ALKO: Grønt skifte: AL-KO satser hybrid | Din Fritid
ALKO: Grønt skifte

AL-KO satser hybrid

Vi har hørt om det i flere år, fremtidens bobilløsning er hybrid. Men produktene lar vente på seg. Nå varsler chassisspesialisten AL-KO en tung satsing på lette produkter, og et grønt skifte.

Fokus på messebegivenheten Caravan Salon 2021 vil bli miljøvennlig campingliv. Allerede i 2010 presenterte AL-KO Vehicle Technology en prototype på en hybridbil på Düsseldorf-messen. Som en stor leverandør til caravanbransjen, jobber AL-KO kontinuerlig med å redusere karbondioksyd.

Lettvogner

Å reise i bobil og campingvogn på en miljømessig riktig måte berører flere områder.

– Vi designer nye kjøretøykonsepter og plattformer som kombinerer fritids- og nyttekjøretøyer med elektromobilitet, forklarer Harald Hiller, konsernsjef i AL-KO Vehicle Technology Group i en pressemelding til Din Fritid.

På Caravan Salon vil selskapet presentere konkrete løsninger på hvordan campingvogner kan bli enda mer miljøvennlig.

Det skal skje med hjelp av:

  • Lette løsninger.
  • Elektrifisering for bedre rekkevidde.
  • Optimalisert aerodynamikk.
  • CO2-optimalisert valg av materialer og forsyningskjede i produksjonen.

Grønn, grønnere

Den største utfordringen med dagens elektriske biler er rekkevidden. Og det gjelder i enda større grad når man henger en campingvogn bak. Dagens korte rekkevidde er en stor utfordring for økt e-mobilitet.. Installasjon av ekstra batterier i campingvogner øker kjøremotstanden på grunn av den økte vekten. Det må kompenseres for med ekstra batterikapasitet og dyrere batterier: Dette er en ond sirkel, mener AL-KO, som konkluderer: Lang rekkevidde kan oppnås også på elbiler med elvogner, men det totale miljømessige fotavtrykket er skyhøyt.

– Vår tilnærming er derfor å redusere kjøremotstanden betydelig med en lett konstruksjon, et intelligent kontrollert bremsesystem i campingvognen, og en optimalisert aerodynamikk, forteller Frank Sager i AL-KO Vehicle Technology Group.

Praktiske tester

Tester som AL-KO har gjort med en Tesla Model X viste positive resultater: På en krevende vei fra Bavaria til Sør-Tyrol under kalde vinterforhold klarte elbilen 265 kilometer. Men med en standard umodifisert campingvogn bak ble rekkevidden halvert. Med AL-KO Green Trailer Platform med e-drive, optimalisert bremsesystem og forbedret aerodynamikk ble derimot rekkevidden forlenget med nesten 40 prosent.

– Vi antar at ekvipasjen på sommerstid kan oppnå opp mot 75 prosent av rekkevidden til elbilen alene, med våre relativt rimelige løsninger, hevder AL-KOs Frank Sager.

Han kan fortelle at AL-KO også jobber med ettermonteringsløsninger, men vil ikke si noe om når dette kan komme på markedet.

– Vi håper på politisk interesse og støtte for vårt bærekraftige prosjekt, avslutter Frank Sager, senior visepresident for R&D (forskning og utvikling) i AL-KO Vehicle Technology Group. Din Fritid kommer tilbake til detaljene i vognsystemet, og ikke minst planene for hybrid-bobiler.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden