobby hele 58 modeller. Årets fokus er på å utnytte plassen innvendig så smart som mulig, og å skape en hjemmekoselig atmosfære.

I mange år leverte Itineo kun rimelige integrerte bobiler. Vi testet for noen år tilbake en familiemodell med køyesenger som vi kalte en «alkove-killer». Nå finnes det også noen halvintegrerte i modellsortimentet, men det er fremdeles de helintegrerte som er Itineos ryggrad.

Det er ikke mange bobiler med firehjulsdrift, men Din Fritid har prøvd to i sommer, blant annet Karmann-Mobil Dexter 560 4x4. Det er ikke noe spesielt nytt ved modellen for 2020-sesongen, bortsett fra at Ford har fornyet sin Transit, som brukes som basisbil for denne modellen.

Ingen bobilprodusent er tettere tilknyttet Mercedes enn Hymer. De har til og med tillatelse til å ha samme modellnavn som Mercedes selv bruker: B-klasse og S-klasse.

Det går bra for Giottiline. Én ting er at det italienske hjemmemarkedet endelig igjen er i bevegelse etter lang tids salgstørke. Men også de tyske salgstallene er imponerende.

Utenfor Elnaghs produksjonsanlegg i Poggibonsi, Italia, møter Din Fritid markedsansvarlig Davide Sola. Hans viser oss den nye Elnagh Baron 579, i 2020-modell.

Challenger kutter i antall modeller for 2020-sesongen for å gjøre det enklere å velge rett modell og utstyrsnivå. Produsenten har fokus på halvintegrerte modeller og for 2020-sesongen finner du hele 18 modeller, hvorav 4 er nye. Den største nyheten er kreative 338.

Knaus Tabbert-gruppen satser som aldri før: Nytt vannfilter til alle bobiler og vogner, nytt heads-up-display og en helt nyutviklet integrert modell i to utgaver.

Vario X er et helt nytt lettvekts campingvognchassis fra AL-KO. Det er standard på Knaus sin nye Sport&Fun, som nå kommer i Black Selection-utgave.

Laika er en meget aktiv produsent for tiden. Spesielt på deres nye rimelig-serie Kosmo har det skjedd mye det siste halvåret. Men det skjer en utvikling også på produsentens mest klassiske og populære serie: Ecovip.

Le Voyageur er en liten, fransk produsent som spesialiserer seg på premiumbobiler. De enkleste modellene er Fiat Ducato med AL-KO understell og 5,5 tonn totalvekt, men produsenten har også modeller på Iveco Daily. Og i toppen på skalaen er det linere på Mercedes Atego.

Malibu er godt fornøyd, både med sitt utvalg bybobiler og klassiske bobiler. Det betyr at det kun er mindre justeringer for 2020-sesongen, som et forfinet kjøkken og sittegruppe.

For å få et likere design på sine modellserier, har Morelo gitt de to nedre seriene Loft og Home et løft til 2020-sesongen.

Etter en eventyrlig tur i Nord-Norge krysser jeg grensa over til Sverige på E10. Strekningen jeg har tilbakelagt sammen med Olivia, en luftkjølt 76-årgang av en folkevognbuss, er omtalt i tidligere utgaver av Din Fritid.

Niesmann produserer to integrerte serier: Lillebror Arto, som er basert på Fiat, og Flair på Iveco. Den mest etterspurte Arto-planløsningen er for tiden Arto 77 E. Derfor har Niesmann lansert en ny modell basert på denne interiørløsningen med sidesittere: Arto 82 E Face-to-Face. En halv meter ekstra lengde gir en bobil på 8,34 cm.

Det er noen år siden Rapido la ned sine modeller på Mercedes, men nå kommer det en toppmodell fra produsenten med stjerne i grillen! Du kan se den på Caravanmessen.

Den italienske produsenten RollerTeam inngår i Trigano-gruppen, og har i sitt sortiment både bybobilserien Livingstone og tre serier i halv- og helintegrert utgave: Zefiro, Kronos og Granduca. Alle er prisgunstige, og toppserien Granduca har for 2020-sesongen fått størst oppmerksomhet.

Solifer kommer med en nyhet for neste modellår: Tre nye modeller i serien Edition. Konseptet er halvintegrerte bobiler med mye utstyr som standard. At det meste krysset av på utstyrslisten gjør det enkelt for både kunde og selger.

Sun Living har definitivt skapt en unik serie med bobiler, etter at de for et par år siden ble ”sluppet fri” fra moderselskapet Adria. Det er fremdeles Adria som eier selskapet, men de har gitt mannskapet bak Sun Living friere hender til å utvikle sine rimelige modeller.

Tabbert Cellini 750 HTD 2,5 Slide Out er 10,27m og har en tillatt totalvekt på 3,5 tonn. Den har mover for enkel manøvrering, automatisk nivellering og et interiør med de utroligste lys og interiørdekorasjoner.

Weinsberg har lenge levd i skyggen av storebror Knaus, og har vært et lite og ukjent merke i Norge. Inntil for få år siden da Pepper ble lansert. Ting begynte å røre på seg, og i fjor solgte de 100 bobiler i Norge. Når Weinsberg nå fyller 50 år tråkker de til med ny helintegrert modell.

Sven Hedin-modellen, som Din Fritid testet i utgave 4, bytter chassis fra VW Crafter til MAN TGE. Modellene er helt identiske, så overgangen handler først og fremst om at selskapet ønsker å distansere seg fra VW Grand California og Volkswagens aggressive prispolitikk på hjemmemarkedet.

Les om 2020-nyhetene til den svenske produsenten Polar:

To store nyheter fra Kabe gjør deres bobilprogram mer komplett enn noensinne: Mercedes Sprinter med AL-KO på nye Crown og Imperial. Og bybobilnyheten Kabe Van.

Når Kabe skal fortelle om 2020-sesongen innleder de med å oppsummere. Hvordan det har gått fra de lanserte de første to Royal-modellene i 1991, frem til de ti modellene i dagens sortiment, med bortimot dobbel lengde.

"Ønsker du å forhåndsstemme? Vi kommer der du er", reklamerer Råde kommune i disse dager. Forhåndsstemmingen foregår i forteltet på bobilen hvor urnene er plassert, og de stemmeberettigede sjekkes i det elektroniske manntallet fra kontoret inne i bobilen.

Man skal ikke lenger tilbake enn to år for å komme til en tid da det var helt vanlig å ikke ofre en tanke på hvilken basisbil man skal velge. Den tid er definitivt over. Vi har testet Knaus på MAN, en spennende utfordrer som kanskje har markedets beste førermiljø og komfort på varebil. Spørsmålet er: Fungerer den også som en fullverdig bobil?

Med den integrerte 2020-modellen i67S har Sunlight skapt en bobil med en megastor seng i hver ende. Hovedsengen er i utgangspunktet to (høye) enkeltsenger, men mellomlegget bygger hele veien og du ender opp med en tilnærmet kvadratisk, massiv seng.