Den første prøvekjøringen
Fiat lanserer nye motorer og et oppdatert førermiljø på sin Ducato for 2022-sesongen. En av endringene er en liten nedgang i slagvolumet på de nye motorene, fra 2,3 liter til 2,2. Men spesifikasjonene når det gjelder hestekrefter og dreiemoment er de samme. Derfor forventet jeg ingen større forskjell i kjøreopplevelse i forhold til tidligere generasjons motorer. Som var både rett og galt, viste det seg under vår prøvekjøring.
Det var riktig å anta at det ikke ville være noen stor effektforskjell, de nye motorene er helt sammenlignbare med de forrige i så måte. Men kjørefølelse er mer enn hestekrefter og dreiemoment.
Elektrisk servo
Kontakten mellom sjåfør og kjøretøy skjer i stor grad via rattet. Det nye rattet er veldig behagelig å gripe. Det er litt mindre, litt kraftigere og gir en bedre styrefølelse. Det oppleves som mer direkte. Det siste kan vi nok takke den elektroniske servostyringen for. Den har en annen karakter enn forgjengerens hydrauliske løsning. Kort oppsummert: Det er en hyggeligere opplevelse bak dette rattet enn bak rattet på forgjengeren. Mer som å kjøre en personbil.
En annen ting som overrasker positivt er motorstøyen. De nye motorene kan knapt høres under kjøring, når man gir gasspådrag kommer det en myk motorlyd som ikke forstyrrer.
I mangel av bedre ord, vil jeg si at de nye motorene har en jevnere gange. Om dette faktisk er motorene i seg selv, eller om det er investert mer i å isolere motorstøyen, er vanskelig å si.
Gjerrigere
Som alltid når en produsent lanserer en ny motorfamilie, er den mer drivstoffeffektiv enn forgjengeren. Det gjelder også denne. Sju prosent ned i gjennomsnitt, ifølge Fiat.
Det har vært noen klager på at Ducato bruker mye AdBlue. Dette forbruket må også ha blitt redusert. Ifølge Fiat er forbruket av AdBlue direkte relatert til drivstofforbruket. Så også her er besparelsen sju prosent. Fiat mener at siden dette er en relativt ny teknologi, opplever mange kunder forbruket som høyere enn det er fordi de ikke er vant til det.
Det faktum at motoren er på 2,2 liter fikk meg til å mistenke at de ganske enkelt tok Citroëns motorer, men det er ikke tilfelle. Den nye motoren er helt nyutviklet. Men sannsynligvis kommer de nye motorene til å havne i Citroën Jumper og Peugeot Boxer i fremtiden. Det er mer logisk nå når de ikke bare har en avtale om samproduksjon, men har samme eiere.
Fine displayer
Jeg tror alle er enige om at Fiat Ducato har hatt behov for et nytt interiør. Det har i utgangspunktet vært uendret siden lanseringen. Men nå har det skjedd ting. Mykere formspråk, høyere materialklasser og virkelig fine skjermer. Spesielt den største på 10” er imponerende. Bakspeilet viser et klart og tydelig bilde av hva som er bak bilen mens du kjører, og er gull verdt. Det er ikke et ryggekamera, det finner du i den sentrale skjermen.
Instrumenteringen er tilgjengelig i to versjoner. Forskjellen er størrelsen på skjermen som er plassert i midten. I originalen er det et lite informasjonsdisplay. Alternativ kan du få en sju tommers skjerm. Du kan programmere displayet til å vise informasjonen du ønsker.
Uansett hvilken versjon du velger, får du en lys og sylskarp instrumentering, noe som er en stor forbedring.
Fiats viktigste
På transportbilmarkedet kjemper Fiat Ducato og Ford Transit om førsteplassen. I prinsippet er det dødt løp. Å vinne markedsandeler er varebilprodusentenes hovedmål. Men Fiat har måttet gi opp dette målet for Ducato. Rett og slett fordi de traff produksjonstaket. De kan ikke selge mer enn de klarer å produsere. Sevel-fabrikken spytter ut rundt 300 000 biler hvert år. Det betyr at det ruller ut en ny bil hvert 55. sekund fra denne enorme fabrikken.
Med et så høyt tempo kreves det mye vedlikehold for å holde hjulene problemfritt i gang. Derfor er antall produksjonsdager begrenset til omtrent 300 dager i året. De resterende 65 dagene brukes til vedlikehold.
For å dekke den økende etterspørselen, vil det bli bygget en helt ny fabrikk i Europa. Jeg vet ikke hvor, det eneste Fiat avslørte var at det ikke blir i Italia eller Frankrike.
Lockdown
Som alle andre bilprodusenter ble også Fiat rammet av pandemien. I syv uker var produksjonen helt nede. Da lockdown var over, var Ducato den første modellen man startet produksjonen på. Siden det var mangel på deler, stengte de andre fabrikker og sendte alt de kunne av materiell til Sevel-fabrikken for å holde produksjonen av Ducato i gang.
På samme måte som Ducato er Fiats viktigste modell, er bobilindustrien det viktigste markedet for Ducato.
Mye av det som gjør Ducato til en suksess på varebilsiden er slikt som bobilindustrien har etterspurt. Som den nye automatgirkassen. Fiat satset og våget å investere i prosjektet fordi 25 prosent av bobilchassisene ble bestilt med forrige generasjons robotgirkasse. Til sammenligning blir bare 3 prosent av varebilene bestilt med automatgir.
Automatgir
I dag er det automatgirkassen i hvert annet chassis som skal bli bobil, og på varebilmarkedet har andelen vokst til 15 prosent. En utvikling drevet av bobilmarkedets ønsker. Det samme gjelder den nye elektriske parkeringsbremsen. Å unngå spaker til håndbrekk har vært et ønske fra bobilindustrien i lang tid, mens varebilkunder mente det var helt unødvendig. Men nå som også denne muligheten eksisterer, vet også den profesjonelle transportbransjen å benytte seg av ekstrautstyret.